Hallo Heren,
wij hebben hier een 320D staan die niet lekker meer wil lopen nadat de auto stil gevallen is en de hogedruk pomp vervangen is. Het volgende is voorgevallen.
Klant reed op de snelweg auto viel plotseling stil. Opgehaald en gekeken wat het probleem was. Geen hoge druk uit de brandstofpomp. Brandstofpomp vervangen door een originele ruilpomp auto slaat na het ontluchten redelijk vlot aan maar loopt bij gasgeven scherp, hij nagelt. Verder rookt hij veel en slaat hij slecht aan na een nacht stil staan. Ook begint hij bij opwarmen steeds slechter te lopen tot hij zelfs afslaat. Je hoort hem tijdens het lopen ook bijregelen wat het eigenlijk alleen maar verslechtert. Vandaar het referentie veld laten wissen, hoeft niet altijd maar vanwege het slechte lopen toch maar deze keuze gemaakt. Hierna lijkt het nog slechter geworden. Afwijking van de pomp staat aan de zijkant vermeld deze is 0,65 en mag 0,1 mm afwijken. Heb hem diverse malen gecontroleerd met een meetklok (toch het eerste waar je aan twijfelt) staat nu op 0,63 wat dus een afwijking is van 0,02mm en mag geen probleem vormen. Afstellen doen wij als volgt:
Stukje voor het BDP van cilinder 1 0 punt van de klok zoeken, vervolgens de krukasverdraaien tot de klok 0,65 aangeeft op dat moment moet de borgpen van de krukas op zijn plaats vallen.
Hebben ook al geprobeerd om de pomp eerder of later te zetten dit levert niks op gaat niet beter lopen.
Daarom de oude pomp gedemonteerd om te kijken wat er mis is gegaan. Wat daar opvalt is dat er aan de achterkant van de pomp een soort van injector lijkt te zitten??? Deze heeft 2 kabels die duidelijk tegen elkaar gelegen hebben. Wanneer ik de weerstand meet over 1 draad met de voeding meet ik 0,1 ohm. Met de andere draad de weerstand over de voeding meten meet ik 8,5 ohm. Zeer vreemde waarde. Hierdoor zijn wij gaan twijfelen over de regelmodule van de pomp. Deze zit deels in de pomp maar ook deels in de ECU. Lopen 6 draden naar de pomp toe. 2 daarvan zijn massa en voeding zijn beide goed. Andere 2 zijn van de canlijn, en hebben een weerstand van 120ohm wat goed is. Verder zijn er nog 2 draden waar ik niet van durf te zeggen wat ze doen.
Is er iemand die hier meetgegevens van heeft, wat voor scoop beelden zou ik moeten krijgen of wat voor waardes zou ik moeten meten??
Andere suggesties zijn ook welkom, denk zelf alles uitgesloten te hebben. Rek op de ketting zou bijvoorbeeld niet uit mogen maken aangezien de ketting altijd strak belast wordt dus heb hem met op tijd gezeten ook strak getrokken. Verder zit er diesel in de tank en geen benzine. Timing is goed, systeem goed ontlucht.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
geachte,
staan er nog bepaalde fouten in de auto met uitlezen?
volgens mij gaat het verkeerd bij afstellen van de pomp.
motor op tijd zetten,90 graden motor verkeerde kant op draaien en dan meetwaarde op de klok lezen..klok op 0 zetten en dan draaien tot deblokkerdoorn in de gaatje valt.en dan zie je de waarde.(nokkenas wijst naar boven,en doorn valt in de vliegwiel)
om de waarde aftestellen moet je de pomp van de aandrijving ketting los gehaald hebben als de pomp op 0,63 staat blokker je de pomp en dan moet je de motor weer op tijd zetten en de blokkerdoorn weer terug plaatsen.uitendelijk weer controle uitvoeren.
pompdruk uit tank moet 0,8 bar zijn,
Hallo bedankt voor het reageren.
De manier waarop je het beschrijft is exact de manier die ik toegepast heb.
Foutcode die er in zit is:
48DDE regeling inspuitmomentversteller
Positieregeling ca +/- 3 graden krukas fout
Je zou hierdoor gaan twijfelen aan de timing maar die staat perfect. Vandaar dat ik twijfel aan de electronische regeling, hier heb ik echter geen meetgegevens van.
meestal is de elekrische gedeelte op de pomp defect(regeleenheid).
als de timing goed staat..is dit toch een pompstoring...wat je kan doen is als de motor loopt kan je een pomp test doen gaat alleen via een bmw systeem.
dit foutcode krijg je meestal met een kapotte pomp.
Weet u hoe ik dit via een Bmw tester zou kunnen controleren?
heeft u een bmw tester?
je kan de brandstofhoeveelheden/inspuithoeveelheid. controleren bij service functies.. de motor moet wel lopen.!
dan gewoon de testmodule aflopen waarden moeten dan kloppen anders geeft de testkast aan of de pomp goed of niet goed is..
Werk zelf niet met een originele tester maar een collega garage vlakbij wel. Gaan de waardes controleren en hoop dat het iets oplevert.
reihe, hoe is het nu afgelopen met je 320d.
kun je ons wat meer vertellen, ik zit namelijk met hetzefde probleem!
Dank Raf.
Sorry dat is niet netjes van me complete oplossing staat hier:
http://www.amtgarageforum.nl/bmw/3-serie...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar