Ik heb hier een A6 staan waar in het display de waarschuwing brandt van te lage oliedruk ( druppelend oliekannetje).
Toen ik de auto binnen gezet heb merkte ik dat de rempedaal heel hard was, alsof er weinig rembekrachtiging was.
Ik ben eerst naar de oorzaak van de lage oliedruk gaan zoeken, heb de carterpan gedemonteerd, maar daar lijkt alles in orde te zijn.
Het zeef van de pomp zit niet verstopt en deze motor heeft de aandrijving van de pomp met tandwielen, dus niet met een opgerekte ketting zoals vaker schijnt voor te komen.
Nu vraag ik me af of het iets met de vacuumpomp te maken kan hebben, want deze 2 problemen zijn tegelijk ontstaan.
Ik heb de pomp en leidingen losgehaald maar ik zie niks abnormaals.
Is er iemand met een goede tip of hetzelfde probleem?
Groeten Olav.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Olav,
Doordat je geen oliedruk hebt gaat de vacuumpomp (tandempomp) achter op de cilinderkop defect.
Het word zeer waarschijnlijk veroorzaakt doordat het asje dat van je oliepomp naar de balansasmodule loopt rond is.
Dit ziet er normaal uit als een soort imbussleuteltje(6 mm).
Je kunt dit asje eruit halen door aan de voorzijde van de oliepomp een "veertje" te demonteren en daarna het asje naar de voorzijde van de auto te verwijderen.
Waarschijnlijk moet je de balansasmodule en het asje vernieuwen en de motor eerst goed controleren op eventuele vervolgschade.
De turbo zal ook wel defect zijn!
Gr Erik
Goede avond,
Ik heb het asje van de oliepomp gedemonteerd en het was inderdaad rond gedraaid.
Is het nu niet voldoende om alleen het asje te vervangen? Ik neem aan dat dit van zachter materiaal is dan de balansas.
De vacuumpomp heb ik getest door met lopende motor een vinger er op te houden, en hij zuigt maar een beetje vacuum, dus die ga ik vervangen.
Groeten Olav.
Balansasmodule moet ook vervangen worden,of je moet wel erg veel geluk hebben!
Hoe is het met de turbo en drijfstanglagers?
Ik zou de kleppendeksel er ook maar eens afhalen.
Meestal als de vacuumpomp niet meer werkt dan is er wel aardig lang mee doorgereden!
Turbo en balansasmodule ga ik ook vervangen, alleen balansasmodule staat backorder dus verder nog geen nieuws.
Groeten olav.
Alles is vervangen en hij loopt weer als een zonnetje.
Erik j. bedankt voor de reacties.
Groeten Olav.
Typisch dat de balansas module back order is........
Laten we hopen dat de vervanger van betere kwaliteit is.
Mooi dat het weer voor mekaar is!
Gr Erik
ik heb een audi a3 1999 ik heb een probleem mij kilo meter teller doet
het niet waar kan ik de fout vinden of wat moet ik doen om het te verhelpen
bij voorbaat dank voor advies
sampa
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar