BMW 5-Serie: ACCU loopt leeg?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5

Ik ben bang een veelvoorkomend probleem, dus hopelijk kan iemand me verder op weg helpen.

Ik heb het sterke vermoeden dat mijn accu langzaam leegloopt. Nu vroeg ik me af welke stappen ik zelf kan ondernemen om dit te controleren.

Het probleem doet zich vrij wisselvallend voor, maar na een 200km rit, is de volgende ochtend de accu leeg. Daarna bij de garage geweest om iets ander te laten bekijken, de auto starte normaal (na 3 dagen bij de garage) en gisteren ochtend wilde hij weer niet starten. Er was toen nog een wel iets van spanning aanwezig, maar niet genoeg om te starten (een korte stottering) terwijl ik gisteren ongeveer 20 km in totaal heb gereden nadat iemand me geholpen had om de auto te starten en vanochtend starte hij gewoon.

Zonet even met een multimeter op de accu gezeten, maar ik kan er niet veel wijs uit worden.

Wat moeten de waardes bijvoorbeeld zijn als de auto op slot staat en motor uit, en wat moeten de waardes zijn als ik de auto stationair laat draaien.

Wat zijn de volgende stoppen die ik (zelf) kan nemen om uit te zoeken wat het probleem is.

Thanks.

MrJohny

Geplaatst door MrJohny (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb je de accu zelf al eens laten testen ?

Er kan ook een lekspanning aanwezig zijn die de accu langzaam leegtrekt.

Je kunt eens meten op de accu,deze moet afhankelijk van de staat van de accu tussen de 11,8 en 12,4 Volt liggen..start dan de motor en meet nogmaals,nu meet je de laadspanning,deze ligt normaal tussen de 13,5 en 14,4 Volt.

Gr Stefan

MrJohny (0), 14 jaar geleden

Helaas, nu ik zonet probeerde de auto te starten, was de accu weer leeg...

Toen ik zonet de motor probeerde te starten, en dit niet lukte, hoorde ik wel een soort "ventilatie" geluid, dit kwam waarschijnlijk van de auto-climat. Weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar goed, ik meld het maar even.

Ik heb eerder de accu gemeten en die gaf 12.0 V aan.

Nu moet ik even iemand vinden die mijn auto kan opstarten, alleen het probleem is dat ik de taal hier niet spreek :) dus dat wordt even zoeken naar een engelstalig persoon :)

marcob (0), 14 jaar geleden

Je kan ook met een spannings meter kijken of je een lek stroom hebt.
Haal de min pool los klem het bekje van de spanning zoeker op de klem van die je van de pool hebt gehaald en zet de punt van de zoeker op de min pool gaat het lampje branden dan heb je ergens een lek stroom zitten.

MrJohny (0), 14 jaar geleden

Met "gaat het lampje branden" bedoel je: wordt er een waarde aangegeven?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee, marcob bedoelde een spanningszoeker, of te wel proeflampje. Daar brand het lampje wel of niet.
Op vakantie? Lid van de ANWB-wegenwacht? Die hebben dat zo gevonden.

MrJohny (0), 14 jaar geleden

Nee, woon in het buitenland en geen wegenwacht :(

Met een spanningsmeter kan ik niet hetzelfde "simuleren"?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee, tenzij je amperes kunt meten. En dan wel minstens 10 ampere anders brand de zekering in je meetappparaat zo door.
Overigens nog best een prestatie om dat te vinden bij zo'n moderne auto.
Hier blijven namelijk altijd bepaalde onderdelen actief en ook al is het elektronika, ze trekken stroom.
Dat zijn diefstalbeveliging, knipperende ledjes, stroom om geheugen van klokje, stoelverstelling, radio etc. te bewaren.
Je gaat dus op een aantal punten meten dat er een klein beetje stroom loopt.

Geen dealers daar?

MrJohny (0), 14 jaar geleden

Ja, zal waarschijnlijk naar een dealer op zoek moeten gaan. Ik had ook problemen met de turbo 2 weken geleden en toen gelijk de accu laten nakijken. De turbo kon de garage fixen, maar de accu gaven ze aan dat er geen probleem was of het niet konden vinden. Ik zal die lui nog eens bellen om het een en ander na te kijken.

Trouwens, ik heb nog mijn oude auto en iets stond me bij dat ik met een "kleine" benzine geen diesel kan opladen, of is dat geen probleem?

Zijn er bepaalde dingen die ik "makkelijk" kan uitzetten om te kijken of deze enig verschil maken in het leeg lopen van de accu, bijvoorbeeld bepaalde zekering (en waar kan ik die vinden)? Verder heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk uit te zetten en de auto met de sleutel op slot te doen (heb ik hier ergens op het forum gelezen dat dat kon uitmaken). Maar tot nu toe blijft ie leeglopen.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ook kleine auto's kunnen grote of zelfs heel grote auto's opladen. Het duurt alleen wat langer.
Neem wat voorzorgen bij het aankoppelen en afkoppelen van de startkabels.
Aankoppelen: Zet verlichting en achterruitverwarming aan bij de hulpauto, sluit kabels aan en dan verlichting en verwarming weer uit.
Laat een behoorlijke tijd de hulpauto met verhoogd toerental (2000 - 2500) draaien.
Start de auto met lege accu.
Afkoppelen: Zet bij beide auto's verlichting en achterruit verwarming aan, dan pas kabels los.
Zet nu de verlichting en de verwarming weer uit.

Zekeringenlijst staat in instruktieboekje. Heb je dat niet blijf er dan af.

MrJohny (0), 14 jaar geleden

Ja, instructieboekje heb ik, in het Duits ;)

Ok, thanks voor de informatie over het weer opstarten van de wagen. Ik ga eerst nog eens met de garage praten om te zien of ze ECHT niets kunnen doen.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Elke Lada, Zastava of om het even welke dealer of vakgarage kan een accu en een dynamo doormeten.
Stroom lekken zoeken zonder goede documentatie is een heel ander verhaal.

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

bij de startpagina op problemcar kun je bij "zoeken" zelf ook kijken of er al eens een soortgelijk probleem is geweest. Op "egel " bij BMW kwam ik oa deze tegen:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

MrJohny (0), 14 jaar geleden

Ik heb nog een vraag over de "egel". Ik heb gevonden waar die zit en zoals ik zie hebben veel BMW problemen met dit.

Is er een risico of probleem als ik deze gedurende de nacht loskoppel? En wat gebeurd er precies als de "egel" defect is, waarom zorgt het er voor dat de accu uiteindelijk leeg zou lopen?

MrJohny (0), 14 jaar geleden

Egel is vervangen, vervolgens liep de originele BMW accu nog steeds leeg gedurende de nacht. Nu heb ik er een nieuwe accu ingezet en geen problemen meer sinds dien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.