Goedemiddag,
wie kan mij helpen met het volgende probleem. Rij met veel genoegen een Audi A6 2.5tdi Quattro automaat (FAU) van bj 2002, helaas met veel onbelans tussen de 90 en 130 km/h.
Er zijn inmiddels nieuwe banden en velgen gemonteerd zonder resultaat. Je moet je voorstellen dat het te vergelijken is wanneer je rijdt met n velg die nog gericht moet worden. Of de trilling/onbelans van voren of van achter komt kan ik moeilijk aangeven, zowel in je stoel voel je het alsmede in t stuur en met je voeten op de vloermat. De trilling in je stuur is niet te vergelijken wanneer de banden moeten worden gebalanceerd maar meer als fibratie in vertikale richting. Het maakt niet uit in welke versnelling die staat dus aan de versnellingsbak ligt t niet.
Zou de oorzaak kunnen liggen aan de cardanas, of zou er een as in onbelans kunnen zijn, geeft dat dezelfde reactie? Auto is wederom moeiteloos door de apk heen gekomen ondanks zijn kmstand van 435000, waarmee ik wil aangeven dat de draagarmen en wiellagers ok zijn.
Graag jullie mening en alvast bedankt.
Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het geen automaat is kun je tijdens het rijden in vrij zetten. Blijft het, dan zit het ergens in de aandrijflijn.
Ik heb zelf ook zoiets, inmiddels voelbaar vanaf je gaat rijden, in de loop van de tijd erger geworden. Hierbij het idee dat de linkerachterband ongelijk afslijt. Mogelijk iets met de bevestiging van de achteras (overigens geen quattro), komt blijkbaar vaker voor (?).
Wat ook nog kan is een resonantie versterking. Gaat er ergens een (carrosserie)onderdeel meetrillen.
Hoi A3,
Het is dus wel n automaat en het is inderdaad ook voelbaar vanaf t moment dat je gaat rijden. Het moet wel in de aandrijflijn zitten en het is ABSOLUUT geen meetrillend onderdeel. De gehele auto is in onbelans, vooral zeer merkbaar bij 120 en 130km/h. Ga binnenkort de cardanas controleren.
Overigens bij jou auto zou ik de uitlijning laten controleren of die wel in orde is en heb je ook al de schokdempers achter gecontroleerd?
gr paul
13 jaar
Controleer ook de homokineten aan de bakzijde,heb zelfde euvel gehad eerst L toen R beide nieuw en geen last meer van. Is het het trouwens continu,of alleen zodra je gas geeft dus "kracht"op je aandrijving zet?
Gr Jeroen
13 jaar
Jeroen bedankt voor je reactie.
eigenlijk is t vrijwel continue, ik bedoel te zeggen merkbaar vanaf zo'n 30 km/h dan voel je zeeeeer lichte onbelans maar het blijft voelbaar zodra je accelereerd of deaccelereerd. Als ik de autosnelweg oprijdt tot 140 km/h en m laat terugzakken tot 120 a 130km/h lijkt het 2 sec goed te gaan en dan komt echt merkbaar in onbelans. Boven de 140 zakt het af en is t weer redelijk fijn rijden want ook dan voel je het wel maar is te vergelijken met die onbelans die je voelt rond de 50km/h.
Dus wanneer ik kracht op de aandrijflijn zet wordt t niet merkbaar minder of meer.
Kun je mij aangeven wat je voelt wanneer een aandrijfas of homokineet in onbelans is? voel je dit alleen bij gasgeven?
gr paul
13 jaar
Bij mij begon het met alleen gasgeven maar werd continu naarmate ik er langer mee door reed nadat bij mij de homokineten waren vervangen was het weg,dus voor alle zekerheid controleer ze.
Mvg Jeroen
13 jaar
Hoe controleer ik de homokineten, moet ik speling voelen of moet de speling gecontroleerd worden terwijl de aandrijving in beweging is terwijl de auto op de brug staat?
gr paul
13 jaar
probleem is opgelost.
Homokineet voorzijde van de cardanas was de boosdoener.
probleem opgelost
gr paul
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar