Begin Januari 2009 is mijn nieuwe BMW 320i Touring uitgeleverd. Vanaf de eerste kilometer heeft de motor een slechte loop en onregelmatige acceleratie bij deellast. Bij deellast loopt deze motor in arm mengsel (lambda = 2) wat hier zeker mee te maken heeft (wie heeft ooit voor deze motor de zegen gegeven voor serie productie). Vanwege mijn goede ervaringen met BMW heb ik ook deze blind gekocht, dus zonder enige proefrit; het is een BMW met een voor mij onverwoestbare reputatie, en deze 4 cilinder is de vervanger voor de oude zijdezacht lopende 6 cilinder 2 liter. Wat kan een mens zich vergissen.
De volgende zaken zijn tot nu verricht;
- motormanagement uitgelezen. Geen foutmeldingen. Update van de software werd niet goedgekeurd door Munchen. Ingeleerde parameters werden gereset wat een tijdelijke verbetering van de loop gaf, echter gedurende het leerproces keert het bokkige gedrag terug.
- na het starten op 3 cilinders bij ongeveer 4000 km kwam er een foutmelding (meteen in jippie stemming aangezien nu eindelijk iets "aantoonbaars en een foutmelding opgeslagen wordt). Injector aan de 1e cilinder had niet goed gefunctioneerd. Alle injectoren uitgewisseld omdat een "minder goede" serie gemonteerd was. Ingeleerde parameters weer gewist. Tijdelijke verbetering, echter gedurende het inleren kwamen dezelfde problemen terug.
- bij 4400 km 2 uur zelf beproevingen gedaan (ik ben geboren en getogen in de automotive, werk daar al meer dan 20 jaar, en heb zelf 2 jaar in ontwikkeling en beproeving gewerkt, en ben afgestudeerd aan de HTS Autotechniek). Hierbij duidelijk uit kunnen vinden onder welke omstandigheden deze slechte loop tevoorschijn komt; alles wijst hierbij op deellast tot ongeveer onder de 3000 1/min. En dit is het bereik waarin arm mengsel / gelaagde verbranding plaats vindt. Hierop contact met de dealer gezocht, en gevraagd voor een proefrit met een andere 320i met Efficient Dynamics. Tevens een proefrit gemaakt met een werkplaatsmedewerker die het slechte motorgedrag ook direct voelde.
- Proefrit met een andere 320i met meer dan 40.000 km op de teller. Zelfde slechte onregelmatige loop in deellast maar in een ietwat mindere mate. Met de verkoper en de werkplaatschef gesproken, en afgesproken dat dit probleem niet door de dealer alleen opgelost kan worden. Dealer heeft een Puma gemaakt, en tot op heden geen feedback (nu alweer 3 weken geleden).
- 2 weken geleden een klacht bij BMW NL neergelegd, en een boze brief naar BMW AG / hoofd ontwikkeling en hoofd sales & marketing gestuurd. Bevestiging ontvangen van BMW NL dat de brief ontvangen is, maar dat een reactie op zich zal laten wachten.
- gisteren opnieuw zelfde motorstoring; lijkt erop dat de motor weer op 3 cilinders startte en weer een fout in het geheugen opgeslagen (mijn vrowu maakte dit mee, en ben zelf deze week niet in NL). Met de dealer afgesproken dat de auto in 1.5 week een aantal dagen bij de dealer blijft om de problemen verder te analyseren en voor eens en altijd op te lossen.
Mijn teleurstelling in BMW is enorm gestegen door deze auto, en mijn blinde vertrouwen is volledig weg. Als je de forums afstuint dan zijn er legio mensen met vergelijkbare problemen, en hebben die mensen deze problemen al meer dan een jaar. Mijn hoop dat dit opgelost wordt, wordt met de dag geringer. En de spijt dat ik deze auto blind heb gekocht is enorm. Als deze auto nu gestolen wordt, dan weet ik niet zeker of daarvoor nog een andere BMW prive koop.
Dat het anders kan bewijst mijn nieuwe 320d (die nu 1.5 week geleden uitgeleverd is), aangezien die als een zonnetje loopt. Maar prive (vooral stadsverkeer, en max. 20.000 km/jaar) heeft zo'n diesel geen zin; te duur, te hoge wegenbelasting, te hoog risico op interne vervuiling door vooral ritjes op korte afstanden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mijn BMW 320i heeft zijn paar daagjes bij de dealer achter de rug. Foutgeheugen is uitgelezen, en weer een injector die de foutmelding heeft gegeven (men wist mij niet te vertellen of het dezelfde injector was). Tevens is de bougie bij die cilinder vervangen, en de bobine verwisseld.
De motor loopt beter (ik heb er helaas nog maar 10-15 min mee gereden), echter de inconstante / onregelmatige accelaratie tussen 1500-2200 1/min is nog steeds aanwezig.
Tevens reactie op mijn klacht bij BMW gekregen. Dit type motor kan inderdaad een onrustig of onregelmatige loop hebben in arm mengsel bereik. Dit is een producteigenschap.
Is dus iets waar je mee moet willen leven of niet. Verbeteren kan maar geheel oplossen dus niet. Tja, mooi iets voor een auto die Euro 48000 kost.
Mijn advies als je een nieuwe 320i of 318i wilt kopen; maak er een goede en lange proefrit mee, met de focus op stadsverkeer. Kijk of de loop en normale acceleratie volgens de schakelmomenten die de boordcomputer aangeeft je bevalt, en zo niet ... vingers ervan af houden. Probeer dan de diesels (heb ik ook een en die is perfect, 320d) of ga bij een ander merk shoppen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar