BMW 3-Serie: Achteras rubbers vervangen van bmw 316i 1992

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316i M40

Hallo, Medeforumers.

Ik heb hier een bmw 316i uit 1992 staan(m40), alleen hiervan zijn de achteras rubbers versleten. Nu is de vraag is dit veel werk om deze te vervangen, en is hier nog speciaal gereedschap voor nodig? En wat moet er precies allemaal los, want je komt er niet zo makkelijk bij. Er is hier vast wel iemand die hier ervaring mee heeft.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Bas.

Bas_petiet

Geplaatst door Bas_petiet (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

stefan84 (0), 15 jaar geleden

Bas

Welke rubbers wil je precies vervangen ?

Als je die 4 van het subframe / carosserie wilt vervangen,moet je de handel laten zakken,je hebt er wel een trekker voor om dit te doen..

Gr Stefan

Bas_petiet (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=stefan84]Bas

Welke rubbers wil je precies vervangen ?

Als je die 4 van het subframe / carosserie wilt vervangen,moet je de handel laten zakken,je hebt er wel een trekker voor om dit te doen..

Gr Stefan[/quote]
Ik heb hier een afbeelding van heel het achtersubframe, en heb de achter-as rubbers omcirkeld. Denk dat het zo wat duidelijker is.

[img]http://i42.tinypic.com/6ojz90.jpg[/img]

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Vrij simpel: wij markeren eerst even de bevestigingsplaat tegen de bodem. Daarna de boutjes los en arm naar beneden trekken. Centrale bout er uit en met een oude schroevendraaier de oude bus er uit rammen. Nieuw draagrubber met daarvoor bestemde pers er in persen. ( passende bus met draadeind en dan rubber er in trekken.) Montageplaat middels centrale bout weer monteren en deze dan op de oude (gemarkeerde) plaats weer vastzetten. Met een beetje goede wil ongeveer 20-25 minuten per kant. Niet vergeten even de remleiding-bevestiging los te halen aan de arm.
Als je het helemaal zuiver wilt doen, moet je nadien de sporing achter controleren/afstellen. ( Vandaar de plaat markeren)

Gr.

Bas_petiet (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Petje57]Vrij simpel: wij markeren eerst even de bevestigingsplaat tegen de bodem. Daarna de boutjes los en arm naar beneden trekken. Centrale bout er uit en met een oude schroevendraaier de oude bus er uit rammen. Nieuw draagrubber met daarvoor bestemde pers er in persen. ( passende bus met draadeind en dan rubber er in trekken.) Montageplaat middels centrale bout weer monteren en deze dan op de oude (gemarkeerde) plaats weer vastzetten. Met een beetje goede wil ongeveer 20-25 minuten per kant. Niet vergeten even de remleiding-bevestiging los te halen aan de arm.
Als je het helemaal zuiver wilt doen, moet je nadien de sporing achter controleren/afstellen. ( Vandaar de plaat markeren)

Gr.[/quote]
Is het speciaal gereedschap specifiek nodig?( de daarvoor bestemde pers) Want dit heb ik helaas niet tot beschikking van bmw. Is het niet mogelijk om de nieuwe bussen er met een hamer in te tikken met beleid? Of komen ze dan scheef te zitten? Verder is het dus gewoon een kwestie van de bouten los halen waar de rubbers in geborgt zitten, en deze naar benee te duwen d.m.v een ijzer of steun?

Hans4040 (285) PRO, 15 jaar geleden

Een rubber met een hamer erin slaan gaat niet lukken, ben ik bang.
Ik denk dat je eerder de hamer voor je kop krijgt.
Rubber invetten met siliconenvet of bandenvet wil wel helpen.

mvg,
Hans.

Bas_petiet (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Hans4040]Een rubber met een hamer erin slaan gaat niet lukken, ben ik bang.
Ik denk dat je eerder de hamer voor je kop krijgt.
Rubber invetten met siliconenvet of bandenvet wil wel helpen.

mvg,
Hans.[/quote]
Oke bedankt mannen, we gaan het van de week eens bekijken.

Alvast bedankt.

M.v.g

Bas.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Er zit wel een metalen bus om dat rubber. Dikke kans dus dat je deze in elkaar ramt met een hamer wanneer je deze er weer in wilt slaan. Vandaar die trekker/pers die je nodig hebt. Even een vriendelijke glimlach bij de magazijnman van de BMW-dealer wil ook nog wel eens helpen om de trekker te kunnen lenen........Zo doen wij het wel en werkt altijd. En de bussen/rubbers kosten daar weinig meer als ergens anders.
Wel die platen aftekenen anders moet je zeker uitlijnen nadien. Er zitten sleufgaten in!!

Gr.

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Sorry voor de feedback maar heb het erg druk! Heb de achteras-rubbers ondertussen vervangen, en het stelde niet veel voor (als je het goede gereedschap tot beschikking heb)

Bedankt voor jullie advies,

Groet,

Bas.

Hans4040 (285) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

vegito (0), 14 jaar geleden

je kan makkelijk een tool zelf maken.. een dealer gaat echt niet een speciale tool aan iemand geven die ze niet kennen en bovendien een gewone klusser is tenzij je een bedrijf hebt. Ik heb 1 keer meegemaakt dat iemand met een hammer de rubber erin durfte te slaan en het lukte wel maar, duurt wel lang. Ik heb dan zelf een tool bedacht en de spullen gekocht bij een metaalhandel. Rubber meenemen en afmeten en daarvan een metaal koker laten snijden, een goeie schroefdraad (niet van de gamma). grote lange moeren zodat ze veel draad kunnen pakken en niet de kans krijgen om door te slippen. en op maat ronde dikken staal platen kopen met een gat erin voor je schroefdraad. Kosten in totaal 12 euro en je hebt een perfecte tool die je kan gebruiken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.