Sinds mei dit jaar ben ik de eigenaar van een bmw 316i e36 sedan.
Eerste weken geen problemen gehad maar sinds juli een probleem wat ik maar niet opgelost krijg: de toerenteller leeft een eigen leven : als ik stil sta voor verkeerslicht of dergelijke trekt ie zichzelf tot boven de 1500 toeren oplopend naar soms wel 3000,als ik een continu snelheid rij op de snelweg wil ie dit ook wel eens doen.
Heb inmiddels de stappenmotor, luchtmassameter en de relais vervangen maar hij blijft het doen.
Elke keer denk ik het opgelost te hebben maar na een paar dagen tot een week begint ie weer.
Heb nu al twee keer gestaan dat ie ook niet wilde starten (warme motor).
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Ik begin me er knap aan te irriteren onderhand en mijn vrouwtje weigert nu nog te rijden met ons dochtertje omdat ze de wagen niet meer vertrouwd.
Geplaatst door Willie23 (0) , lid sinds 14 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
23 Reacties
CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden
krukas en nokkenas sensoren controleren
wat niet duidelijk is
gaat t motor toerental met de teller mee omhoog of alleen de teller
Willie23 (0), 14 jaar geleden
De motor gaat mee met de toeren omhoog.
Is dus net of ie wil gaan opstijgen.
stefan84 (0), 14 jaar geleden
Als de toeren met de motor omhoog gaan tijdens het rijden,en de snelheid blijft gelijk,zou je haast zeggen dat de koppeling slipt.
Doet alleen de toerenteller vreemd i.c.m. af en toe niet starten bij warme motor,verdenk ik de BDP sensor ( krukaspositie sensor ) omdat ook de toerenteller hier het signaal van krijgt.
Willie23 (0), 14 jaar geleden
Ik heb vandaag de sensoren schoongemaakt (waren zwart), de gasklep schoongemaakt en de zekeringen schoongemaakt.
Maar hij doet het nog steeds...........
Ander idee nog?
stefan84 (0), 14 jaar geleden
Maar leg even duidelijk uit wat hij nu precies doet ???
Schoonmaken wil niet altijd zeggen dat het dan opgelost is,een sensor kan ook kapot zijn of verkeerde waarde's aangeven.
Meten = dan weten.
Willie23 (0), 14 jaar geleden
Hij trekt zijn toeren omhoog tijdens het rijden zonder dat ik gas geef of bij stil staan.( je hoort de motor mee gaan)
Als ik terug schakel en weer doorschakel houdt ie in en 'schiet' dan inene weer door.
Met warme motot start ie regelmatig niet.
CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden
geen vacuum slang die lekt
er zitten een paar op die alleen met gasgeven vacuum hebben
die hoor je dus stationair niet sissen
Willie23 (0), 14 jaar geleden
Vacuumslangen zijn het ook niet.
We hebben inmiddels de boordcomputer open gehad en alles schoon gemaakt.
Tot op heden (lees 3 dagen) doet ie normaal.
Lamda sonde nagekeken maar die ziet er nog vrij nieuw uit.
stefan84 (0), 14 jaar geleden
Aan de lambdasonde kun je weinig zien,alleen door hem te testen/meten is deze te controleren,maar je hebt de boordcomputer schoongemaakt ?? bedoel je niet de DME ? ( motorregelmodule )
Willie23 (0), 14 jaar geleden
Me buurman zei dat het de boordcomputer was.
Wat onder je dashboardkastje vandaan gehaald moet worden......
Heb vannacht de accu losgekoppeld,ga zo weer aansluiten en dan hopen dat de motronic zich gereset heeft.........
stefan84 (0), 14 jaar geleden
De DME ( Motorregelmodule ) bevind zich normaal gesproken achter deze zwarte plastic kap,zie :
[url=http://img19.imageshack.us/i/dsc002555.j...][img]http://img19.imageshack.us/img19/7628/ds...[/img][/url]
Sommige mensen bedoelen met de boordcomputer ( ook wel Check-Control genoemd ) deze :
[url=http://img7.imageshack.us/i/sdc103100.jp...][img]http://img7.imageshack.us/img7/2774/sdc1...[/img][/url]
Volgens mij kun je hem beter eens even laten uitlezen..misschien dat je daar wat wijzer van word.
Gr Stefan
Willie23 (0), 14 jaar geleden
DME hebben we schoon gemaakt.
Uitlezen gaf geen resultaat: hebben we al laten doen bij bmw.
stefan84 (0), 14 jaar geleden
Schoongemaakt ?? was deze nat of vochtig soms of zat er aanslag op de printplaat ?
Willie23 (0), 14 jaar geleden
Er zat een lichte aanslag op de printplaat.
stefan84 (0), 14 jaar geleden
Indien dit allemaal in orde is,en er met uitlezen niks uitkomt,kom je toch a.h.v. wat schema's het e.e.a. aan het meten / controleren..
Diimii (0), 13 jaar geleden
Beste,
Ik heb een bmw 316I compact van 94 en heeft identiek het zelfde probleem.. het is juist dezelfde verhaal als de mijne.. alles klopt wat je zegt.. Nu mijn vraag is als u de oplossing heeft gevonden, zou het heel fijn zijn als u dat hier zou willen posten of door mailen naar mij diimii_daiisyy@hotmail.com. Dit is echt niet meer fijn.. ik heb die nog niet zo lang en thuis willen ze ook al niet meer mee rijden in de auto wegens dat stom probleem.. soms denk ik dat ik bij de lichte nog in iemand zijn achterkant door ga ramme als ik mijn koppeling los laat..
Met vriendelijke groeten en hopelijk op een snelle antwoord en oplossing!!!!!!
romalex (0), 13 jaar geleden
Hallo,
Ik heb hetezelde probleem gehad, kvs sensor vervangen en toen reed hij weer zoals het hoort.
Gr Alex
Diimii (0), 13 jaar geleden
wat kan zo iets kosten ONGEVEER.. heb niet zoveel verstand van autos daarom.. maar ik kan mij wel voorstellen wat het is.. is dat niet dat vierkantige blokje wat je direct vanboven ziet als je motorkap open doet??
groetjes Dimi
stefan84 (0), 13 jaar geleden
Dimi,
Die sensor kost ff 20 euro, laat iemand de weerstand van de sensor meten bij koude en warme motor of laat hem uitlezen en kijk in de meetwaardeblokken..
Gr Stefan
romalex (0), 13 jaar geleden
De kvs sensor zit onder je in en uitlaatspruitstuk. Deze zal je los moeten halen om erbij te komen. Als je hem kan vinden moet je even met een lang voorwerp er licht op tikken om te kijken of de auto dan anders gaat lopen.
Gr Alex
GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden
@Stefan weerstand meten gaat niet zo makkelijk als dit probleem hetzelfde is als die van Alex, die ging ineens van de normale temperatuur naar -49 waarschijnlijk door een interne kortsluiting, soms doet ie het goed en soms doet ie het verkeert. Je kunt het wel goed zien als je hem uitleest en de data bekijkt.
gr Martin
stefan84 (0), 13 jaar geleden
Klopt inderdaad Martin, zo los meten is ook maar een moment opname en niet altijd juist te beoordelen.
Gr Stefan
Willie23 (0), 11 jaar geleden
Na het schoonmaken van de DME en de nacht zonder accu waardoor de motronic gereset is, is de auto naar behoren blijven lopen.