Collega's,
graag jullie suggesties ;
een 318D, commonrail, trekt plots slecht op en het motorlampje brandt.
uitgelezen met KTS : verschillende fouten ivm raildruk te laag.
het is de auto van de vrouw, dus niet echt onmiddellijk aan verder gewerkt, maar 2 weken later draait hij op 3 cilinders
balanstest geeft aan dat de 4 de cil buiten tolerantie valt.
ik denk dat het probleem gevonden is : inwendig lek op die 4 de verstuiver, en vandaar een te lage raildruk
vandaag injector vervangen, maar auto draait terug op 4 cilinders, maar nog steeds geen trekkracht en lampje blijft branden :-(
suggesties ?
alvast bedankt
roel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bijkomende info :
vandaag gemerkt dat als je start, en onmiddellijk vollast vertrekt, het lampje uitblijft !
dus starten, plankgas optrekken tot 180km/h, laten uitbollen, en weer terug optrekken : geen problemen
10 seconden deellast rijden, en aan gaat het lampje en terug in limp-mode
mechanisch lijken er dus geen problemen (LD en HD pomp ok)
Dag Roel,
Ik denk dat je motormanagement systeem geen fouten herkent omdat er geen stabiele situatie is als je plankgas optrekt. Het duurt een aantal seconden nadat een stabiele situatie zich voordoet voordat er een FC wordt geregistreerd met raildrukproblemen binnen bepaalde toleranties. Dat verklaart jouw waarneming.
Aangezien eerst het trekkracht probleem zich manifesteerde, en daarna het draaien op 3 cilinders gebeurde, denk ik dat er mogelijk wel een mechanisch probleem in je pomp zit. Misschien zelfs zo erg dat er metaalslijpsel naar de verstuivers wordt gepompt, waardoor er al 1 verstuiver is uitgevallen.
Als je geen overmatige retourlekkage op de verstuivers hebt, adviseer ik je toch om de pomp eraf te halen en te laten testen/inspecteren.
bedankt voor het meedenken !
ondertussen nog eens aan de kast gehangen, ik ging er van uit dat het nog steeds dezelfde code was die zou terug komen, maar het blijkt nu :
4580 : Raildrukregeling via ZME: druk te hoog
te hoog nu dus ???
de correctie en de retour v d injectoren is normaal,
raadsel...
Het komt met regelmaat voor dat de tekst bij de foutcodes niet klopt. Hier is het waarschijnlijk dat de ZuMessEinheit (ZME) teveel (te hoog) aangestuurd moet worden om de raildruk te halen.... (welke dus te laag is)
Ik ben er niet zeker van, maar het kan heel goed zo zijn.
Probeer eens de werkelijke en de gewenste raildruk in beeld te krijgen op je tester. Dan kom je misschien verder.
dat is idd een zeer plausibele piste...
raildruk vergelijken gaat helaas niet, hij valt te snel terug in foutloop. maar de druk lijkt idd niet echt hoog,
zonet terug van de Bosch dienst, regelventiel, druksensor en regelventiel in de pomp ultrasoon laten reinigen,
later vandaag verder nieuws
dank!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar