Wie heeft tips met betrekking tot het volgende: mijn bmw trekt enorm naar rechts, toen ik de auto kocht was het een beetje maar nu is het flink erger geworden.
Er loopt geen rem aan of dergelijk.
Wat ik al heb gedaan:
- 1,5 maand geleden 4 nieuwe (uniroyal) banden gekocht bij kwik fit en laten balanceren en uitgelijnd, geen verbetering...
- auto opnieuw laten uitlijnen(met rapport) bij profile tyre center, geen echte verbetering...
- op advies van de profile tyre center monteur draagarmrubbers laten vervangen omdat er speling was, draagarmen waren voor de rest nog prima en daarna opnieuw laten uitlijnen(met rapport), geen verbetering ...
- door Profile tyre center banden laten wissellen van rv en lv naar ra en la (band heeft rotatierichting) en andersom.
ze hadden zelfs gecheckt rv naar lv en dan trekt inderdaad de auto licht naar links door rotatierichting.
- Profile heeft zelfs alle banden van de velg gehad en opnieuw alle banden gebalanceerd...
Ik kan me indenken dat het een schadeauto is geweest, maar de uitlijnmonteur van Profile geeft aan dat het ondenkelijk is.
Hij vertelde dat na het uitlijnen te zien was dat alle waarden van het onderstel goed zijn.
misschien toch de banden??
Wie o wie weet raad?
Groet,
een radeloze BMW fanaat
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe verandert het gedrag tijdens remmen ten opzichte van normaal rijden ?
Bedankt voor de reactie!
Ik heb het remmen getest bij 60 km (handen licht aan het stuur) en wanneer ik rem gaat de auto normaal rechtdoor.(voorschijven en blokken zijn ook recent vervangen) geen afwijking merk ik.
Trilt ook niet of iets.
Wanneer ik het stuur loslaat en ik rem trekt de auto wel licht naar rechts, zoals ook zonder remmen.
Ben ook naar Kwik Fit gegaan omdat ik 12 maanden garantie heb op de banden en ze hebben Michelin Primacy(geen rotatieband) banden besteld om dit te gaan testen en uit te sluiten, kosteloos uiteraard.(dit was ook het advies van Profile)
Volgende week dinsdag kan ik terecht.
Ze zagen in het eerdere uitlijn rapport dat wielvlucht links wel (iets) afwijkt van rechts.
Ik begreep dat er 1 graden verschil in mag zitten, maar dat het dus ook hieraan kan liggen, deze type auto kan er gevoelig voor zijn werd mij verteld.
Linkeras
Actueel: -0.46
Vooraf: -0.50
Rechteras
Actueel:-0.30
Vooraf: -0,26
Groet
radeloze BMW fanaat
17 jaar
Genoemde verschillen in wielvlucht mogen hooguit tot gevolg hebben dat je stuur iets verdraait naar een nieuwe evenwichtsstand. Dat is de stand waarbij de dwarskrachten op de wielen evenwicht met elkaar (en met krachten van de weg op de wielen) maken. Verwisselen van reeds gebruikte banden doet dit punt al verschuiven.
Door het verstellen van de stuurstangen wordt dat evenwichtspunt ingesteld.
Als naar een kant trekken zeker niet aan een verschil in remwerking tussen links en rechts te wijten is, blijft niets anders over dan een of meer ophangpunten met 'historie' ...
Of dat laatste het geval is, valt snel te controleren door bij de ophangpunten te controleren of men geen verse lasverbinding/ tectyl/ verf of kromme verbindingsdelen/ geplooide kokers ziet.
17 jaar
Bedankt weer voor reactie!, inderdaad had ik hetzelfde idee dat de verschillen van de wielvlucht geen inlvoed zouden moeten hebben.
Mocht ik in de gelegenheid zijn om de auto op een brug te kunnen doen dan zal ik gelijk kijken naar de ophangpunten, nog meer specifieke dingen waar ik op moet letten?(buiten wat je al hebt geadviseerd)
Kan ik jou niet een keer mailen of dergelijk om een en ander door te spreken? :-)
Groet,
radeloze BMW fanaat
17 jaar
Die van mij trekt ook naar rechts.. meeste onderdelen zijn al vervangen banden , draagarmen + rubbers. Ik heb wel gezien dat de linkerwiel meer binnen is dan de rechterkant, ik weet niet of dit iets ernstig is ofzo.. hij is al uitgelijnt maar dat mocht niet baten werd wel stuk beter, maar alsnog trekt hij. Ik trouwens laatst mijn stuur vervangen en zag dat hij eerst niet gecentreerd was met het stuurhuis dus mijn stuur stond paar tanden naar rechts en niet midden in. Als ik mijn wielen omdraai dan wil hij niet zo erg naar rechts trekken maar meer zoekerig links en rechts. Ik heb mijn auto ook laten uitlijnen bij profile tyre met mijn 18 inch velgen maar dat heeft ook niet geholpen. Ik vroeg me wel af of de veerpoot iets met de wielstanden te maken kunnen hebben?. Trouwens de auto heeft meedere malen op de brug gestaan maar er is geen kromme chassie of balken. Ik denk dat ik mijn stuur ga centreren en opnieuw uitlijnen 4 punten.
17 jaar
Is het ook bij jou zo dat de eerste paar meter de auto goed gaat maar daarna vlug de rechterkant opzoekt? Soms lijkt het even verholpen te zijn... maar dan loopt de de weg iets af naar links.....
Voor de rest echt tevreden met de wagen, alleen erg frustrerend dat er (nog) geen pasklare oplossing is voor het naar rechts trekken.
Na een paar keer uitgelijnd(4 punts)stond mijn stuur eerst recht maar nu iets meer naar links, ik neem aan omdat ze banden hadden gewisseld van rv en lv naar ra en la en andersom + zelfs van rechts naar links.
Volgende week zal met de nieuwe banden het stuur weer recht staan.
Voor Freude am Fahren:
Bij Profile hebben ze voordat ze de draagarmrubbers gingen vervangen de onderkant nagelopen, zouden ze dan ook niet de ophangpunten automatisch hebben gechecked?(de auto is 2 keer op de brug geweest, ook voor het vervangen van de rubbers)
Ik heb nadrukkelijk een aantal keren gevraagd, kan je zien of de auto schade heeft gehad, maar telkens zei hij: nee is ondenkelijk.
17 jaar
Ik denk zelf ook dat het niet kan want dan zou je hele voorkant niet passen. Het namelijk een constructie die zo is dat de vooras drager gecentreerd is met het chassie!. Je draagarmen, veerpoten, stuurhuis eraan verbonden is. In de begin was het echt erg.. banden waren ook schuin afgesleten dit komt mede door het vorige eigenaar. Ik heb toen die banden opgereden en nieuwe banden erop gezet alle twee en 4 punts uitgelijnt met stalen velgen. Het was toen een stuk beter, maar toen ik mijn velgen eronder deed trok hij nog steeds rechts. Ik weet dat uitlijning niet met de oog kan zien, maar zodra mijn stuur recht zet dan is mijn linker wiel recht.. en mijn rechter wiel ietsje naar buiten gericht. En ja paar meter rijdt hij goed, maar dat komt door het wegdenk, als er een soort tegen druk komt dan rijd me auto perfect recht. Ik denk echt dat er iets met mijn vering aan de hand is aangezien ik geconstateerd hebt dat 2 soorten veerpoten onder mijn auto liggen. In combinatie dat mijn auto gelijnt was met een schuine stuurstand en dus niet op 0 was.
17 jaar
Uit het rijtje voor de hand liggende oorzaken zoals, foute uitlijning, verschil in remwerking links/ rechts, draagarmrubbers, is tot nog toe kennelijk niet de echte oorzaak van het naar een zijde trekken gevonden. Als het bandenbedrijf geen vreemde dingen ziet bij de ophangpunten, neem ik aan dat voor waar aan.
Op zoek naar een oorzaak, zou ik bij de volgende bandenwissel/ uitlijnbeurt eens opmeten (rolmaat) of de afstand in lengte-richting van onderste kogelscharnier - handig punt in de wielkast, links en rechts hetzelfde is. Ook een meting in dwarsrichting (gewicht aan touwtje in wielkast plakken) van touw tot voorkant wielnaaf geeft veel informatie. Gezien de nauwkeurigheid waarmee een carrosserie in elkaar wordt ge(punt)last, mag het verschil hooguit een paar mm. zijn.
Verder zou ik de wiellagers op gangbaarheid en de veren op de McPherson-veerpoten op gebroken windingen controleren.
Bij een uitlijnbeurt zet men het stuurhuis meestal 'op het oog' in de middenstand. Er zit op het stuurhuis echter een merkteken, waarmee dit punt wat nauwkeuriger kan worden ingesteld. Meer of minder nauwkeurig instellen, mag echter (ook bij een hydraulisch stuurhuis) niet tot genoemde klacht leiden. Het voorkomt alleen het (iets) uit het midden gaan staan van het stuurwiel zodra de hele voortrein na een nieuwe uitlijning zich weer heeft 'gezet'.
Als de auto toch op de brug staat, ook nog even aan het stuur draaien om te controleren of het stuurhuis (Hydraulisch ? Dan de motor laten lopen om de bekrachtiging te laten werken/ eventuele fouten aan het licht te laten komen) geen stroeve punten heeft.
Als echt helemaal niets kan worden gevonden, kunnen altijd nog smallere banden gemonteerd worden (die zijn minder gevoelig voor uitlijnfouten), maar da's voor een BMW-rijder uiteraard geen reƫle optie!
Als laatste, lijkt dit (communicatie)kanaal me voldoende/ de meeste kans te bieden op het aangereikt krijgen van een juiste (immers, onder het oog van vele mede car-problem-solvers) oplossing voor genoemde (automobiele) klacht.
Succes bij de volgende uitlijnbeurt.
17 jaar
Freude am Fahren, wederom bedankt voor je reactie!
Ik hoop bij de bandenwissel dat er tijd is om deze punten te checken, klinkt logisch hoe je het beschrijft.
Wellicht kan ik via een vriend later deze punten alsnog oppakken als het bandenbdrijf geen tijd (meer) heeft.
Nogmaals bedankt voor de tips en adviezen.
17 jaar
Vandaag 4 nieuwe michelin primacy hp eronder gezet en laten balanceren en de auto rijdt beter en gaat stukken minder naar rechts!, wat een verschil met de uniroyal banden zeg!
Ondertussen zelf en met een monteur nogmaals alle ophangpunten gecheckt niets raars. draagarmen goed,rubbers goed,veerpoten ook nog goed en de rest zoals hierboven beschreven moet ik nog laten checken ->geen tijd.(afstand meten lengterichting en dwarsrichting)
Volgens kwik fit hoefde er niet perse weer uitgelijnd te worden,is dat zo ondanks de 4 nieuwe banden?
17 jaar
Vandaag bij een andere monteur geweest. stuur staat momenteel nog iets naar links en auto trekt minder snel dan eerst naar rechts.
Ik vertelde hem dat ik
- 2 keer 4 nieuwe banden heb geplaatst en laten wissellen van voor naar achteren en zelfs kruislings(tip Bmw dealer)
- totaal 3 keer heb laten uitlijnen(kwik fit en profile)->geen bijzonderheden waarden zijn goed.
- Draagarm rechtsvoor is vervangen(voordat ik de auto kocht) en draagarmrubbers beide kanten recent.
Hij vertelde mij dat het trekken naar rechts kan liggen dat de vorige eigenaar een "stoeprandbotsing" heeft gehad.
Daarbij kan de schokbreker rechts krom zijn geraakt waardoor de auto die kant opzoekt...dit is niet te zien met het blote oog
Komt dit iemand bekend voor dat het dus ook "kromme schokbreker" kan zijn?
Groet,
Bmw fanaat
16 jaar
Ik zou het niet weten, maar ik weet wel dat ik 2 verschillende type schokbrekers heb en misschien dat ie daarom naar rechts trekt. Ik denk dat het wel zou kunnen.
16 jaar
Ik zag wel dat de veerschotel aan de rechter kant van mijn bmw erg verroest was, ik heb dit commentaar gelezen op dit forum alleen van een ander automerk van iemand die ook het probleem had :
"als de BOVENSTE VEERSCHOTELS ZWAAR DRAAIEN dan krijg je door het inveren van de auto (aan de voorkant) een rechtsom draaiende reactie op de schokbreker die het naar rechts trekken van de auto veroorzaakt. Laat de schotels ook ff checken"
Gr,
Bmw fanaat
16 jaar
[quote=vegito]Ik zou het niet weten, maar ik weet wel dat ik 2 verschillende type schokbrekers heb en misschien dat ie daarom naar rechts trekt. Ik denk dat het wel zou kunnen.[/quote]
En daar blijf je dan gewoon mee rondrijden....?
16 jaar
uhh.. ja omdat ik nog geen geld heb om ze per 2 te vervangen.. gaat binnenkort wel gebeuren voor uitlijning dus. Trouwens ze zijn wel van allebij orgineel BMW dat wel..maar die ene poot ziet anders uit dat die andere heb geen merk verschillen ofzo.
16 jaar
Koni, Sachs, Boge, AlKo, het zijn allemaal verschillende merken schokdempers.
Maar per wagentype heb je WEL verschillende DEMPERS, ook al zijn ze van hetzelfde merk.
Het moge duidelijk zijn dan de voorste dempers van een benzinemodel een andere dempingskarakteristiek hebben dan die van een dieselversie.
Dempers, remblokken, remschijven, dat zijn GEEN onderdelen die je per stuk vervangt...........
16 jaar
Iedereen heeft hier al een keer de draagarmrubbers vermeld....
Maar zo te lezen enkel de voorste!?!?
Als je BMW vooraan raar doet komt dit heel vaak van de achterkant.
Heb met mijn wagen ook een tijdje problemen gehad, ook paar keer bij bandencentrale geweest en ook niets aan de hand volgens hun.
Maar na een tijdje te zoeken toch iemand gevonden met verstand van zaken...
De voorste rubbers van de achterdraagarmen waren helemaal op/stuk (uitgescheurd), hij vertelde me dat er heel veel zo rondrijden zonder het te beseffen.
Heb die toen laten vervangen en wagen rijd weer als nieuw, dag en nacht verschil.
Als je je wagen achteraan opkrikt, net voor het achterwiel gaat de draagarm in een opening in de bodem, daar zie je die rubber, soms zie je het zo al dat hij helemaal is uitgedroogd en/of er scheef inzit.
Een aanrader om te vervangen, baat het niet dan schaadt het niet ;).
16 jaar
Klopt, is bij de Passat ook een bekend iets, maar ik ga er van uit dat iemand dan ALLE rubers checkt.
Gedeeltelijk zoeken werkt niet.....
16 jaar
kan me wel voorstellen dat iemand bij problemen met de voortrein de oorzaak alleen daar zoekt.
Tja, kan ik weinig tegen in brengen, maar bij trekken naar 1 kant kunnen ook de remmen een oorzaak zijn en dan ECHT NIET ALLEEN de voorremmen......
16 jaar
Inderdaad zeg! bedankt voor reacties.
Het zoeken naar de oorzaak is best lastig, tot nu toe is het alleen kunnen uitsluiten wat het niet is geweest, het naar rechts trekken is minder dan voorheen, maar het is er nog wel.
Auto is meerdere malen op de brug geweest en verschillende monteurs hebben zowel voor als achter alles bekeken zonder echt gekke dingen te hebben gezien.
Remmen rondom zijn ook gecheckt op gangbaarheid etc, voorschijven en remblokken zijn recent vervangen, achter is alles nog prima.
Ik heb een bedrijf benaderd welke alleen maar banden en schokdempers etc doet en naar mijn gevoel verstand heeft van het euvel. (35 jaar ervaring)
Ook met betrekking tot de rubbers , stuurinrichting / bekrachtiging.
Binnenkort kan ik langs gaan en ze zullen het bekijken.
Ik hou jullie op de hoogte :-)
Groet,
een Bmw fanaat!
16 jaar
Vandaag bij een (echte) bandenspecialst geweest en opnieuw uitgelijnd, onderstel is prima(geen schade gehad), alles gecheckt, zo ook schokdempers, rubbers voor en achter, draagarmen, vering, banden, remmen etc etc.
Band wederom van rechtsvoor naar linksvoor gewisseld, nu staat het stuur iets naar rechts (ipv naar links wat ik hiervoor had) Ik kan eerdaags teruggaan om het stuur volledig recht te laten zetten.
Uitlijn rapport heeft nu ook juiste (fabrieks) waarde. 2 banden hadden iets toespoor. Auto rijdt nu bij lage snelheid zo goed als recht, alleen op een vlakke B weg / snelweg zoekt hij toch iets naar rechts.
Er werd wel verteld dat deze type bmw ontzettend gevoelig is voor enige onbalans.
Ze hebben er eerder mee te maken gehad, en zeer waarschijnlijk heeft het met de stuurinrichting /stang / bekrachtigingsysteem te maken, maar dat kan aardig in de duiten lopen om te vervangen.(toch ooit een stoeprandje bijvoorbeeld gepakt door vorige eigenaar of iets -> onbalans)
Ik denk dat ik het hierbij laat en onder de noemer tolerantie plaats.
Tips en reacties etc zijn nog steeds van harte welkom uiteraard!
Groet,
Bmw fanaat
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar