BMW 5-Serie: 520D Inhouden, ASC + ABS en snelheidsmeter

Bouwjaar: 2000

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn 520d van 8/2000. In Juli is de auto gechipt tot 163 pk. Hopelijk kan iemand helpen want bij de dealer komen ze niet verder dan het voorstellen van dure reparaties zonder Garantie dat het probleem verholpen is.

Eigenlijk begon het afgelopen zomer. Op de terugreis in Duitsland hield de auto opeens in bij ongeveer 180/190. Net of hij even geen brandstof kreeg. Duurde niet langer dan 2 tot 3 seconden daarna ging alles weer normaal. Daarna gebeurde het nog een paar keer bij verschillende snelheden en toerentallen. Die dag was het erg warm, zo rond de 34 graden.
Thuis heb ik de foutcodes laten uitlezen. Stond wel wat in maar niets dat op het inhouden zou wijzen. Wel zei men dat de turbnodruk te laag was. Eindresultaat, doorrijden to het weer voorkomt.

Een paar weken geleden was het weer duidelijk te merken. Net of de motor tijdelijk geen brandstof krijgt. Soms heel kort, net of er een luchtbel in de leidingen zit. De dealer denkt aan het vervangen van de brandstofpomp, maar gezien de kosten en de onzekerheid of dit het probleem oplost, zie ik hier nog even van af.
Er komt iets anders vreemds bij: de laatste tijd branden de ASC en ABS lampjes een tijd lang na het starten. Na verloop van tijd (soms wel een half uur) gaan ze weer uit. Eén keer was het kort na het wegrijden zo dat bij het remmen het net leek of de abs geactiveerd was (het trappen op een plank gevoel). Daarna weer normaal. Ook betrapte ik de snelheidsmeter er vanochtend op dat hij bij een snelheid van ongeveer 160 niet op 160 stond maar het leek of hij terugkwam van 80. Hij klom langzaam naar de 150 toe.

Ik heb het gevoel dat het probleem van het inhouden vaker voorkomt als ik een bocht naar rechts maak.

Mijn eigen idee is een beschadigde (doorsmolten) kabelboom. Hangen de problemen niet samen. Is het inhouden niet eigenlijk een onterecht ingrijpen van de ASC die denkt dat de snelheid te laag is t.o.v. het toerental en denkt dat er geen tractie is en dus de motor afremt? (terwijl er geen ASC lampje gaat branden?)

Iemand een idee? Graag antwoord. De dealer kent ogenschijnlijk maar 1 ding en dat is vervangen van dure onderdelen.

Groeten.

Gerrit3613

Geplaatst door Gerrit3613 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

jantje5141 (0), 18 jaar geleden

Zojuist mijn 525 TDS (1998) naar een dieselspecialist gebracht voor een probleem dat veel overeenkomsten vertoont, af en toe niet lekker lopen en pas na lange aanloop richting 200. Zojuist gehoord dat de pomp "bergen lucht trekt" probleem ligt in de tank, zegt men
en is een BMW-kwaaltje. Geschatte reparatiekosten 320 euro. Als je wilt weten hoe het afloopt geef maar een seintje. Groeten Jan.

Gerrit3613 (0), 18 jaar geleden

Hallo Jan,

Vrijdag gaat mijn auto naar de dealer in de hoop dat ze het probleem oplossen met een nieuwe LMM en een nieuwe naaldslagsensor.
Ik wil graag voor vrijdag weten of jouw probleem hetzelfde is als de mijne. Dat scheelt me een berg kosten. Ik kan me wel iets bij jouw probleem voorstellen. Had jij ook last met tanken, dat het vulpistool al heel snel op slot springt terwijl de tank nog lang niet vol zit? Dat merk ik de laatste tijd.
Kun je eens precies beschrijven hoe jouw auto reageerde met inhouden? Ook zou ik graag willen weten bij welke dieselspecialist je auto in reparatie is. Misschien kan ik hen eens bellen?

Ik hoop van je te horen. Je mag me ook direct mailen bmw@de-boer.speedlinq.nl.

Groeten, Gerrit

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.