Heb een 320D uit 2001 onder handen met het volgende probleem:
Auto start goed, rijd prima, trekt goed maar op eens is het vermogen voor een groot deel weg. Auto trekt niet meer voorbij 3500 toeren en is niet meer fatsoenlijk op snelheid te krijgen. Je merkt verder niets aan geluid o.i.d. en blijft gewoon rijden, wel is de auto volgens de boordcomputer dan veel zuiniger, de meter gaat niet meer verder dan de 12/100km ook niet bij plankgas. Het vermogen kan ook zo maar terug komen en dan begint de auto weer te trekken.
Het enige dat me opvalt is een tikkerend geluidje bij optrekken.
Volgens facturen zijn dit jaar reeds een verstuiver en de LMM vervangen en wat luchtslangen. Recent is de koppeling vervangen. Alles is bij BMW gebeurd, dus reset bewerkingen zullen wel uitgevoerd zijn.
Enig idee waar we dit moeten gaan zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat ie in noodloop gaat. Eerste optie eerst om je auto uit te lezen kijken of er error codes opgeslagen zijn.
Dat zit wel in de planning, maar volgens de bijgevoegde facturen is deze dit jaar al 2 keer aan de diagnose geweest, met de nodige reparaties als gevolg.
Schrikbarende bedragen vragen ze daar trouwens voor bij BMW, mag je de testcomputer houden of zo?
Omdat de auto zuiniger word en minder vermogen leverd lijkt het er op dat er minder brandstof in de motor komt. Ik heb dat eens eerder gehad met een diesel waar er een verstuiver deels verstopt was, maar die auto liep ook rottig.
Ik zag dat er hier al een paar onderwerpen over zijn geschreven dus hoop ik dat iemand een oplossing heeft.
13 jaar
Ik zou zowiezo kijken of de carterontluchter of die verstopt is. Laat ook de turbo checken of spelling of slijtage.
13 jaar
Ik heb exact hetzelfde probleem, ben al zo lang opzoek naar wat het kan zijn maar ben nog niks wijzer.
Please zeg me dat je al weet waar het aan ligt?
13 jaar
Ben er nog niet veel verder mee. Nog wat gecontroleerd onder de kap, niks gevonden. Auto is van mn vader en het probleem was even weg. Helaas is het weer voorgekomen, en treed het alleen op bij hogere snelheden (100+) en soms na stevig optrekken. Als het er is en je gaat van het gas, laat snelheid terug zakken tot onder 70 is het weg.
Turbo is nog niet bekeken, zou kunnen maar maakt verder geen gek geluid. Op een schema in de parts catalogus zag ik dat er onder de voetenruimte aan de bestuurderskant een opvoerpomp voor brandstof zou moeten zitten en daar komt dat tikkerende geluidje ook vandaan. Dat geluidje is er altijd bij optrekken. Misschien brengt deze pomp te weinig brandstof door het systeem en zou dit het gebrek aan brandstof/vermogen kunnen verklaren?
13 jaar
Heb ook hetzelfde, bij mij doet ie het rond de 130 ik denk dat ie in noodloop gaat. Daarna trekt ie niet meer totdat ik de auto aan de kant zet en ff opnieuw start, daarna is alles weg totdat ik weer rond de 130 ga rijden.
Ik heb de LuchtMassaMeter vervangen maar hier ligt het iig niet aan, heb ook de vacuumslang vervangen de filters olie enz maar mocht niet baten. Ik zal mijn bevindingen delen met je zo worden we misschien wijzer.
Ik ga zaterdag de EGR vervangen kijken of het daar aan ligt. Aan de turbo ligt het zowiezo niet denk ik want ik heb al een turbotest gedaan en die werkte naar behoren.
De auto gaat gewoon in noodloop omdat er wat fout gaat bij hoge snelheden, misschien dat de EGR niet goed meer is en dat ie open blijft en dat dit uitmaakt bij alleen hoge snelheden.
13 jaar
hoi ik heb een 325td automaat
ik had dat probleem ook het verlies van vermogen nieuwe opvoerpomp en klaar als je blijft
door rijden met dit probleem zorgt het er voor dat je brandstof pomp te weinig diesel krijgt en dus ook te wienig smering krijgt
en KAN hij kapot lopen aldus mijn bmw dealer
groeten marco hofmeyer
13 jaar
Probeer eerst eens of een fles Forté door de brandstof enige verbetering geeft.
Is dit niet het geval, dan controleren of het filter in de carterontluchting verstopt is (en carterontluchting vervangen door een exemplaar zonder filter).
Is het filter niet verstopt, dan de opbrengst en druk van de inspuitpomp controleren.
13 jaar
[quote=Scorpio72]Ben er nog niet veel verder mee. Nog wat gecontroleerd onder de kap, niks gevonden. Auto is van mn vader en het probleem was even weg. Helaas is het weer voorgekomen, en treed het alleen op bij hogere snelheden (100+) en soms na stevig optrekken. Als het er is en je gaat van het gas, laat snelheid terug zakken tot onder 70 is het weg.
Turbo is nog niet bekeken, zou kunnen maar maakt verder geen gek geluid. Op een schema in de parts catalogus zag ik dat er onder de voetenruimte aan de bestuurderskant een opvoerpomp voor brandstof zou moeten zitten en daar komt dat tikkerende geluidje ook vandaan. Dat geluidje is er altijd bij optrekken. Misschien brengt deze pomp te weinig brandstof door het systeem en zou dit het gebrek aan brandstof/vermogen kunnen verklaren?[/quote]
Nog verder kunnen komen met je probleem?
13 jaar
kijk even of hier de vp 44 ( machanische/electronische) brandsstofpomp op zit... ik denk nog geen commonrail toch?
Anders hier meteen naar laten kijken, zijn echt ondingen, gaan altijd stuk
commonrail, raildruk meten
Ik heb een 320 TD (150 pk) uit 2002.
Ik heb eigenlijk hetzelfde als Scorpio72, alleen trekt de auto bij mij wel boven de 3000 toeren. Daaronder niet.
Inmiddels zijn de verstuivers, LMM, drukomvormer en de vacuumslangen vervangen. Echter het probleem is nog niet opgelost.
De turbo draait soepel en zonder speling. Ook de "schuif" op de turbo kan ik met de hand bewegen.
Bij het uitlezen komen er geen storingen naar boven en de waardes zijn tijdens het rijden ook nromaal.
De turbo kan volgens mij niet kapot zijn, want je voelt hem duidelijk erbij komen boven de 3000 toeren.
Wat ook zo raar is, is dat de maximum snelheid maar op 160 km/h uur ligt en de verbruiksmeter vanaf de 3e versnelling niet boven de 10/100 uitkomt.
Als de motor koud is trekt hij overigens beter dan met een warme motor.
Kunnen jullie voor mij ook meedenken???
Ik ga vanmiddag de vacuumdruk meten en de drukomvormer buiten werking zetten, om te zien of de "turboschuif" nu wel beweegt.
Ik zal jullie wel weer op de hoogte brengen.
Overigens is het een kei goede auto. De teller staat nu op 430.000 km en heeft nooit problemen gehad. Geen kapotte turbo of brandstofpomp of iets dergelijks wat ik heel veel lees op dit forum.
Het enige wat ik met 200.000 km gehad heb is dat er een klepje is afgebroken in het inlaatspruitstuk, waardoor er 1 zuiger, 1 klep en 1 drijfstang beschadigd was. Het was een kostbare reparatie, maar tot nu toe, op het gewone onderhoud na, een geweldige wagen.
13 jaar
Het bekende swirl flap probleem http://www.bmwland.co.uk/swirl_flaps_bmw...
Even uitlezen (kabeltje uit Hongkong 20 euri) zal toch wel iets moeten opleveren.
Ik doe maar een gooi, EGR klep vol met troep?
Zoals reeds eerder vermeld heb ik vanmiddag de drukomvormer buiten werking gesteld. Daarna goed gas gegeven en toen werd er weer druk op gebouwd. Vervolgens de "luchtbox" vervangen en toen drukomvormer weer in gebruik genomen. probleem is helemaal verholpen. De auto loopt weer als een zonnetje en trekt weer als een nieuwe.
Succes iedereen.
13 jaar
krijg geen antwoord op mijn vraag dus kan ik ook niet met je meedenken.
We zijn er niet uitgekomen. Probleem verdween vanzelf weer en de auto is inmiddels ingeruild.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar