Hallo,
Sinds een maand heb ik een probleem met de automaat van mijn 330Cd E46 uit 2004 met een kilometerstand van 220000 KM. Als de auto langere tijd heeft stilgestaan (ongeveer 12 uur) rijdt de auto niet weg wanneer ik de automaat in de D zet. Als ik gas geef maakt de motor veel toeren, maar de auto blijft op zijn plek staan. Na enige tijd, die kan varieren tussen 5 a 30 seconden, begint de auto langzaam vooruit te rijden en uiteindelijk rijdt de auto wel normaal weg. Indien ik veel gas geef en de motor veel toeren maakt rijdt de auto meestal met een schok wel direct weg. Een andere optie is om de automaat in de M te zetten en vervolgens handmatig naar de 1e versnelling te schakelen. In dat geval rijdt deze ook normaal weg. Ook wanneer ik de automaat in de R zet rijdt de auto direct normaal achteruit, maar als ik deze vervolgens in de D zet heb ik hetzelfde probleem.
Zodra de auto eenmaal normaal rijdt is er niks meer aan de hand. De auto rijdt dan normaal weg vanuit stilstand (bijvoorbeeld na het stoppen voor verkeerslichten). Ook wanneer de motor enige tijd uit heeft gestaan en ik de auto opnieuw start is er niks aan de hand. Pas als de auto langere tijd heeft stil gestaan (ongeveer 12 uur) doet het probleem zich voor.
Ik ben inmiddels al twee keer langs geweest bij de garage die het onderhoud van de auto uitvoert (i.v.m. de garantie). Helaas hebben ze beide keren het probleem niet kunnen vaststellen, ondanks dat de auto zeker 12 uur heeft stilgestaan. Nu is het wel zo dat het probleem niet altijd even duidelijk aanwezig. Echter, tot nog toe heb ik het probleem wel altijd ondervonden, zij het soms in mindere mate.
Omdat ik geen zin heb om de auto nog een keer naar de garage te brengen met het risico dat er weer niks wordt gevonden heb ik vandaag een aantal garages gebeld. Ook heb ik eerder al iemand over dit probleem gesproken en op internet gezocht (inclusief hier op het forum). Echter de verhalen die over dit probleem lopen nogal uiteen. Hier een korte samenvatting:
- Uit vergelijkbare problemen die ik op dit forum en internet gevonden heb zou het kunnen zijn dat het oliepijl van de automaatbak te laag is, dat de kwaliteit van de automaatbak olie achteruit is gegaan en deze vervangen moet worden of dat het oliefilter verstopt zit. Ook wordt het doorspoelen van de automaatbak nog al eens aangeraden, iets wat voor zover ik weet nog nooit is gedaan.
- Volgens de BMW garage zelf zou het wellicht kunnen komen doordat de automaat last heeft van een slippende koppeling.
- Volgens een bedrijf dat gespecialiseerd is in het onderhouden en reviseren van automaten had het mogelijk te maken met interne lekkage, waardoor de automaat problemen zou hebben met het opbouwen van de druk. De persoon die ik hier over heb gesproken adviseerde de automaat te laten reviseren.
- Volgens een andere garage van hetzelfde filiaal waar ik de auto heb gebracht voor het onderhoud, zou een software update mogelijk het probleem verhelpen. Dit had iets te maken met de koppelomvormer die zou kunnen lekken o.i.d. Een software update zou dit verhelpen.
Zelf heb ik mijn twijfels bij sommige verklaringen/mogelijke oplossingen. Mijn vraag is dan ook of er iemand is dit probleem herkent en weet welke van de verhalen het meest waarschijnlijk is gebaseerd op de beschrijving van het probleem.
Alvast bedankt voor uw reactie,
Daan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wij maken dit wel vaker mee, waarschijnlijk zit hier een GM automaat in niet bepaalt een
van de beste automaat bake vaak zit er een leke groep in wat ook dit probleem erkent is dat de oliezeef verstopt
zit maar let wel op bij het vervangen of er aluminium slijpsel door de olie zit want dan is de pomp van de automaat aan
het verslijten. ik zou het zeker eens met een olie zeef (filter) eens proberen
sucses
Bedankt voor uw reactie. Ik zal het de garage a.s. woensdag voorleggen, dan heb ik weer een afspraak.
Vandaag heb ik trouwens nogmaals de BMW garage gebeld, en die vonden het verhaal over de software update onwaarschijnlijk. Volgens de persoon die ik heb gesproken is er bij de E46 maar weinig aansturing van de automaat vanuit de software. Het merendeel is mechanisch geregeld.
12 jaar
Ik ben zojuist weer bij de garage geweest. Dit keer ben ik zelf aanwezig geweest toen de auto werd gestart. Vreemd genoeg deed het probleem zich wederom niet voor, althans niet echt goed merkbaar. Na enig onderhandelen met de garage kreeg ik ze dan toch zo ver dat ze een beetje olie wilden aftappen van de automaat om deze te controleren. Het resultaat daarvan is te zien op de foto hieronder. Zelf vonden ze olie inderdaad wat aan de donkere kant, maar konden niet vertellen of het ook echt nodig was deze te vervangen. Wellicht dat iemand hier op basis van deze foto kan zeggen of de olie er goed uit ziet of dat de automaat olie vervangen moet worden.
12 jaar
Heren daan86 en np reviesie:
Hier op deze site wordt niet over geld en revisiekosten onderhandeld. Daar is deze site niet voor bedoeld.
Ook het aanbieden van en zoeken naar werk is hier niet toegestaan.
We willen het graag houden bij het trachten op te lossen van technische problemen. Onderhandelen kan geschieden via de persoonlijke mail.
Vandaar zijn de laatste reacties verwijderd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar