Audi A6 Avant: Waar zit cilinderbank 1 bij een 3.2 FSI

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.2 FSI

Hallo

Ik heb een probleem met de 3.2 FSI motor in een Audi A6 van 2005

Ik heb foutcode p0013 (nokkenas verstel ventiel circuit open) Na wissen van de fout code gaat motor management lampje uit en blijft deze meestal wel even uit maar komt dan toch weer vlot terug.

Ik merk dat de motor laag in toeren ook niet lekker loopt en wat staat te schudden.

Ik heb een maal ook de melding gehad op de nokkenas sensor dat deze buiten bereik was / onaannemelijk signaal bank 1 circuit B. Er zijn geen synchronisatie fouten tussen krukas / nokkenas sensoren en de distributie is 10.000 km terug geheel vervangen bij de Audi dealer.

Nu heb ik wat technische informatie nodig over de 3.2 motor.

Vraag 1 Cilinder bank 1 waar bevind deze zich???

Gezien van achter het stuur zou bank 1 Links zijn (bestuurderszijde) volgens technische informatie wat ik heb van deze motor. De dealer praat echter over bank 1 rechts (bijrijder zijde) Nu is idd bij veel V motoren bijrijder zijde bank 1 (A1 rechst voor). Echter gezien de distributie van de audi aan de achterzijde en de linker bank naar het schut bord ook de verst liggende cilinder is betreft de linker bank dan toch nummer 1????????? Wie kan mij daar 100% duidelijkheid in geven? Ik dacht dat het andersom was als normaliter het geval. wie kan me daar bij helpen?

Vraag 2

Beide foutcodes betreffen op bank 1. De melding inzake nokkenas sensor is na wissen niet meer terug gekomen. De P0013 blijft wel telkens terug komen. Om die reden heb ik een nieuw ventiel voor de nokkenas verstel aan sturing (ventiel) besteld. Echter er zitten er vier op (twee elke bank) de 2e zit zeker onder het kleppendeksel uit het zicht gemonteerd voor de uitlaat nokkenas?? Ik begreep ook dat deze solenoids nog wel eens de geest willen geven.

Vraag 3

Circuit B van bank 1 betreft dit de inlaat nokkenas??? Indien dit klopt zou het aannemelijk lijken dat het ventiel van de inlaat nokkenas de storing geeft en zou ik deze redelijk eenvoudig uit kunnen wisselen.

Vraag 4

Is het doormeten Ohm over de ventielen (losgenomen stekker) betrouwbaar of ga ik daar niets mee opschieten omdat de solenoids niet belast worden.

Hoor graag als iemand betrouwbare informatie kan geven over deze audi motor en dit probleem.

Groet

Robert

Range rover veerman

Geplaatst door Range rover veerman (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Marjacq (0) PRO, 10 jaar geleden

Het probleem zit in de zwakke distributie ketting met de bijbehorende geleiders. Vanaf de krukas naar boven gaat het goed, ook een ketting die middels een hulpas en oliepomp de twee bovenste tandwielen aandrijft. Vanaf deze twee tandwielen aan weerszijden van het onderblok worden de nokkenassen aangedreven.
De bovenste distributie set waarvan er voor elke cilinderkop een van is geeft het probleem.
Al een aantal van dit type motoren vervangen door een ruilmotor vanwege distributie schade ! En vaak enkel de linker cilinderbank defect ( passagiers zijde )
Vervangen van de kettingen en geleiders kan alleen door geheel de motor uit te bouwen .
Constructief zwakke motoren , ook olieverbruik komt veel voor !

erik2819 (0) PRO, 10 jaar geleden

Bank 1 is de rechter cilinderbank (bijrijderszijde) en je begint vooraan met het tellen van de cilinders.
Je kunt ook even een stekker van bv een bobine lostrekken en de auto uitlezen en kijken welke cilinder storing geeft.(weet je ook de plek van de cilinder)
Er kunnen weleens deeltjes van de kettingspanners (zeefje) in de magneetkleppen van de nokkenasverstellers terecht komen waardoor deze gaan klemmen.
Degene voor de inlaatnokkenassen zit inderdaad "in" het kleppendeksel gemonteerd en de andere kun je ook van buitenaf bij maar deze zitten iets meer naar het uitlaatspruitstuk toe.

Range rover veerman (0), 10 jaar geleden

Hartelijk dank. Ik vrees idd dat het klemmen wel eens aan de orde kan zijn. Ik zal van de week even uitpluizen welk ventiel de melding geeft van Bank 1. Ik weet nu dat het toch de rechterzijde betreft dat scheelt weer de helft.

Auto had hem vandaag een keer opgeslagen (Alleen P0013) Motormanagement lampje niet geactiveerd maar wel een maal gedetecteerd. Auto liep verder goed vandaag.

Mogelijk dat een van de ventielen idd een beetje klemt en niet helemaal correct afsluit omdat de auto soms ineens rot loopt en dan ook ineens gewoon weer helemaal goed presteert.

Ik ga het van het weekend uitzoeken en plaats mijn oplossing.

Inzake het uitrekken en verslijten van de distributie. Hij is 10.000 Km terug geheel vernieuwd incl geleiding, spanners, vier kettingen en verstellers. Er zitten geen krukas / nokkenas fouten in verder en de auto slaat koud heel vlot aan en loopt dan direct netjes rond zonder getik of gerammel (ook warm). Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar het lijkt mij in dit geval minder voor de hand liggend.

Zoals gezegd ik zal jullie mee nemen in het vervolg ik vermoed zelf een ventiel wat de boel belazerd dit is ook de enige melding die terug komt.

Groet

Robert

Range rover veerman (0), 10 jaar geleden

Goedemiddag,

Zoals het hoort, na de hulp, een terugkoppeling.

Ik heb het ventiel van de nokkenas versteller van de uitlaatnokkenas gedemonteerd en vervangen. Inderdaad Bank 1 is de rechter (bijrijder zijde) en het betreft dan het B circuit wat staat voor de uitlaat nokkenas verstelling bank 1. Foutcode is P0013. De inlaat is A circuit wat op zich weer logisch is.

De oorzaak was idd een klein deeltje wat in het ventiel zat en waarschijnlijk af en toe het ventiel blokkeerde. Vandaar dat de auto soms gewoon goed liep en dan weer ineen niet.

Na onderzoek onder de loep bleek het gevonden metaal deeltje idd een klein stukje van een zeefje te zijn. Ik heb de cilinderkop verder goed geïnspecteerd voor zover mogelijk en te zien is maar er was verder geen enkel ander deeltje te vinden.

Na het vervangen komt de fout code niet meer terug en de motor loopt super vlak stationair en met belasting ook gewoon weer ouderwets.

Omdat 10.000 Km terug de gehele distributie vernieuwd is zou het mogelijk een kleine erfenis kunnen zijn. Zoals aangegeven is alles er toen nieuw in gegaan. Voor nu ga ik dan ook geen verdere acties ondernemen.

Bedankt voor het mee denken en de gouden tip zat er bij!!!

erik2819 (0) PRO, 10 jaar geleden

Mooi dat het gelukt is maar je zat zelf al aardig in de juiste richting.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.