BMW 5-Serie: 525 E12 trekt naar links bij het remmen

Bouwjaar: 1980, Brandstof: Benzine, Motorcode: M30 2.5

Mijn '80 E12 trekt een beetje naar links bij het remmen.
Het lijkt mij dat dit aan de voorremmen ligt, maar heb vandaag het zaakje even losgehaald maar niet veel kunnen vinden..

De voorschijven+blokken zijn een 6000 km geleden vervangen, maar hij is 'recent' pas naar links gaan trekken bij het remmen.
Heb vandaag de remblokjes achter vervangen en overal de remvloeistof vervangen en de remmen ontlucht.
Aan de voorkant de blokjes schoongemaakt (kwamen er makkelijk uit) en beetje ingevet met kopervet (aan de 'zuigerkant').
De blokjes zijn op het oog gelijk afgesleten (misschien nog eens nameten??).

Volgens mij zit er geen lucht in het systeem en hij staat ook zó stil als het moet, alleen dan moet ik een beetje naar rechts sturen.. (Het stuur trilt niet, en heb geen stuurbekrachtiging :-))

Als je de rem heel krachtig intrapt slipt het rechtervoorwiel... dus linksvoor zit er iets fout??

S0epkip

Geplaatst door S0epkip (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

Michel78 (0), 17 jaar geleden

Hallo,
Ik zie dat je veel geprobeerd hebt maar het verdiend aanbeveling om de remslangen voor ook een door te spoelen. Als er rommel meekomt dat weet je genoeg. Eventueel kun je ze ook meteen vervangen, ze kosten ziet zoveel.

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

heb je alle kogels al eens nagelopen? Ga eens naar de uitlijner, wellicht kan die je meer info verschaffen.. Vaak hebben die ook wel en remmenbank dus kan je zien of het komt doordat je een verschil in je remkracht hebt of dat het wat anders is

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

heb je alle kogels al eens nagelopen? Ga eens naar de uitlijner, wellicht kan die je meer info verschaffen.. Vaak hebben die ook wel en remmenbank dus kan je zien of het komt doordat je een verschil in je remkracht hebt of dat het wat anders is

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Gezien de leeftijd van de auto zullen de slangen aan de rechterzijde inwendig dicht zitten. Komt vaker voor bij oude slangen. Indien de auto naar links trekt met remmen, zit het probleem rechts en andersom.
Een andere mogelijkheid is dat 1 van de zuigers moeilijk gaat of half vast zit.

Gr.

S0epkip (0), 17 jaar geleden

Omdat de site een tijdje down was etc. heb ik een tijdje niet kunnen antwoorden.
Ik heb ondertussen de remslangen rechtsvoor vervangen, nieuwe flexibele en nieuwe koperen totaan de klauw.
Na goed ontluchten gewoon goede remdruk op het pedaal, maar trekt nog steeds naar links helaas...
Hij remt rechts wel, want de schijf was aardig heet na een stukje testen.

Moet ik het zoeken in de rechter remklauw, remcilinder, of toch maar eens langs de uitlijner gaan?
Zou het aan de veer/demper aan de rechter voorzijde kunnen liggen?

(En nog iets anders, hebben jullie enig idee of de afdichting van het schuif-kanteldak te vervangen is, en waar ik die zou kunnen vinden?)

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Vraag: zijn dit nog remtangen met dubbele zuigers, d.w.z. elke tang 4 ?

Gr.

S0epkip (0), 17 jaar geleden

Inderdaad, elke klauw vier.

Vervangend onderdeel wat ik heb gevonden:

REMTANG
VOORZIJDE RECHTS 9/76 -
Fabrikant: ATE / HITEC

Deze Hitec blokjes zitten er nu in:

REMBLOKSET
89.8X70.5X18.5
VOORZIJDE 9/76-

Hij lijkt het meeste op deze:

http://img201.imageshack.us/my.php?image...

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan is er maar 1 oplossing: van de remtang aan de rechterzijde ALLE zuigers er UIT halen.
Dit gaat vrij simpel: eerst de stalen ring om de stofhoes weghalen, stofhoes verwijderen en dan de zuiger er uit persen d.m.v. remmen of bv. met perslucht. Als er bruine (roest)strepen opzitten, is dat de oorzaak van het scheef remmen. Al is het maar bij 1 zuiger!. Kijk ook of er geen scheurtjes in de hoesjes zitten. Revisiesets zijn nog wel te krijgen/koop.
De rubberring uit de cilinders halen en dan met heel fijn schuurpapier ( waterproof ) de cilinders schoonmaken. Nadien alles drogen en met zuurvrij vet alles weer monteren. Eventueel ook de linker klauw zo aanpakken.
Zeker weten dat de auto recht remt dan.

Gr.

S0epkip (0), 17 jaar geleden

Oke, dan ga ik maar weer aan de slag...
Heb in ieder geval alvast glimmende leidingen aan de rechterkant!

Kan ik de banjo's van de remleidingen "afdoppen" als ik de klauw eraf haal? Dat scheelt weer het reservoir leeghalen..

Bedankt voor de reacties!

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Even 'n klemtang op de slangen zetten, of 'n lijmtangetje........Niet te hard dichtklemmen.........Of even 'n slangetje van de een naar de ander leggen. Mogelijkheden genoeg om het potje vol te houden.

Succes.

Gr.

S0epkip (0), 17 jaar geleden

Ben weer eens bezig geweest, maar nog geen 100% succes.
Heb de rechterremklauw gereviceerd, wel iets aanslag gevonden op de zuigers, maar niet veel.
Schoongemaakt, licht opgeschuurd en nieuwe afdichtingen met remmenvet gemonteerd.
De zuigers gingen relatief makkelijk terug in de klauw en de klauw is weer op de auto gemonteerd.
Na aardig wat ontluchten maar eens geprobeerd... maar het probleem leek wel erger te zijn geworden!

Even een tijdje de auto laten staan, weer wat (DOT4) remvloeistof gehaald en verder gegaan met ontluchten..
Hij LIJKT ontlucht te zijn...
Komen geen zichtbare luchtbellen mee en als ik stilsta wordt het rempedaal knoerthard.

Rijdend echter verlies ik remdruk! Maar ik verlies nergens remvloeistof.. dus er zit toch nog ergens een luchtbel in het systeem?
De auto remt nog steeds naar links toe en verliest nu dus ook pedaaldruk.
Stilstaand (al dan niet met draaiende motor) geen verlies van pedaaldruk.
Uiteindelijk kan ik het pedaal tot op de bodem doordrukken, terughalen en opnieuw aanslaan geeft dan meteen weer druk....help?!

henniem3 (0), 17 jaar geleden

had hetzelfde met e24 hoofdremcilinder kapot

S0epkip (0), 17 jaar geleden

Hier begon ik al bang voor te worden.. Maar hoe verklaar ik dan het verlies in pedaaldruk? Dit probleem is pas opgetreden na de revisie van de remklauw.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat zal inderdaad de hoofdremcilinder zijn die nu de moed opgegeven heeft. De afdichtingen hierin zijn lek/beschadigd en/of slap, gewoon door ouderdom. En door het vele ontluchten met verse remolie was dat net genoeg. Nu stroomt de remolie tijdens het trappen weer terug langs de lekke afdichtingen het potje in en zakt het pedaal onderin. Dus nu eerst pomp reviseren of vervangen.

Gr.

S0epkip (0), 17 jaar geleden

Oke, "leuk klusje" voor boeg dus...
Zou ik hiermee gered zijn:

HRC.REP.SET
DIAM. 22.2MM
ATE
HITEC
(Zal wel een van de 2 merken zijn.. ik geloof dat ATE iets beter is?)

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Klopt. Beide merken zijn niet verkeerd, maar Ate is denk ik iets meer bekend en zit er van huis uit ook op bij deze auto.
Om nadien het ontluchten makkelijker te maken kun je na montage van de pomp beter eerst de pomp zelf ontluchten bij de leidingaansluitingen. Leidingen dus licht aandraaien, iemand even laten trappen en dan de leidingen 1 voor 1 even losdraaien. Heb je eerder druk.
Kijk goed of de cilinder niet beschadigd is van binnen en ga er anders even iets met 'n cilinderhoon er doorheen.
En natuurlijk goed schoonmaken van binnen.
Succes.

Gr.

S0epkip (0), 17 jaar geleden

Hartstikke bedankt voor de info, ik ga weer aan de slag!

(En ik hoop dat ik uiteindelijk het rubber van m'n banden kan remmen, want de E12 hoort toch aardig te stoppen, normaal gesproken?!)

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Alsof er 'n anker uitgegooid is..............

Gr.

S0epkip (0), 17 jaar geleden

Nog niet helemaal opgelost!

Ik heb de HRC gereviceerd, nieuwe zuigertjes, nieuwe cupjes, etc. en het rempedaal zakt nu niet meer weg, dus de membraantjes sluiten goed af.
Ik heb alleen 1 cupje (de bovenste (onder de veer) van de primaire zuiger) beschadigd bij het monteren, daarom heb ik in overleg met een specialist een oude hergebruikt die nog heel en stevig was.
Nu zit alles weer in elkaar, en het rempedaal zakt niet meer weg, maar... de auto trekt nog steeds naar links bij het remmen!!

Nu zat ik te denken; als het remsysteem links/rechts gescheiden is, kan het komen door het oude cupje?
Als het remsysteem voor/achter gescheiden is, zit het hem in de leidingen of de klauwen..
Nu heb ik mijn rechter voorklauw al gereviceerd... Kan het dan in de linkerklauw zitten?? Lijkt me gek dat deze op zo'n manier retarted is dat deze harder remt dan de gereviceerde??
Ik weet bijna zeker dat ik goed ontlucht heb, heb aan alle kanten flink druk, bijna een liter remvliestof doorgespoeld, het rempedaal is keihard...

Hij remt zeker wel goed, maar trekt dus nog naar links.
Na een tijdje flink remmen merkte ik wel (!) Dat ik de linkerschijf (door de velg heen) echt niet meer aan kon raken, terwijl de rechterschijf alleen "flink heet" was !! Dit betekend dus wel dat er links nog steeds harder wordt geknepen dan rechts, toch? (merkbaar temperatuurverschil)

Wat moet ik nu doen... remleidingen vervangen? Ik heb echt zat druk op de ontluchtingsnippels...
Linkerklauw reviceren?
Remcilinder vervangen, of is het oude cupje toch de oorzaak? (Ja jongens, maak me maar af voor het hergebruiken van oude onderdelen bij een revisie! :P)

Help me out! (Excuses voor het lange verhaal!)

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het is 'n "paardemiddel" maar probeer eens met het wisselen van de blokken van links naar rechts en kijk of de auto dan nog trekt naar links.......Het zou me niet verbazen dat de blokken met al dat remmen inmiddels half verbrand zijn.
Verder: ik maak je niet af maar erg handig vind ik het inderdaad niet om gebruikte cups te monteren. Als deze echt te slap is, zou dit 'n mogelijkheid zijn.
Een test op 'n rollenrembank zou ook kunnen helpen bij de oplossing.

Gr.

S0epkip (0), 17 jaar geleden

Petje,

Bedankt voor de weer vliegensvlugge reply!
Weet jij toevallig of het remsysteem links/rechts of juist voor/achter gescheiden is?

Gr,
Martin

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hang me er niet aan op, maar ik dacht diagonaal...........Als je het zeker wilt weten moet je leidingen even volgen vanaf de pomp.......Het is ook al langer dan 14 dagen geleden dat ik zo'n ding onder handen heb gehad.......

Gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.