close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: achterbrug bussen vervangen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 i

ik was vandaag bij de garage geweest voor apk keuring en hij is dus afgekeurd op de achterbrug bussen links en rechts. kosten zijn 600 euro.
zou je zoiets zelf niet kunnen doen als je een beetje handig ben?


gr wesley

Geplaatst door

kaasboeah (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit linkje gaat je heel veel geld besparen, indien je handig bent en als je deze "bussen" bedoeld.

co3deron 0

16 jaar

dat zijn inderdaad de bussen ja. wat zullen die bussen kosten denkje? en waar kan ik die hulpstukken vandaan halen of ergens een tekening ervan?

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

Whaha 600 euro.. die is GEK!!!. Dit is een prima DIY ding als je handig bent dan kan je deze klus binnen 2 uurtjes klaren. Die rubbers kosten 20 euro voor 2 stuks en die kan je gewoon bij de dealer halen. Oude eruit persen met een zelf gemaakte tool en nieuwe erin persen klaar. Kaasboeah als jij 600 euro daarvoor wilt betalen dan kan ik in die geld je koppeling incl je rubbers voor en achter vervangen. Gewoon zelf doen en niet bang zijn stelt helemaal niks voor en nog een tip ga nooit meer terug naar die garage want, ze plukken je kaal.

Nog een tip mocht je deze klus geklaar hebben laat je auto even uitlijnen dan kan je met gerust hart naar je APK keuring en beter voor je banden slijtage ook.

vegito 0

16 jaar

ja ik vond het ook al zo een raare prijs. hij zei dat het best vast kon zitten enzo en dat hij het uitmoest branden en dat het best veel werk is.maarja dan ga ik van de week maar even die rubbers halen en dan probeer ik het wel even met een lijmtang erin te persen want daar kun je ook veel kracht mee zetten.

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

Het uitbranden kan.. maar is een smerig werk. Het beste is om het rubber gedeelte wat nog over is uit te boren met een stroef boormachine vervolgens met een dremel even snijden daarna met een beitel ofzo uitslaan. Het persen heb je echt sterk materiaal ervoor nodig je gaat naar een metaal zaak waar ze pijpen verkopen, neem je rubberbus mee en zoek een pijp die precies erin past maar net iets los. Laat hem snijden op een maar die jij wilt en koop vervolgens ook een paar dikke ronde platen en die ook een gat laten boren middenin. Neem een sterke schroefdraad staaf M8 ofzo moet wel door de rubberbus gaan dus let er even op vervolgens een paar moeren klaar je kunt je rubber erin persen. Ik zeg het je maak die tool zelf voor 25 euro heb je de perfecte tool om dit op je eigen gemak te doen. Met een lijmtang krijg je hem echt niet in.. geloof me ik heb veel rubbers vervangen en ze zijn allemaal pers rubbers. Differentieel rubber vervangen is pas een dikke klus en ook die heb ik zelf gedaan doormiddel van een tool maken voor net iets minder dan 20 euro had ik een super sterk tool.

vegito 0

16 jaar

Niet om je bang te maken ofzo hoor, maar ik brak met het erin persen een stuk M12 draadeind af, dus met M8...??!!

RoelV 0
badge

16 jaar

Je moet ook dan geen normaa moet gebruiken want dan gaat je draadstuk i.v.m. de druk die je opbouwd. Bij een goede metaalzaak kan je van die brede moeren kopen ze zijn ongeveer cm of 3 breed met die kan je prima zulke rubbers erin persen.

PS: De topicstarter wilt eigenlijk alleen weten of dit op een andere goedkopere manier te doen is en het antwoord ja. Als je een beetje zelf iets doet dan weet je ook hoe je auto werkt is toch wel zo fijn lijkt mij?.

vegito 0

16 jaar

[quote=vegito]Je moet ook dan geen normaa moet gebruiken want dan gaat je draadstuk i.v.m. de druk die je opbouwd. Bij een goede metaalzaak kan je van die brede moeren kopen ze zijn ongeveer cm of 3 breed.[/quote]
De juiste benaming: draagmoer, zijn niet breder maar langer;

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Ja, inderdaad niet breed maar langer :P. Ik had ook eerst problemen met gewonen normale M8 moeren maar toen ging de draad kapot. Ben vervolgens naar een metaalzaak gegaan daar kon ik alles vinden wat je nodig had.

vegito 0

16 jaar

[quote=vegito]Ja, inderdaad niet breed maar langer :P. Ik had ook eerst problemen met gewonen normale M8 moeren maar toen ging de draad[/quote]
Belangrijk is dat je draadeind gebruikt met fijne draad met natuurlijk een bijbehorende draagmoer

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

zo vandaag even de rubbers gehaald bij gamesa was 20 euro kwijt.
ik heb zelf even snel een tooltje inelkaar geknutselt hoop dat hij goed werkt.
dus ik dacht laar ik ermaar aan beginnen maar het zat in het begin gelijk al tegen,
ik krijg met geen mogenlijkheid die 3 bouten los.
ik heb ze ingespoten en geprobeert telaten schikken en met 2 man aan die sleutel gehangen,maar geen beweging intekrijgen.ik denk tog dat het met de luchtol gedaan moet worden.
mischien maar eens kijken met een compresoortje van de gamma ofzo

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

[quote=kaasboeah]mischien maar eens kijken met een compresoortje van de gamma ofzo[/quote]
Wat dacht je met zo'n compressor van de gamma te kunnen doen ? Ballonnen blazen, nietjes schieten, bandje pompen.... dan houd het wel op.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

zou je het niet redden dan met 8 bar?
dan wel gewoon ff een goeie luchtsleutel erbij halen.

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

[quote=kaasboeah]zou je het niet redden dan met 8 bar?
dan wel gewoon ff een goeie luchtsleutel erbij halen[/quote]
;-) Verdiep je er maar eens in, zo simpel is het allemaal niet........... Minimaal een compressor 100ltr p/minuut is een aanrader.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Straks ben je nog 600 euro kwijt voordat je zelf die bussen er in hebt zitten.........Vraag eens bij een andere garage wat het daar kost om die 2 bussen te vervangen.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Tegenwoordig maken ze die schroeven zo hard vast met die luchtdruk sleutel dat je ze nooit open krijgt met een groot dop sleutel. Ik had laatst me banden verwisseld bij een garage even later toen ik thuis was wou ik de bouten op een gelijke kracht vast maken via een moment sleutel. Ik kreeg die bouten niet los uit eindelijk met een + sleutel en een verlengstuk open gekregen. Best topic starter denk toch echt dat je naar een garage kan gaan want zo te zien ben je niet zo handig en je hebt ook de juiste spullen niet. Het is goed dat je de rubbers gekocht heb en misschien kan je ze voor 150 euro ofzo bij een andere garage laten wisselen. Volgende keer even de juiste spullen bij elkaar kopen en dan gaan klussen.

vegito 0

16 jaar

ik geef nog niet op!
heb een mooie compressor gezien voor 100 euro
die levert 300L p/m en een goeie luchtol voor 50 euro
ga het der gewoon mee proberen ik weet hoe ik ben als ik blijf klote met die ratel, dan gaat erineens een stijgerpijp op en breekt die bout straks af.
en dat ding heb je eigenlijk dan voor niks als je hem niet naar garage brengt

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

Ik geloof niet zo in het succes van dat compressortje, maar proberen mag je natuurlijk. Je kunt ook nog proberen een zeskante dop op de bout te zetten, dan een wringijzer i.p.v. een ratel (die draait kapot als je pech hebt). Dan een potkrik onder de sleutel, auto met dop op de potkrik laten zakken, zodat ie er niet af kan schieten en dan een pijp erop en trekken. Werkt goed moet ik zeggen, althans toen ik nog geen fatsoenlijke compressor had. Succes.

Gr. Roel

RoelV 0
badge

16 jaar

[quote=kaasboeah]ik geef nog niet op!
heb een mooie compressor gezien voor 100 euro
die levert 300L p/m en een goeie luchtol voor 50 euro[/quote]
Geloof mij nou maar.... je koopt een kat in de zak. Een goeie luchtsleutel waar je in dit geval iets mee kunt begint bij 350,- De luchtsleutel waar ik dagelijks mee werk oa een steiner, div luchtsleutels / ratels van snapon kosten nog een beetje meer, maar dan heb je ook wat.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

wat voor compressor raad je me dan aan?
ik bedoel zo een ding is altijd handig.
weetje waar ik bang voor ben? dat straks die bout afbreekt en dan heb ik echt een probleem
ik denk dat het los getrilt moet worden ofzo ik heb der best al aardig oplopen kleunen.

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

Voor af en toe..... minimaal deze omvang.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

[quote=kaasboeah].
weetje waar ik bang voor ben? dat straks die bout afbreekt en dan heb ik echt een probleem[/quote]
Dit is altijd een probleem omdat je met een luchtsleutel ongecontroleerd te werk gaat, indien je daar iedere dag mee werkt krijg je daar gevoel voor.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

okee bedankt

had ik nog even een vraagje wat gebeurd er als ik die krik onder die draagarm weghaald?
ik zelf denk dat die achterveer wegspringt?


gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

[quote=kaasboeah]okee bedankt

had ik nog even een vraagje wat gebeurd er als ik die krik onder die draagarm weghaald?
ik zelf denk dat die achterveer wegspringt[/quote]
Altijd op je hoede zijn.... Werken aan en met veren zit altijd een risico aan verbonden tref daarom veiligheidsmaatregelen. In dit geval denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

waar is die balk goed voor?

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

Dat is voor de uitlijning zodat ie weer op de zelfde plek terug geplaats kan worden. Je veer komt er niet uit hoor gewoon die bouten losmaken en waarschijnlijk ook je achterschokdemper daarna laten zakken.

vegito 0

16 jaar

oww okee dus ik ken hem er eigenlijk gewoon inhangen en ff ergens laten uitlijnen?

maar waarom die krik onder die draagarm dan? ik zie dat die achter veer er los inzit denk als hij helemaal zakt dat die veer vrij komt en wegspringt.

kaasboeah 0

16 jaar

die krik zit voor 2 redenen 1: veiligheid dat je auto niet valt 2: dat de arm niet naar beneden valt maar, ook om het geleidelijk omhoog te krijgen zodat je een hulp help om je bouten erin te krijgen. Anders moet je met spierkracht die draagarm op plaats houden en dat is niet zo makkelijk. Er zijn genoeg DIY te vinden hoe je dit precies kan doen. Als je het éénmaal door hebt dan is het super simpel de enigste moeilijkheid is om de rubber eruit te krijgen hiervoor heb je echt kracht nodig en de juiste gereedschappen. Kijk probeer wel voordat je het loshaald je draagarm om een aantal markeeringen te maken zodat je ongeveer op de orginele stand terug kan zetten. Vervolgens kan je naar een zaak gaan om te uitlijnen je rijcomfort verbeterd hierdoor en je banden worden gelijkmatig versleten en verbruikt ook minder brandstof. Mijn advies is om bij BMW altijd 4 punt te laten uitlijnen met andere worden zowel voor als achter.

vegito 0

16 jaar

hoe ken je die draagarm verstellen dan? hij kan tog maar gewoon op 1 manier erop?
dat snap ik even niet :P

kaasboeah 0

16 jaar

Ja, maar het zijn geen ronde gaten op die beugel (bracket flange) maar een beetje ovaal zodat je de positie kan bepalen. Om het kort te houden je kan het gewoon erop schroeven geen probleem maar, laat hem dan wel zo snel mogelijk uitlijnen de keus ligt aan jou natuurlijk

vegito 0

16 jaar

okee nu snap ik hem. dan ga ik dat maar wel even in de gaten houden

bedankt

kaasboeah 0

16 jaar

help warmstoken van de bouten ook iets?
of word de bout dan mischien bros?

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

Ik heb dat nooit geprobeerd echt.. zit ie dan zo strak vast..? volgens mij mag dat echt niet. Je moet die bout met een groot ratel of een dopsleutel open kunnen krijgen maar, wel met kracht natuurlijk. Gewoon een goed gereedschap kopen zoals in die DIY weergeven wordt dan komt het heus goed.

vegito 0

16 jaar

ja ze zitten heel strak vast.maarja ik rij vanmiddag even langs de bouw om een stijgerpijp tehalen
dus laten we hopen dat ze niet afbreken

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

die bout breekt niet af,wel de goeie kant op losdraaien,wat je altijd effe kunt doen een grote hamer met een stuk ijzer op de bout zetten en een paar flinke klappen geven dat hij schrikt doet ook wonderen.en warmstoken kijk uit wat je doet je bent niet de eerste die na een half uur koffie moet zetten voor de brandweer, en wat die veer betreft die springt ook niet weg als je de schokbreker losgooit en op je naaf trapt valt hij er zo onderuit

ja hoor ik heb het voorelkaar 1 bout afgebroken :S
en dat is dus niet het enigste probleem.
ik heb de oude bus eruit ff een veil door heengehaald zelf beetje olie gebruikt
maar de bus moet nu nog 1/3 deel erin maar dat wil die echt niet , ken draaien wat ik wil
heb ook roestvrij stalen draadend gehaald omdat die andere afbraken.
ik weet nu niet meer wat ik moet doen auto moet op de krik blijfen staan dan en ken der niet eens mee naar garage

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

dat is kloten ,krijg je hem er ook niet meer uit.

nog niet geprobeert eigenlijk. dat ding wat ik heb gemaak is eigenlijk alleen omerin te perzen dus denk dat ie naar de kote gaat, ik snap niet dat hij niet verder wil het is gewoon een rond gat

kaasboeah 0

16 jaar

eruit proberen te halen het zaakje goed schoonschuren eventueel de bus wat afschuren dat de bus wat kleiner wordt vet eraan en weer proberen

heb hem net met een kleine bankschroef al weer een heel stuk erin kunnen draaien. aan de voorkant steekt hij nog heel klein stukie uit en aan de achter kant zit hij gelijk met de draagarm. dus ik moet nog ff een dingentje maken voor houwvast aan de draagarm zodat ik hem verder ken persen

kaasboeah 0

16 jaar

Dit is echt klote voor je.. dat de bout afgebroken is. Het is wel allemaal leuk die lucht tooltjes maar, super slecht voor je bouten. Ik snap hoe je je voelt want je kan nu niks met je auto. Enigste wat nu mogelijk is om die rubber erin te persen of te slaan via een massief staal staaf. Het is niet zomaar een rond gat, het is zo gemaakt dat de rubber er net in kan want als het goed is heb je 1 sneetje aan elk kant per rubber. De rubber is groter dan die gat maar die sneetjes moeten opelkaar komen als ze in geperst zijn.

vegito 0

16 jaar

ik heb geen luchtol gebruikt ,mnaar gewoon een ratel en stijgerpijp. ik heb de bouten ook laten schikken enzo.
maar kunnen ze die afgebroken bout nog fixen bij de garage denk je? of word het een nieuwe frame?:P
en mag die rubber niet zo blijfen zitten? het is echt nog maar een heel klein stukie

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

[quote=kaasboeah]ik heb geen luchtol gebruikt ,mnaar gewoon een ratel en stijgerpijp. ik heb de bouten ook laten schikken enzo.[/quote]
Kun je wel zeggen... die bout is zeker geschokken.

Eigenlijk wel zonde, het had niet zo gehoeven.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Ik zeg ook niet dat je met luchttol gebruikt heb maar, ik zeg alleen dat garage's die dat gebruiken ook niet altijd weten hoe ze het moeten gebruiken. Zoals ik al zei ik had ook eerst problemen met die bouten omdat ze met luchttol vast geschroeft waren maar, ik heb ze daarna zelf losgehaald en met een moment sleutel weer vast gemaakt. In dit geval heb je natuurlijk hier niks aan en het enigste wat je wilt is gewoon dat het gefixt wordt. Als het een klein stukje wat nog ingeperst moet worden, dan zou je misschien de bracket weer terug plaatsen (mits het past natuurlijk) en naar een garage rijden zodat ze het kunnen fixen. Ik hoop dat je het begrijpt dat dit soort klusjes niet zomaar even doet want je hebt wel echt de juiste gereedschap nodig. Misschien heeft iemand anders nog tips maar ik weet het ook niet verder gezien het feit dat ik nooit in zo'n situatie gekomen ben.

vegito 0

16 jaar

mensen het is gelukt!:D
ik heb alle 2 de bussen erin kunnen zetten met een draaie bank en een hamer en ging eigenlijk best goed.
nu alleen nog even naar de garage brengen om die afgebroken boutlaten uitboren en laten uitlijnen
bedankt allemaal! heeft me 600 euro bespaart:D

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

ik hoop dat je hiervan iets geleerd hebt. In iedergeval succes verder en gelukkig is het gelukt.

vegito 0

16 jaar

ik heb hier zeker wat van geleert en bedankt

gr wesley

kaasboeah 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.