BMW 3-Serie: 318 IS - Licht geratel uit inlaat (lijkt het)

Bouwjaar: 1992

Hallo,

Sinds twee maanden ben ik in het bezit van een BMW 318IS Coupé uit 1992 met 170.000 op de teller.

Al vanaf het begin hoor ik een vreemde lichte ratel uit mijn motor komen die zich alleen bij bepaalde toerentallen openbaart. Het klinkt als een soort lichte ratel/droog geknars en met een stetoscoop heb ik de bron van het geluid al enigszins gelocaliseerd; het lijkt uit het inlaatspruitstuk te komen.

Klinkt iemand dit probleem misschien bekend in de oren? Wat is er eventueel aan te doen?

Alvast bedankt!
Rik.

Emerge

Geplaatst door Emerge (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

stefan84 (0), 18 jaar geleden

je klepjes misschien ?

Emerge (0), 18 jaar geleden

Nee dat is het gelukkig niet. Dit geratel loopt niet in lijn met het aantal toeren dat de motor maakt en met de stetoscoop kon ik daar het geratel ook niet ontdekken. (?)
Zit er mogelijk iets in het inlaatspruitstuk wat misschien versleten is dat kan ratelen?

arnold690 (0) PRO, 18 jaar geleden

Kantelende zuiger komt wel voor bij deze motoren,kettingspanner goed?

Emerge (0), 18 jaar geleden

Kettingspanner is een maand geleden vervangen. Zo luid klinkt het geratel ook niet. Je hoort het eigenlijk alleen als je rijdt. Wat bedoel je precies met een kantelende zuiger?

arnold690 (0) PRO, 18 jaar geleden

Een zuiger die te veel speling heeft en zodoende een ratelend geluid maakt bij een bepaald toerental[vaak rond de 2500 toeren]

stefan84 (0), 18 jaar geleden

is het probleem inmiddels al verholpen rik ?

Emerge (0), 18 jaar geleden

Nee, helaas nog niet. Ik hoop niet dat het die speling in de zuiger is, want dan ben ik verder van huis. Ik denk dat ik komende week eerst maar eens naar de BMW dealer ga om het probleem voor te leggen. Eens kijken wat zij te melden hebben. Een eventueel antwoord zal ik natuurlijk gelijk even posten.

Emerge (0), 18 jaar geleden

Nou, na twee uur wachten en 70 euro betaald te hebben ben ik in ieder geval wijzer dat het waarschijnlijk (ja waarschijnlijk) aan de distributie ligt. Pas geleden heb ik de kettingspanner nog vervangen. Dat heeft al een heleboel geholpen. Ik zou niet weten wat ik dan verder nog moet vervangen behalve de ketting en kettinggeleiders. :S

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.