BMW 3-Serie: 320i

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2200

Oplossing gezocht voor volgende probleem;

Motor start goed koud, maar gaat na enkele minuten op 5 cylinders lopen,
bij opnieuw starten loopt motor wel goed.
Maar bij lopen op 5 poten brand inmiddels motorstoringslampje.
Bij uitlezen:
onderbreking op 2e cylinder.
inmiddels vervangen; bobine 2e cylinder, injector 2e cylinder, bobine dop 2e cylinder, 6 nieuwe bougies.
loopt verder goed, trekt goed, geen olie verbruik, rookt niet.

probleem dient zich steeds aan bij koude start.
geen vacuum lek, is gecontroleerd.
inlaat gereinigd middels inspuiten.

Waar valt nog aan te denken?

braber

Geplaatst door braber (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Het woord onderbreking in je fout omschrijving kan op een draadbreuk/slecht kontakt wijzen - vocht in stekker b.v.
Dan is het wel handig om te weten of dat de bobine of de injector is.
Wat is de exacte foutcode omschrijving en indien mogelijk, wat is het nummer?

braber (0), 13 jaar geleden

De fout code is Ef verbrandingsprobleem cilinder 2 foutieve functie

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Motorcomputer contacteert dus een misfire (wegvallen van verbranding) en schakelt dan de injector van de 2e cylinder uit.
Dit om schade aan de katalysator te voorkomen. Daardoor blijft de motor ook op 5 cylinders draaien.
Bij een herstart wordt de injector weer aangezet, tot de volgende misfire.

Hoe vaak in de opwarmfase heb je er last van? 1 keer herstarten voldoende? Of gebeurt het verschillende keren?
Hoe is er gecontroleerd dat er geen valse lucht is? Kan verrekte lastig zijn bij BMW.

braber (0), 13 jaar geleden

Altijd last bij koude start, maar dan ook echt koud, dus na een nacht staan.
1 keer opnieuw starten is voldoende, loopt dan goed.
Vacuum lek zoeken dmv. remreiniger om slangen spuiten bij stationair draaiende motor.

nogmaals vermeld; bobine,injector en bobine dop vernieuwd op 2e cylinder.
en alle 6 bougies.
Alvast zeer bedankt voor de info!!!

ptrustfull1 (50), 13 jaar geleden

ik heb 6 andere bobines geprobeerd en ik bleef de misfires houden op cyl 2, 4 en 6. de fout heb ik een paar dagen niet gehad sinds het iets warmer is geworden. bij het starten ging de auto altijd op 5 cylinders lopen. na herstart niets aan de hand.

IQM (0), 13 jaar geleden

Heb ik ook gehad met een 525i. Bleek dat er een oliekanaaltje van het VANOS systeem verstopt zat.
Eerst zijn alle bobines vervangen, toen de distributietandwielen en na veel zoeken (oa. BMW AG geraadpleegd) kwam men erachter dat het in het VANOS systeem zat. Er is op dit forum overigens nog een draadje waarbij iemand ditzelfde probleem had.

ptrustfull1 (50), 13 jaar geleden

IQM, weet jij hoe ik het draadje kan vinden, zoektermen oid? ik heb ook een vanos revisie (seals vervangen) gedaan enkele maanden. Gisteren zag ik dat er motorolie op mijn blok was die vermoedelijk uit de leiding komt die naar de vanos gaat. Dat zou inderdaad kunnen gebeuren als de druk in de buis te hoog wordt

IQM (0), 13 jaar geleden

Het was dit draadje: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

De klachten die jij omschrijft zijn exact dezelfde die ik ook had. De kans dat de oorzaak hetzelfde is lijkt mij dan ook best groot.

ptrustfull1 (50), 13 jaar geleden

spannend, ik heb de vanos al losgehaald en ga het morgen flink inwendig poetsen en terug plaatsen. wordt vervolgd

ptrustfull1 (50), 13 jaar geleden

ik heb de vanos uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt. het maakte echter geen verstopte indruk, alle kanalen zijn vrij wijd. helaas geen verandering. ik zal ook de leiding vervangen waar ik de olie lekkage za. dit is de leiding die naar de vanos toe gaat. wordt vervolgd

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

OK maar jij had toch geen vanos foutmelding in de diagnose?

ptrustfull1 (50), 13 jaar geleden

ik had geen vanos foutmelding. na zoveel gedaan te hebben was het een kleine moeite. mn kleppendeksel pakking moest ook vernieuwd worden. ik lees dat dit een probleem met de kabelboom kan zijn (a € 400 alleen kabelboom) vind het lastig te geloven omdat het probleem zich niet alleen bij koude start voor zou doen maar ook op andere momenten. vanmorgen weer geprobeerd en weer foutmeldingen. tijdens het starten heb ik de slang die de klep in de luchtpomp opend verwijderd. het viel mij op dat er geen vacuum getrokken werd. de pomp werkt maar kan geen lucht in de uitlaat blazen. braber is jou probleem al opgelost? kijk hier eens naar
http://www.bmwportal.nl/e46-algemeen-f33...

Patje8412 (0) PRO, 12 jaar geleden

Is dit probleem al opgelost? Zit met hetzelfde probleem en heb ook al mijn vanos gereinigd en de ringen vervangen, maar dit heeft niet geholpen....

ptrustfull1 (50), 10 jaar geleden

Ik had voor weinig geld een nieuwe motor met weinig km gekocht

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.