auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A3: Wegvallen vermogen bij 130-140km/u en wastegateklep

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI AGR

Mijn fijne A3 1.9TDI motorcode AGR en reeds 310.000km op de teller heeft in koudere tijden van het jaar op vochtige dagen last van het feit dat het vermogen wegvalt op de snelweg bij 130 - 140 km/u in de 5e versnelling of 120 km/u in de 4e. Vorig jaar in de winter voor het eerst, de hele zomer nergens last van gehad en sinds vorige week met kouder vochtig weer was het weer prijs. Het systeem is een keer doorgemeten en er is geen lek of scheur in de slangen. LMM is het ook niet.

Wat mij wel opvalt is dat een onderdeeltje aardig aan het tikken is, hetgeen sneller tikt als ik het gas indruk. Laat ik zeggen dat het dan meer ratelen lijkt. Op dit onderdeeltje staat Pierburg PA6-GF30. Is dit de klep (solenoide) voor de wastegate en kan dit de reden zijn van mijn probleem? Uitlezen met VAGCOM laat het volgende zien:
1 Fault Found:
17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
P1557 - 35-10 - - - Intermittent

Als ik bij Gerrit Speek op de site kijk gaat het hier om de N75 wastegateklep met nieuwe stekker voor de AGR: 028 906 283 N. Dat staat namelijk ook op het metalen huisje van het ratelende onderdeeltje. Wat kost zo'n dingetje?

Geplaatst door

Dead Silence (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is goed mogelijk dat het de klep is, voor de prijs moet je bij de dealer. ik schat zo iets van €60,-

Tiguan 0
badge

15 jaar

Thanks, dan maar eens even naar de dealer. Maar speel eerst even met VAGCOM om te zien of het echt deze klep is :-)

Dead Silence 0

15 jaar

Heb deze laatst ook vervangen bij een golf4 AGR, die tikte ook constant.

Dank voor reactie. Had eigenaar van de Golf ook zo nu en dan last van noodloop bij de tikkende klep? Denk dat ik voor de kerst zorg dat ik een nieuwe klep heb. Heb ik daarna wat te doen. Wat heb je voor die klep betaald? Zo'n 60 euro die hierboven ook genoemd wordt?

Dead Silence 0

15 jaar

Nee, nooit noodloop, alleen bij stationair dat irritante getik.
Af en toe bij warme motor goed door de toeren trekken, dat voorkomt het vastzitten van de turboschoepen, dit veroorzaakt veelal noodloop met foutmelding turbodruk overschreden oid.
Koste dacht ik rond de 50euro in Duitsland bij dealer.

Heb je ook al eens een log gemaakt tijdens het rijden?

De turbo op mijn AGR blok heeft vaste geometrie (90 pk). Dus ik heb niet van doen met vastzittende schoepen. En doortrekken bij met warme motor..ik doe niets anders :-). Ik moet hem inderdaad eens rijdend uitlezen. Maar probleem is dat ik er zo nu en dan last van heb, dus niet kan reproduceren. Dus dat is klote.

Dead Silence 0

15 jaar

Weet je dat zeker, die golf4 wat ik toen heb uitgelezen ook AGR uit 2000 had een variabele.
Dan zou je namelijk ook geen N75 hebben.

Zeker weten doe ik het pas als ik de turbo uit elkaar draai. Echter op dit forum is mij al vaker verteld dat een AGR blok een turbo (KKK K03) heeft met vaste geometrie (en wastegate). Het nummer om het ratelende onderdeeltje van mijn auto staat vermeld in het eerste bericht: 028 906 283 N. Dat staat dus op de metalen behuizing van dat ding in mijn auto. Zie ook [url]http://wiki.tdiclub.nl/N75[/url]. Helemaal onderaan op deze pagina zie je het onderdeel staan. Verder kan je de info ook hier vinden: [url]http://www.ksms.cz/administrace/mod_obsa...[/url], pagina 2.

Dead Silence 0

15 jaar

Zo te zien is dit inderdaad dezelfde N75 die ik ook in die golf 4 had zitten.

Gelukkig, zijn we het daar over eens :-). Maar ik zal proberen komende dagen eens met de laptop langszij te rijden om de duty cycle te bekijken. Bij wat kouder, vochtig weer en ietwat onvoorzichtig warmrijden is het zo weer prijs denk ik en kan ik er een grafiek van maken.

Dead Silence 0

15 jaar

Oke ben benieuwd, meestal zie je wel vrij snel waarom je die foutmelding krijgt na het maken van een rijdende log.

AGR heeft altijd een wastegate turbo (anders had het een ALH geweest.......). De AGR heeft bijna altijd last van kapotte slangetjes waardoor (in tegenstelling van de variabele turbo) noodloop ontstaat. Loggen heeft dan geen zin, beter even de slangetjes nalopen.

Jos.

jos-br 0
badge

15 jaar

Jos, bedankt voor je reactie. Het systeem is pas nagelopen. Geen lekken gevonden. Vorige winter had ik er last van, daarna 7 maanden in het voorjaar en zomer helemaal niet en sinds kort, toen het weer kouder werd, wel weer. Vandaar de "log-actie".

UPDATE: vanmorgen was het koud en hing ik meteen in de prijzen. Dus loggen morgenvroeg, want dan is het weer koud :-).

Dead Silence 0

15 jaar

Gisteren wastegateklep vervangen (N75), 46 euries incl BTW en 5 minuten werk. Nu maar eens afwachten.

Dead Silence 0

15 jaar

Nergens meer last van gehad. Al dat gezanik van mij omtrent wegvallen turbodruk had te maken met deze klep. Probleem opgelost.

Dead Silence 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.