Het gaat bij dit probleem om een remsysteem van een BMW 528 i E12 uit 1979 - een oldtimer dus.
Korte beschrijving remsysteem:
- schijfremmen rondom, geventileerde schijfremmen op vooras,
- remklauwen met 4 remzuigers op de vooras (2 aan elke kant),
- remklauwen met 2 remzuigers op de achteras (1 aan elke kant),
- dubbel uitgevoerd remsysteem op vooras: elke remklauw voor is dus op 2 gescheiden leidingen aangesloten,
- dubbel uitgevoerde hoofdremcylinder. 1e circuit bedient uitsluitend voorremmen, en 2e circuit (gescheiden leidingen naar remkleuwen voor) bedient voor en achterremmen.
- handrem mechanisch via aparte remtrommels achteras.
Symptomen:
Oorspronkelijk had deze auto de neiging "scheef" te trekken bij plotseling hard remmen. Verschil in remwerking was echter <50%, d.w.z. geen afkeuring A.P.K. Pedaalslag rem was normaal.
Om veiligheidsredenen heb ik besloten alle 4 de remklauwen te reviseren. Dit is dan ook gebeurd, de remolie ververst en het systeem ontlucht (3 onluchtingsnippels per remklauw vooras!). Het systeem vertoont geen lekkage. Aangezien alles toch uit elkaar moest is meteen ook het volgende vervangen:
- remschijven beide assen: nieuwe remschijven zijn van gaten en groeven voorziene (sportschijven),
- nieuwe remblokken rondom,
- "terugduwveren" remblokken en bijbehorende borgpennen,
- wiellagers vooras - vertoonden slijtage maar geen speling (correct afgesteld).
Na dat alles gedaan te hebben bleek de pedaalslag te groot te zijn: veel groter dan voor de reparatie! Auto trekt echter niet meer scheef en de remwerking is zeer goed. Rempedaal voelt stevig aan en zakt niet weg. APK keuring succesvol doorstaan.
Bij pompend remmen (1x pompen vervolgens remmen) komt het rempunt van het rempedaal beduidend hoger te liggen - min of meet op het juiste punt, en de remwerking blijft even goed.
Ik denk dat 1 vand de 2 remcircuits er mee opgehouden is en verdenk de hoofdremcylinder. Wil deze gaan reviseren. Wat ik niet begrijp is hoe het toch kan dat dit probleem er voor de reparatie niet was en nu plotseling wel - terwijl ik de hoofdremcylinder niet heb aangeraakt. Dit doet me twijfelen aan de juistheid van mijn diagnose.
Wie kan mij helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je pedaal niet wegzakt is je hoofdrem cil goed
wat ik denk is dat als er een tijd mee gereden hebt het wel zal verdwijnen
het ligt waarschijnlijk aan de inrem periode de eerste 200 km goed in remmen dan pas hebben de remmen hun volledige remkracht
dat heb ik zelf ieder jaar nadat ik voor en achter nieuwe remmen monteer
succes
Hoi Thomas,
Bedankt voor je tip! Je hebt helemaal gelijk gehad in de zin dat de BMW nu weer - enkele weken/honderden km verder zonder dat ik iets heb aangeraakt - als vanouds remt. Het pedaal grijpt nu hoog aan, zoals het hoort. Ik heb dus de hoofdremcilinder niet hoeven reviseren of zelfs vervangen en dat heeft me EUR 130 bespaard (nieuwe cilinder via-via) + enkele uren arbeid ;-)
Volgens mij klopt je verklaring echter niet. Ik weet dat je nieuwe remblokken moet inremmen en dat je - als je in het begin de remblokken te heet laat worden, dat deze verglazen en vervolgens niet de maximale wrijving dus remvertraging kunnen geven. Bij mij ging het echter om een te grote pedaal SLAG en *niet* om een gebrek aan vertraging of sponzigheid van de rem. Een te grote slag duidt op een hydraulisch probleem. Ik heb zelf ook al vaker remblokken vervangen, maar dan bij jongere auto's (2-10 jaar oud) en nooit eerder bovenbeschreven probleem gehad met een vergrote rempedaalslag.
Een betere verklaring (heb ik inmiddels van andere klassiekerliefhebbers) is m.i. dat de hoofdremcilinder, buiten het normale werkingsgebied van de afdichtingscupjes, in de loop der jaren aangetast is geraakt (auto is ouder dan 25 jaar). Het remsysteem is ongeveer een weekje leeg geweest (op wat restjes remolie na) en vervolgens klassiek ontlucht door met de voetrem te pompen. Daarbij zijn de afdichtingen buiten hun normale werkgebied getreden en zijn daardoor in het niet gebruikte, smallere deel van de hoofdremcilinder gedrukt om (pas) daar vervolgens te gaan afdichten. In de loop van de tijd hebben de cupjes weer hun oude vorm hervonden en dichten weer in het hogere deel van de remcilinder af.
Ik weet niet of mijn versie de juiste is, maar ik denk dat het in grote lijnen klopt.
Feit is dat het probleem zichzelf heeft opgelost - en daarin had je helemaal gelijk. Nogmaals bedankt voor de moeite en dde tip ff niks te doen!
Groeten,
Bernard
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar