Audi Rs4: Turbodruk van RS4

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.7L Biturbo

Een RS4 motor was kapot gelopen als gevolg van te hoge turbodruk. Om problemen te voorkomen is de ECU vervangen door een nieuw origineel exemplaar. (was voorheen gechipt). Nu loopt de turbodruk op naar ongeveer 1 bar en zakt dan na 1-2 seconden teug naar ongeveer 0,9 bar. Dit is denk ik normaal. Maar bij 5500 toeren gaat de druk weer stijgen en bij 7000 toeren zit de druk op ruim 1 bar! De gechipte ECU blijkt hetzelfde te hebben alleen loopt de druk nu op tot 1,6 bar overdruk bij 6000 toeren. Met VAG-Com scoop gemeten is te zien dat de druk netjes de lijn volgd van de gewenste druk. Er is dus geen probleem met kapot N75 klepje of een lek maar de ECU regelt zelf de druk te hoog. Met de stekker van N75 los blijft de druk netjes steken op 0.5 bar. Omdat ik niet wist waar te beginnen heb ik toch het regelklepje vervangen en een nieuwe luchtmassameter erop gezet. Er komen overigens ook geen storingen in het geheugen. Bij S4 motoren met problemen met de turbodruk komen soms ook geen storingen in het geheugen en die zijn ongeveer hetzelfde. De tip die tot de oplossing lijdt wordt in ieder geval beloond met een taart.

Rick9756

Geplaatst door Rick9756 (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi Rs4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Rick9756 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ondertussen heb ik een andere RS4 gemeten en die doet het ongeveer hetzelfde. Ik heb altijd gedacht dat bij toenemende toeren de druk af moet nemen om de motor heel te houden. Of niet?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi Rs4 of stel zelf een nieuwe vraag.