close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Slecht lopen e36 325i VANOS

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 325i

Ik heb een probleem met mijn nieuwe aanwinst: een e36 325i coupe van maart '93 en handgeschakeld. het is naar mijn weten een VANOS (er zit een bolling op het motorblok bij de distributieketting)

Hij loopt verschrikkelijk beroerd!

Koude start:
Soms loopt hij redelijk stationair, soms schommelt hij tussen de 3700 rpm en bijna uitvallen. Af en toe valt hij gewoon uit! Soms loopt hij op 4 of 5 cilinders (vooral bij koud) en houd hij eventjes in bij gas geven.

Als je gas geeft en weer los laat (bv tot 3000 rpm en dan gas los, blijft hij eventjes op 3000 rpm staan en gaat dan pas terug naar stationair toerental)

bij warme motor en dan stationair lopen, draait hij soms maar 500 toeren, soms 700 toeren en soms 1000 toeren. (wel constant, meestal geen schommelingen)



Dingen die mij als leek op valt:

er zit een andere ECU in van een sloop auto. (wel 1 van een 325i met VANOS, want het nummer van de ECU is 0216200413 en dat is volgens mij uitsluitend voor VANOS) ik heb de ECU nog niet open gehad om te kijken of er een andere chip in zit, want ik heb geen torx schroevendraaier. ik wil hem nog wel gaan chippen, maar eerst maar eens goed laten lopen.

LMM is afgeplakt voor ongeveer 40% van het oppervlak. Toen ik al het tape verwijderde en hij dus 100% lucht kreeg, was er helemaal geen houden meer aan en viel hij om de aantal seconden gewoon uit.

als je gas geeft hoor je een harder aanzuiggeluid (onder het inlaatspruitstuk) als bij een e36 325i ZONDER vanos.
een maat van me heeft er zo 1. ik weet niet of dat normaal is of dat er gewoon een vacuumslangetje lek is?

grote kromme slang tussen lmm en gasklephuis zitten wel scheurtjes in, maar volgens mij niet door en door.

sterke benzine geur (vooral als ik hem net vol getankt heb!)



wat zou het kunnen zijn????? lekke vacuumslang/slangen? stappenmotor? lambdasonde? inlaatspruitstuk lek? luchtmassameter? nieuwe lmm heb ik besteld, maar is nog niet binnen..

Ik word er gek van! hij houd SOMS wel eens in bij gas geven/ vol gas.

alvast bedankt voor de reacties, want alleen kom ik er niet uit..

Groetjes Leroy

Geplaatst door

Leroy e36 325i (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Leroy

Heel lastig om zo te zeggen wat je probleem is,je hebt deze auto gekocht,en er is letterlijk aan geprutst om het eventuele probleem(en) dat aanwezig was te omzeilen..d.m.v. die plakband bv..het verbaast me dat die tape niet is meegezogen de inlaat in..maargoed.

Zou hem om te beginnen eens uitlezen!daar word je zeker wat wijzer van.en zou niet meteen nieuwe onderdelen bestellen zonder dat je weet waar het probleem nu precies ligt.

Die bolling op je kleppendeksel is inderdaad de vanos uitvoering.

Controleer eens de slangen op luchtlekkage,ook die geribbelde GOED controleren,net zoals de slangen van stappenmotor!eventueel stappenmotor gelijk reinigen met remreiniger ( zit onder inlaatspruitstuk )

nevel eens wat remreiniger rond het inlaatspruitstuk,om eventueel een lek op te sporen..dan zou hij harder moeten gaan lopen!

Als de motor warm is,loopt hij dan wel goed ?

Lambdasonde zal het niet zijn,die kun je uitsluiten,kan best dat de lmm kapot is,ook kan een sensor de boosdoener zijn.

Is je tijdens de proefrit dan niet opgevallen dat de auto niet echt lekker liep,of was het misschien verstandiger om voor wat anders gekeken te hebben ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Stefan,

bedankt voor je reactie!

uitlezen.. ja, dat wil ik ook binnenkort gaan doen. alleen ik heb heb er eigenlijk geen tijd voor. altijd 's avonds overwerken en ook op zaterdag, dus ja.. MAAR idd, eerst maar eens aan de computer leggen. moet dat perse bij de bmw-dealer of kan dat ook "bij de garage op de hoek" ivm met speciale software??

goed dat je zegt dat mn stappenmotor onder mn inlaatspruitstuk zit! ik kon het niet thuis brengen wat het was.. volgens mij staat er bosch op. kan dat? 1 slang van dat bosch ding en het grote kromme bochtstuk (wat tussen lmm en gasklephuis loopt) was vies (olie).. vanaf bovenop kan volgens mij niet, want daar zit alleen het inlaatspruitstuk en ik voelde met een schone doek aan de onderkant van het inlaatspruitstuk en daar zat geen olie aan, dus lijkt het me dat het vanuit die slang zelf komt.

ik zal wat remmenreiniger kopen en het proberen! ik heb wel wat anders: iets van lock tide, het ruikt hetzelfe als remmenreiniger en het is ook een ontvetter. kan dat ook???

als de motor warm is loopt hij wel redelijk goed. stationair bij warme motor is bijna nooit schommelend, alleen nooit hetzelfde. bij het ene stoplicht bv 500 toeren en het volgende stoplicht bv 1000 toeren.

tja, ik zag hem goedkoop op internet staan en was gelijk "verliefd" want hij zag er precies hetzelfde uit als 1 van mn oude wagens. (ook een mauritiusblauwe e36 325i met m3 pakket). particuliere verkoper had geld nodig en ik was op zoek naar een leuke e36 coupe. weer een 325 of weer een m3, maar ik vond een 325 de verstandigste keuze in deze tijd..

stefan, normaals bedankt voor je reactie!

oja, als ik zondag tijd heb wil ik een aantal vacuumslangetjes preventief vervangen en de stappenmotor schoonmaken. kan je een complete set vacuumslangen kopen bij de dealer in verschillende maten of gaat dat per onderdeelnummer/ per rol en zelf alles op maat maken?

groeten Leroy

Hallo Leroy

Ik zou als ik jou was eerst even de boel schoonmaken,ik weet niet wat voor spul je bedoelt met die lock-tide..maar met remreiniger gaat het prima,moet je wel even de stappenmotor demonteren,hij zit enigszins op een kl*te plaats..je kan hem van boven demonteren,stekker even lostrekken,slangeklem op stappenmotor los maken en hem uit de rubber schuiven waar hij in ligt.ik laat ook wel eens de slang aan de stappenmotor zitten ( die naar je geribbelde slang loopt ) omdat je er niet altijd goed bij komt.om het jezelf makkelijk te maken,haal je even het luchtfilter,luchtmassameter en slang weg,ook even het plastic kapje weghalen voor de koeling van de dynamo,zo lukt het het best.

Maak de stappenmotor schoon.
Controleer de geribbelde slang goed op scheuren oid,ook waar de slang van de stappenmotor ingaat want deze scheuren ook nog wel eens graag.
Maak ook gelijk even het gasklephuis schoon nu je er toch bij kunt komen.

Die olie die je tegen bent gekomen kan van de carterventilatie slang afkomen,deze loopt ook van de geribbelde slang naar het kleppendeksel.je kan deze slang ook weglaten en op het kleppendeksel een filtertje zetten of een oil catch tank,dan loopt de troep het tankje in,i.p.v. de motor en het houd de boel schoon zodat het niet telkens weer vuil word...

Het kan best zijn dat er bosch op staat,voor het uitlezen hoef je niet perse naar de dealer..kan elke universele garage die beschikt over een diagnose kast.

Mocht je dit gedaan hebben,en er nog steeds niet uitkomen,kun je nog wat dingen meten..die gegevens heb ik wel voor je.

En wat rijd zo'n 325i ( Turbo ) toch heerlijk..ook het geluid van die mooie 6 cilinder!

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

wederom bedankt voor je info!!

ik zal het van het weekend eens doen, want ik ben het beroerde lopen echt spuugzat.. ik laat direct weten hoe het is gegaan!

een 325i loopt zeker lekker, maar niet zo lekker als een e36 m3. ik verbaasde me er over dat een m3 ZOVEEL sneller is dan een 325i! tuurlijk als je naar de cijfers kijkt zie je duidelijk verschil, maar voor je gevoel is het een wereld van verschil.

het geluid van een 325i is idd heerlijk! en persoonlijk vind ik het mooier klinken dan van een m3. het klinkt veel voller en warmer, dan het metaalachtige gebrul van een m3. al met al, alle 6 in lijn motoren klinken echt prachtig!

groeten

Bij deze een update:

Van het weekend heel veel dingen gedaan aan mn Beemer:

Luchtmassameter vernieuwd
Stappenmotor schoon gemaakt
Vacuumslangen stappenmotor vernieuwd
Gasklephuis grondig schoon gemaakt
Rubberbalg vernieuwd

Het heeft wel wat geholpen. Bij een koude start schommelt hij niet meer zo heftig als eerst! Als je hem start loopt hij eigenlijk gewoon goed, alleen wel soms iets te weinig/ te veel toeren. maar wel redelijk constant.

Na het uitrijden van de straat gaat hij op 4 of 5 cilinders lopen en na 1 minuut rijden is dat wel over eigenlijk. ALLEEN nadat ik al deze dingen schoon hebt gemaakt en vernieuwd heb zijn er weer andere problemen:

als ik optrek tot bv 3000 toeren en ik schakel bv van 2 naar 3 dan geeft hij ZELF een beetje gas bij (tot 3200 of 3300 rpm ongeveer)

en als ik rijd boven de 3000 toeren dan blijft het gas heel vaak hangen, een soort cruise control ;)


Wat me deze keer is opgevallen:
Met de stappenmotor is een keer geknoeid lijkt me, want de 2 vacuumslangen van de stappenmotor (aanvoer en retour) hebben alle 2 een andere slangenklem. 1 blinkende en 1 blinkende met blauw plastic. EN de stappenmotor mist een rubbere "ring" waarop 1 van de slangen over valt. deze mist waardoor de binnendiameter van de slang VEEL groter is dan de buitendiameter van de stappenmotor. deze aansluiting kan nooit luchtdicht zijn, dus ik heb er al weer een beetje vertrouwen in ;)

ik ga een nieuwe/ andere stappenmotor (deze is stuk denk ik, hij klikt ook niet) bestellen MET zo'n ring en dan maar weer kijken of het lukt.. Nieuwe stappenmotor geven ze ook niet weg trouwens: bij de dealer €150 of €180. ik ben al wezen kijken op ebay en daar heb ik er 1 gevonden voor +/- €40 inclusief verzendkosten!

groeten Leroy

Leroy

Lijkt dit niet ook een beetje op jou probleem :

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=12...

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Leroy

Lijkt dit niet ook een beetje op jou probleem :

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=12...

Gr Stefan[/quote]
sommige dingen lijken er idd een beetje op, maar aan de andere kant toch ook weer niet. ik mag binnenkort bij een kennis in zn garage (universeel) mn beemer aan de kast leggen en dan maar kijken wat het is. MAAR wat die persoon met die 320 in dat andere topic zei dat de computer niks aan gaf bij een garage en wel gelijk wat aan gaf bij de bmw dealer.. misschien maar beter gelijk naar de bmw dealer gaan of toch ook weer niet?

en wat hij nog meer zei: een kapotte vanos is niet zo duur. ik heb weleens gelezen in een advertentie vanwie iemands vanos kapot was en hij had laten reviseren en dat was 1400 euro. dat vind ik best prijzig moet ik eerlijk zeggen ;)

groeten leroy!

aan stefan: ik las in een ander topic dat je een 325i turbo hebt/had!!!! kan je me daar eens wat meer over vertellen? aantal pk's enzo? ik ben ontzettend benieuwd!!!!

Hallo Leroy

Ik wil je er graag het e.e.a. over vertellen,het is maar wat je graag wilt weten..

Heb deze auto inmiddels bijna 7 jaar,maar het is een beetje een uit de hand gelopen hobby geworden,ik heb eerst op de originele motor met een eaton compressor gereden,maar dat was geen succes,erna heb ik me een turbo gekocht,en veel met de hand aan moeten passen..dit was eigenlijk een experiment,hij draaide op 0,5 bar maar wel met aangepast motormanagment en dat leverde +/- 250 Pk...erna toch maar de motor compleet gedemonteerd en verkocht!andere motor gezocht ( ook een M50B25 zonder vanos ) en deze is compleet gereviseerd,alle pakkingen en dichtingen vernieuwd net zoals de distributieketting,sterke sputter lagerschalen gemonteerd,de kop is onder handen genomen en geflowd,andere zuigers gemonteerd ( compressie verlaagd )sachs sintermetal koppeling gemonteerd met vast vliegwiel,grote injectoren,KMS programmeerbaar motormanagment,Garrett GT28RS turbo,Mosselman uitlaatspruitstuk,70mm uitlaatsysteem..motor draait zonder stappenmotor en zonder lmm..

Zal vast nog het e.e.a. vergeten zijn,maar kan je garanderen dat het vliegt als de brandweer..het is ook niet te vergelijken met een 3.2 M3

Hij draait nu op 0,9 Bar en dat is goed voor een 375 Pk hij kan best op een nog hogere druk rijden,maar wil er toch enigzins wat plezier van hebben..

Het kost allemaal enorm veel geld,voor het aantal Pk's die je ermee verdiend,maargoed vrouwen kosten ook veel geld,en het blijft een hobby..

Als je eraan begint,realiseer je dan goed dat het best prijzig is,koop geen set uit amerika of op ebay want dat is allemaal dezelfde rotzooi,en is geen merk maar namaak troep. prijs ligt rond de € 7500,- als je alles zelf doet,maar dan heb je wel wat,dat is een ding wat zeker is :D

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.