Beste mensen, ik wil wat duidelijkheid scheppen van de wel bekende after market Angel eyes.
Er blijkt namelijk dat de ene APK keurmeester ze goedkeurt en de andere niet. Daarnaast wil je politie je ook nog wel eens bekeuren.
Ik wil niet beweren dat wat hieronder staat ook 100% klopt. Dit is slechts mijn interpretatie van de wet en ik hoop op input van jullie.
In artikel 1.5 van het voertuigregelement staat het volgende m.b.t. het voeren van meer dan 2 stadslichten.
ARTIKEL 1.5
Voor de bepaling van het aantal lichten wordt als één licht aangemerkt elke combinatie van twee of meer al dan niet identieke lichten die:
a. dezelfde functie vervullen,
b. licht van dezelfde kleur uitstralen, en
c. een verlichtingsinrichting vormen waarvan de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten op een zelfde verticaal vlak ten minste 60,0% beslaan van het oppervlak van de kleinste rechthoek die om de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten kan worden beschreven.
Dit geldt niet voor groot licht, dimlicht en mistlichten aan de voorzijde.
Vooral 'c' schept onduidelijkheid bij zowel de politie als bij de APK keurmeesters.
Het volgende stuk vond ik op: http://www.innovam.nl/apk/
Copyright(c) http://www.innovam.nl/apk/
Bij sommige auto"s, bijvoorbeeld een aantal BMW-types, is het stadslicht d.m.v. leds in de vorm van een cirkel om het groot- en dimlicht aangebracht. Bij daglicht lijkt het dat de stadslichten de reflectoren niet gebruiken en dat de stadslichten enkel bestaan uit een ring. Bij nacht echter blijkt dat de reflector wel degelijk wordt beschenen en wordt het stadslicht een cirkel (zie tekeningen). Als hier de 60% regel op wordt toegepast is er sprake van 1, totaal 2 stadslichten. Zie Regelgeving APK, afdeling 3 (Keuringseisen), artikel 1.5 van de algemene bepalingen voor nader uitleg over de 60% regel.
[url=http://img223.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img223.imageshack.us/img223/4095/...[/img][/url]
Het lijkt mij dus dat indien angel eyes de reflectors beschijnen en het totale oppervlakte van de verlichte reflectors 60% beslaat van een denkbeeldige vierkant die je om de 2 reflectors tekent de 2 ringen als 1 mogen gezien worden en dus zijn toegestaan en om die reden door de keurmeester moeten worden goedgekeurd.
Daarnaast moeten de angel eyes geel of wit licht uitstralen. Het lijkt mij duidelijk dat angel eyes met blauw/roden led's niet zijn toegestaan.
Maar, er zijn ook zogenoemde CCFL angel eyes (soort van plasma) op de markt, deze hebben een kleur temperatuur van tussen de 6000K en 7500K (Kelvin)
In theorie is dit wit licht maar op het oog heeft dit een vrij heldere witte kleur met een blauwe tot soms wel paarse gloed.
Ook hierover zijn de meningen verdeeld. De een zegt het mag niet want ik zie blauw licht, de ander zegt originele Xenon lampen hebben deze gloed ook en worden wel goedgekeurd.
En als laatste; Wanneer mag je met je angel eyes aan rijden.
In artikel 32 staat vrij concreet beschreven wanneer het verplicht of verboden is om met bepaalde verlichting te rijden.
In principe geldt de regel dat wanneer het voeren van licht verplicht is (b.v. wanneer het donker of slecht weer is) dit minimaal dimlicht moet zijn en dat het groot of mislicht alleen bij specifieke situaties gebruikt mag worden.
Echter, wanneer het voeren van licht niet verplicht is zou het toegestaan moeten zijn om met alleen je stadslichten (angel eyes) aan rond te rijden.
(Deze vlieger gaat echter alleen op wanneer je 'normale' stadslichten niet meer werken en je angel eyes als stadslichten fungeren.)
Er wordt namelijk in de wet niet verboden om overdag met alleen stadslichten te rijden indien de weersomstandigheden normaal zijn en het verder niet verplicht is om andere verlichten te voeren.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stadslichten bestaan officieel niet. Parkeerlichten wel, maar die werken dan ook alleen als je geparkeerd staat met uitgeschakelde motor....
Bovendien bestaat er ook nog een regel als: verboden rond te rijden met ANDERE verlichting dan toegestaan.....
Ik denk dat je sowieso je probleem in 2 stukken moet verdelen: een deel behelst het voertuigreglement (b.v. de typegoedleuring van het voertuig en het al dan niet aanwezig zijn van een E-keurmerk) en het RVV (wanneer bepaalde verlichting te gebruiken) en het andere deel gaat over de relatie met de apk keuring.
Volgens mij heeft Sytze over dat laatste al eens een stukje geschreven.
Artikel 32: hier wordt expliciet 'stadslicht' genoemd.
1. Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren.
2. Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.
3. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.
Ook in Artikel 34 wordt geen parkeerlicht genoemd.
Bestuurders van een motorvoertuig op meer dan twee wielen, die buiten de bebouwde kom stilstaan op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht stadslicht en achterlicht voeren.
Verder wordt er niets vermeld m.b.t. het als dan niet mogen voeren van stadslichten. Deze zijn namenlijk wel verplicht (APK eis) op het voertuig en zijn dus toegestaan.
17 jaar
Okee. Klopt. Was ook ff een prikkeltje wat ik gaf...
Maar je schrijft het zelf al: auto die buiten de bebouwde kom STILSTAAT (en dus NIET RIJDT...) moet voorzien zijn van stadslichten.
Je moet dus EERST zien uit te vinden wat de definitie van STADSLICHT is....
Wetgeving zit nou eenmaal zo inelkaar. Als je de definitie niet kent, kun je dus eigenlijk ook niet verder en moet je terugvallen op richtlijnen en jurisprudentie etc.
17 jaar
Dit wordt wel 02:00 uur.....
[url=http://imageshack.us][img]http://img524.imageshack.us/img524/5070/...[/img][/url]
17 jaar
Vergeet ook niet de typegoedkeuringen en zo.....
Heheheeh, dit wordt weer lekker ingewikkeld taalgebruik en appels met peren vergelijken!
17 jaar
[quote=Santa]Vergeet ook niet de typegoedkeuringen en zo....[/quote]
In verband met de APK bedoel je?
17 jaar
[quote=boccaccio][quote=Santa]Vergeet ook niet de typegoedkeuringen en zo....[/quote]
In verband met de APK bedoel je?[/quote]
APK en typegoedkeuringen moet je los zien van elkaar voorbeeld : je wordt staande gehouden met een rioolpijp (sportdemper) onder je auto, uitlaat is van voor tot achter gasdicht dus! APK goedgekeurd. toch kun je een boete krijgen, je uitlaat voldoet namelijk niet meer aan het typegoedkeuring.................. en hier gaan de meesten mee het schip in.
Gr. paul
[quote=paulkelder]APK en typegoedkeuringen moet je los zien van elkaar voorbeeld : je wordt staande gehouden met een rioolpijp (sportdemper) onder je auto, uitlaat is van voor tot achter gasdicht dus! APK goedgekeurd. toch kun je een boete krijgen, je uitlaat voldoet namelijk niet meer aan het typegoedkeuring.................. en hier gaan de meesten mee het schip in.
Gr. paul[/quote]
Dus in jip en janneke taal zeg je eigenlijk;
Dat wanneer je 4 ringen installeerd de auto eventueel wel aan de APK eisen voldoet maar dat de politie je kan bekeuren omdat je niet meer voldoet aan zijn oorspronkelijke typegoedkeuring...
17 jaar
oorspronkelijke typegoedkeuring is van toepassing op origineel zoals de fabriek het aflevert. de meeste after market Angel eyes voldoen daar dus niet aan.... al wordt het wel zo vergeleken, daarom zegt SANTA [b]appels met peren vergelijken[/b]!
Gr. paul
Kan je een auto met angel eyes bij het RDW aanbieden voor een herkeuring waardoor de auto met eventuele angel eyes een nieuwe typegoedkeuring krijgt?
17 jaar
[quote=boccaccio]Kan je een auto met angel eyes bij het RDW aanbieden voor een herkeuring waardoor de auto met eventuele angel eyes een nieuwe typegoedkeuring krijgt?[/quote]
waarom zou je dit doen ? het typegoedkeuring is immers al afgegeven op dit type auto.. waarschijnlijk niet op jou auto dat is nu het probleem en is ook niet te veranderen...........
Gr. paul
je kan wel een verzoek indienen met gegronde reden om voor jou auto een toestemming te krijgen voor een afwijkende verlichting
dan moet je aantonen dat er niets anders op past of leverbaar is en dat de auto ook in het land van herkomst zo is uitgerust
en dat is zo onderuitgehaald
1 telefoontje naar de importeur en die zegt gewoon leverbaar (op bestelling) en daar sta je dan met je lichies
kanje dr altijd nog een lees lampie boven je bed van maken
[quote=boccaccio]Kan je een auto met angel eyes bij het RDW aanbieden voor een herkeuring waardoor de auto met eventuele angel eyes een nieuwe typegoedkeuring krijgt?[/quote]
Je zou kunnen proberen om de auto aan te bieden voor een zogenaamde "kentekenkeuring".
Eventuele veranderingen van/aan de auto kunnen dan op het kentekenbewijs worden vermeld.
In de praktijk lijkt me dit echter niet veel voorkomend...
En wat die Jip en Janneke-taal betreft:
ja, heel veel dingen moet je apart bekijken. Je BEGINT bij de typegoedkeuring, kijkt dan eens naar de inrichtingsEISEN (VR) vervolgens een blikje in het RVV 1990 om te zien wat je wel, wat je niet en wat je wanneer wel en wanneer niet mag doen.
Vervolgens komt de APK in zicht. APK-eisen liggen op veel fronten "lager" dan de oorspronkelijke wetgeving.
Daarom moet je een apk ook niet zien als een keuring die zegt dat je auto "GOED" is.
Het is een keuring die slechts enkele aspecten onder de loep neemt en die aspecten veranderen dan ook nog eens heel vaak.
Samengevat: ja, een auto met NEONverlichting aan de onderzijde, angel eyses in de koplampen, hele brede velgen met een lage ET-waarde (waardoor de spoorbreedte met meer dan 2% toeneemt..) en folie op de ruiten KAN door de apk keurmeester goedgekeurd worden terwijl je onderweg naar huis door de politie aan de kant gezet wordt en een bekeuring voor ALLE bovenstaande zaken krijgt.
Je enige hoop is dan nog gericht op een persoonlijk gesprek met de rechter om jouw verhaal toe te lichten.
Je zult daarbij dus in de richting van onwetendheid moeten gaan maar ja, zoals ik al zei: de apk is een apk en GEEN TYPEGOEDKEURING!
Ga eens Googlen bij onze oosterburen en vind uit wat daar zoal door de TÜV (Technische Überwachungs Verein) , de duitse RDW, wordt goedgekeurd en wordt afgekeurd.
Voorbeeldje? de "sport"uitlaten. Zeg maar die bleeeerpijpen. Kun je in Duitsland krijgen MET en ZONDER TÜV c.q. ASU. Die MET zijn duurder, maar mag je monteren.
Saillant detail van het TÜV-rapport van een sportuitlaat: in het TÜV rapport schrijft de fabrikant van de sportuitlaat (b.v. Remus) dat deze fabrikant de waarden, aan welke het origineel (OEM, af fabriek) dient te voldoen, NOOIT zal overschrijden....!!!
M.a.w.: zo'n goedgekeurde uitlaat zal dus (indien correct gemonteerd.....) NOOIT MEER lawaai maken dan een originele......
In beroep gaan en zo'n TÜV rapport bijvoegen wordt heel veel gedaan. Het zal, denk ik, dan gewoon toeval zijn dat die ene pagina met de verklaring van de fabrikant dan altijd ontbreekt.....
Da's dan eigenlijk hetzelfde als je urine laten onderzoeken bij de dokter en de plas van Manneke Pis inleveren.....
[url=http://imageshack.us][img]http://img118.imageshack.us/img118/3252/...[/img][/url]
17 jaar
Maar dan heb je wel een echte 'remus'! :-)
Maar nu is de hamvraag, voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring indien je angel eyes installeerd. BMW levert dit al standaard op andere modellen dus zou het in principe legaal kunnen zijn mits het goedgekeurd wordt door het RDW voor dit type auto. Als voorbeeld die brede velgen. Wanneer ze met meer dan 2% de OEM spoorbreedte overschrijden geldt de typegoedkeuring niet meer. Waar ligt deze grens bij stadslichten?
17 jaar
"Echte" Remus....?
Je hebt een Remus MET goedkeuring en ZONDER goedkeuring. Heel simpel, goed of fout. Remus of geen Remus.
Remus is slechts een MERK. Meer niet. Zegt dus NIKS over wel of niet toegestaan zijn....
Indien jij angel eyes op je auto monteert, vervalt in theorie je typegoedkeuring. Heel simpel.
Daar kun je wat van vinden, maar simpel is simpel. Jouw auto is NIET met die dingen goedgekeurd.
Dat je verwijst naar "andere" modellen, getuigt weer van het reeds door mij voorspelde appels met peren vergelijken.
Monteer die angel eyes en laat je auto bij de RDW keuren en al je vragen zullen (al dan niet naar jouw wensen...) beantwoord kunnen worden.
Bij de rechter voor het hekje staan en jammeren: "Ja, maar al die andere BMW's hebben ook van die mooie ronde liggies voorin...." zal je niet veel helpen, zeker niet als DIE BMW's WEL af fabriek zijn goedgekeurd met die dingen.
Het enige wat je DAN nog rest is jurisprudentie of meelij opwekken bij de rechter.
IN THEORIE mogen die dingen dus NIET.
17 jaar
[quote]Je zou kunnen proberen om de auto aan te bieden voor een zogenaamde "kentekenkeuring".
Eventuele veranderingen van/aan de auto kunnen dan op het kentekenbewijs worden vermeld.
In de praktijk lijkt me dit echter niet veel voorkomend...[/quote]
Regelmatig worden 4 cilinder auto's geupgrade naar 6 cilinders. Hierna moet hij bij het RDW herkeurt worden.
In het geval van angel eyes lijk het mij zeldzamer. Ik vraag me af hoe het RDW hier over denkt.
17 jaar
[quote=Santa]"Echte" Remus....?
Je hebt een Remus MET goedkeuring en ZONDER goedkeuring. Heel simpel, goed of fout. Remus of geen Remus.
Remus is slechts een MERK. Meer niet. Zegt dus NIKS over wel of niet toegestaan zijn....
Indien jij angel eyes op je auto monteert, vervalt in theorie je typegoedkeuring. Heel simpel.
Daar kun je wat van vinden, maar simpel is simpel. Jouw auto is NIET met die dingen goedgekeurd.
Dat je verwijst naar "andere" modellen, getuigt weer van het reeds door mij voorspelde appels met peren vergelijken.
Monteer die angel eyes en laat je auto bij de RDW keuren en al je vragen zullen (al dan niet naar jouw wensen...) beantwoord kunnen worden.[/quote]
Dat vraag ik me dus af, je vervangt stadslichten door stadslichten, je veranderd wezelijks niets aan je auto. In mij ogen zou je het kunnen zien als een ander merk lampje er in doen. Het enige wat ik zou kunnen opmerken is dat het 4 ringen zijn. Echter staat er dan weer in het voertuig regelement dat je deze als 2 mag zien als aan de voorwaarde voldaan wordt.
Waar worden de regels m.b.t. het vervallen van de typegoedkeuring bijgehouden?
17 jaar
Daar GA je alweer..........
JIJ interpreteert het kennelijk anders, omdat het JOUW auto is.
Typegoedkeuring is verleend op de auto ZOALS DIE OP DAT MOMENT TER KEURING WERD AANGEBODEN....
Dus ZONDER die ringen.
Duidelijker kan ik het niet zeggen.
En die upgrade? Dat is de dus door mij bedoelde kentekenkeuring....
Vraag het de RDW, zou ik zo zeggen......
17 jaar
Ik ben wel subjectief bezig ja.
Maar wanneer je dus OEM xenons (geheel nieuwe koplampen met projectors) laat inbouwen bij BMW dan zou je auto dus ook opnieuw gekeurt moeten worden...
17 jaar
Heel theoretisch gesproken wel, ja........
Maar snap je het eigenlijk wel?
Een auto die NOOIT is geleverd met iets (bijv. xenon) kun je dus in theorie NIET zomaar uitrusten met xenon en dan zeggen: jahaa, maar het is OEM en het is door de BMW-dealer geplaatst.
Het gaat er dus niet om of het OEM, PING-PONG of KWASIMODO merk/kwaliteit is, het gaat erom: ZAT HET OP DE AUTO BIJ DE TYPE GOEDKEURING?
Als je dit theoretische verhaal snapt, kun je verder.............
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar