auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: auto vertraagt na 50 km rijden, schokt hevig en valt stil

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: M47

Mijn bmw 520d touring e39 met M47 motor van 2001 heeft nu 255.000 km.
Wat is het probleem met deze auto:
verleden week donderdagavond, na een vijfhonderdtal km gereden komende van Lyon met mijn caravan, tank ik in Luxemburg vol met diesel met een speedpomp.
Dat het een speedpomp was heb ik maar achteraf gezien, anders doe ik dit niet!

Na een 5-tal kilometer begon de motor hevig te schokken en reageerde meer niet dan wel toen ik gas gaf, om tenslotte na een honderd meter stil te vallen.
Ik startte onmiddellijk terug waarbij de motor zonder probleem stationair draaide. Bij gas geven, viel deze onmiddellijk weer stil met hevig geschok.
Bijkomend probleem: ik moest meer dan wat gas geven om aan te zetten omwille van de caravan.
Ik rook ook al wat verbrand komende van de koppeling (deze heb ik in maart 2014 vernieuwd en ondertussen een 20.000 km gereden).
Gelukkig was ik zeer dichtbij een parking en kon na een half uur wachten, met caravan en al, deze parking bereiken omdat de motor terug normaal functioneerde.
Dit was echter van zeer beperkte duur want de motor viel terug stil met hevig geschok.
Ik heb dan maar de nacht doorgebracht op deze parking in de caravan.
's Morgens kon ik normaal starten en reed verder door, naar een door mij gekende camping in de omgeving (20 km vandaan), om daar mijn caravan achter te laten en verder naar huis te komen.
Op de camping kon ik vaststellen dat er diesel naar de injectiepomp ging vanuit de brandstoffilter (mooie straal) doch dit zegt uiteraard niets wanneer de elektrische opvoerpomp kuren heeft wanneer ze warm komt te staan. De brandstoffilter is zowat nieuw en ik heb deze nog eens extra leeggeschud.
Er zitten twee van die elektrische opvoerpompen in de auto: rechts van de bestuurder onder de achterbank en onder de vloer ter hoogte van de bestuurderszetel.
De eerste pomp moet zowat 0,5 bar geven en de laatste zowat 4 bar denk ik me te herinneren.
Een 60-tal kilometer verder was het terug van hetzelfde liedje: vertragen en stilvallen.
Ik heb dan maar de Assistance gebeld en die hebben mij en de auto naar huis gebracht aan de Belgische kust.
Ik ga alvast die twee elektrische pompen vervangen - besteld via Ebay.de en verwacht ze ieder moment nu.
Sedert zaterdag start ik iedere dag de motor zonder problemen maar ik durf er geen 20 km verder meerijden.
De miserie begint volgens mij wanneer één van die elektrische pompen warm loopt of zou er toch iets aan de sensoren (nokkenas - krukas) kunnen schelen. Deze zijn ook vernieuwd in april 2014. Misschien iets aan de temperatuursensor?
Daarjuist reed ik nog met deze auto. Ik vertrok normaal en liet de motor op bedrijfstemperatuur komen. Daarna gaf ik eens goed gas en deze trok op als een pijl uit een boog. Ik heb wel maar een 15-tal kilometer gereden. Ik vertrouw het zaakje niet en heb geen goesting om een paar uur in de auto zitten te wachten tot deze terug wil vermogen geven.
Mag ik vragen naar jullie ervaring en wat er mogelijks hapert?
Er komen geen fouten naar voor in de diagnose.

Geplaatst door

luc_motard (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik vermoed dat er heel veel vuil in het systeem zit, na het tanken aan de speedpomp...
Leidingen van een speedpomp vervuilen erg snel omdat er weinig uit getankt wordt (alleen door vrachtwagens).
Algen en vaste delen komen dan in jou systeem.
zie ook dit artikel maar http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?...

Hans4040 1435
badge vip badge

10 jaar

Gisteren terug stilgevallen al hikken. Motor sloeg daarna aan maar bij het minste gasgeven viel die terug uit.
Heb daarna doorzichtig plastic stukje leiding gemonteerd na de brandstoffilter om eventueel luchtbellen in de leiding te kunnen waarnemen.
Gisterenavond elektrische opvoerpomp in tank (pomp achterbank achter de passagierszetel vooraan) vervangen. Tank zelf was omzeggens heel proper.
Na goed doorstarten sloeg de motor aan en haalde vlot zijn snelheid als vroeger.
Na een 15-tal kilometer was er terug een licht inhouden (hik) doch dit was onmiddellijk voorbij en ik reed vlot een 50 km ver.
Deze morgen startte de wagen zonder problemen. Na 10 km gestopt voor wat boodschappen doch bij vertrek kreeg terug hetzelfde probleem.
De motor startte en bij weinig gasgeven om de parkeerplaats te verlaten, viel de motor uit.
Nu zag ik dat er lucht in het doorzichtig darmpje was. Misschien wel mijn fout: had vergeten een klemmetje te plaatsen kant brandstoffilter rond het plastieken darmpje.
Daarna klemmetje geplaatst - flink doorgestart (met behulp van een 2de accu) en de wagen reed weer + accelereren zonder problemen.
Ik vind als ik het contact aanzet het stroompje diesel, na het brandstoffilter, wel goed stroomt maar spuiten doet het niet.
Ik meen te weten dat de 2de elektrische opvoerpomp onder de gronddekplaat ter hoogte van de bestuurderszetel tussen de 3 en 4 bar opvoerdruk zou geven.
Daarom zou de dieselleiding welke ik losmaakte na de brandstoffilter wel een STRAAL moeten geven en niet zomaar diesel laten uitstromen.
Zit daar soms het probleem? Ik heb een dergelijke nieuwe pomp om te monteren. Vooraf ga ik wel meten of er daar stroom toekomt aan de stekker.
Weet iemand waar ik het relais ervan kan vinden en welk kleur dit relais heeft?
Is er iemand die een ervaring heeft met dergelijk defect en met welk resultaat ivm het vervangen de 2 elektrische opvoerpompen - één of allebei?

luc_motard 0

10 jaar

deze namiddag vastgesteld dat er GEEN tweede elektrische opvoerpomp aan deze BMW E39 520d touring met M47 motor van 02/2001 is.
Dus vergeet mijn vorige vraag in verband daarmee.
Heb de brandstofleidingen nog eens goed gecheckt op mogelijk aanzuigen van lucht - zowel in de brandstoftank onder de achterbank links en rechts als onder de auto.
Met de nieuwe elektrische brandstofopvoerpomp in de tank start de auto onmiddellijk en de motor draait mooi op 750 toeren - gaat zelfs in één ruk naar 4500 toeren in stilstand zonder hikken.
Dus ik vertrek voor een rit van 60 km naar huis via de snelweg.
Ik rijd niet hard en ga tot een 2500 toeren zonder problemen. Wanneer ik tot 3000 toeren ga in vierde versnelling houdt de motor plots in. Ik los gas en rijd verder zonder hikken of inhouden aan een 2000 à 2500 toeren.
Bijna thuis geef ik nog wat gas tot 3000 toeren: motor valt uit met als laatste wat metaalgeklingel vanonder de motorkap en ik kan nog zonder servo mijn parkeerplaats oprijden.
Ik start onmiddellijk zonder gasgeven en de motor slaat aan alsof er niets gebeurd is. Weg zijn de vreemde geluiden.
Ik geef wat gas tot 3000 toeren en de motor valt terug uit zonder vreemde geluiden.
Ik start terug zonder problemen en geef wat meer gas tot een 4000 toeren zonder problemen. De motor blijft draaien en draait rustig bij het loslaten van de gaspedaal op 750 toeren????
Verder doordenkende aan de voorgaande dagen - uitval niet - uitval wel - monteren nieuwe elektr. opvoerpomp in tank, is het enige positieve punt de vervanging van de opvoerpomp. Er rest hier nog een probleem aan de motor maar WELK.
Bij het uitlezen is er geen probleem te vinden, immers dan draait de motor goed.
Wat speelt me parten: de luchtmassameter?? Hopelijk is het niet de dure inspuitpomp - maar die reageert normaal en ik heb zelfs een poosje serieus kunnen optrekken zoals voorheen - de turbo deed behoorlijk zijn werk.
Wie heeft een idee wat of wie mij parten speelt.

luc_motard 0

10 jaar

Je zou er de kriebels van krijgen. Deze morgen auto gestart zonder problemen. Ritje gedaan van een 10 tal km - even goed opgetrokken tot 3500 toeren en geeft geen problemen. Wat nu? Misschien krijgt de motor weer kuren na een 50 km?
Ik heb er nochtans regelmatig in één ruk 1.200 km mee gereden en een zwaar geladen dubbelas remorque of caravan meegetrokken.
Voordien nooit problemen meegehad.
Ik ben namelijk mijn huis aan het restaureren in Zuid-Frankrijk tegen Carcassonne.
Mag ik vragen of er iemand een idee heeft in welke richting ik dien te zoeken.
Mijn vertrouwen in de dealers hier aan de kust is al lang voorbij. Dure facturen en onnodig vervangen van onderdelen.
Weet er iemand soms een betaalbare ervaren bmw hersteller in de buurt - west-vlaanderen - oost-vlaanderen? Ook met het oog op het uitlezen van de motor - dieselspecialist.

luc_motard 0

10 jaar

Denk dat ik de oplossing heb: elektrische module van de VP 44 - injectiepomp - vertoont af en toe een defect bij opwarming.
Nu toch foutcodes gevonden met diagnose V410 (Smeets Solution) in DME.
Foutcodes: 50 - engine mount control
48: control timing device
05: needle motive sensor
49: speed sensor, injection pomp
na foutcodes gewist te hebben, de motor gestart en deze gaf volgende foutcodes: 49 speed sensor, injection pomp - 42 - DDE controle module EEPROM and configuration.
Vooraleer ik de elektronische module losmaak van de pomp ga ik eerst nog eens alle stekkercontacten rond de pomp controleren.

Moet dit toch doen om de injectiepomp gegevens van de VP44 te noteren.
Vervolgens een firma zoeken - misschien Digiprotech sprl uit Tubize - om de module te herstellen (denk een 250€).
Het is typisch (gevonden via Google op Franse site www.techniconnection.com) wanneer motor warm is en de motor valt uit dat de module van de VP44 defecten vertoont.
Na het afkoelen van de motor start deze terug en daarna is het hetzelfde liedje.
Gaat samen met abrupt stilvallen - terug kunnen opstarten en stilvallen enz.
Ik hou jullie verder op de hoogte.

luc_motard 0

10 jaar

Bij het losmaken van de stuurmodule 0 281 001 740, welke zich bovenop deze inspuitpomp bevindt, heb ik gezien dat de twee elektrische draden welke naar het onderste ventiel lopen op de dieselinspuitpomp, gewoon geen isolatie meer hebben.
De isolatie rond de draden is weggesmolten en beiden zitten nog juist in het stoffen omhulsel.
Vandaar de rubber/isolatiestank, zeker ook het klepperen van het ventiel wanneer die draden elkaar zullen geraakt hebben.
De twee andere draden, welke naar het magneetventiel lopen, welke zich bevindt op de injectiepomp tussen de 4 leidingen naar de injectoren, zijn intact.
Het onderste ventiel moet dus blijven "plakken" zijn en een hoge stroom opgewekt hebben.
Ongelooflijk dat ik nog kon starten - er soms niets aan de hand bleek, vandaar tot 4500 toeren en dan plots niets meer!
Ik ben nu volop bezig om dat onderste ventiel uit de nog op de motor bevestigde inspuitpomp te krijgen (over en weer wrikken)- de 2 bevestigingsvijzen zijn al los.
Gisteren al een paar uren aan bezig geweest en tot nu toe is er enkel lichte beweging in.
Ik zal misschien een haakje moeten maken om tussen het lichaam van de pomp en de ventielbevestiging te wrikken en op deze wijze het ventiel uit het pomplichaam te halen. Ik heb anders geen plaats om met een schroevendraaier wat te heffen.
Ik heb nu een gereviseerde stuurmodule met de twee ventielen besteld in Oostenrijk - Bosch autocentrum Kirchheim via ebay.de - 214 euro.

Tot nu toe blijft de injectiepomp vast op de motor en ik ga ook proberen dit zo te laten na montage van de bestelde module en ventielen.
Nogmaals is me gezegd dat er een zeer grote waarschijnlijkheid bestaat dat die miserie voortkomt uit het tanken aan de speedpomp in Luxemburg met allerlei vuiligheid.
Het vuil heeft het ventiel bereikt en verstopt.
Ik zie de ganse cinema nog niet voor mijn ogen, en zie niet in wat zo wat mm vuiligheid een ventiel kan (voldoende) beïnvloeden dat de isolatie rond de sturingsdraden kan doen smelten. Straks ga ik met schrik tanken! Want dat is hier geen lachertje en inzake kostprijs een geluk dat ik dit zelf kan herstellen.
By the way: een specialist worden juist maar voor herstellen van die VP44 pompen en een adresje weten voor de elektrische module te laten herstellen: dat MOET opbrengen. Mensen die met zo'n reparatie te maken hebben, worden vaak voor de keuze gesteld: torenhoge kosten of auto van de hand doen voor een onnozel prijsje.

Is er iemand die mij iets moet zeggen om mij te hekpen demonteren, monteren, in te lezen?

luc_motard 0

10 jaar

Defect opgelost door voor mijn BMW 520 D-E39 - 02/2001 - BOSCH MODUL 0 281 001 740 voor de inspuitpomp VP44 - 0470504020 - te vervangen door een gerepareerde vanuit BOSCHCENTRUM KIRCHHEIM (Oostenrijk via Ebay).
Super service en snelle levering - met erbij de 2 ventielen en de sensor met verzendingskosten 214 euro!
Zowel het demonteren van de module als het monteren ging redelijk vlot.
Niet vergeten van de injectiepomp te vullen met diesel voor wat betreft de kamers onder het deksel, vooraleer het deksel van de module op de inspuitpomp vast te schroeven.
Nadat alles terug gemonteerd en vastgezet is, met behulp van een tweede accu de startmotor doen ronddraaien.
Zo'n 4 tal keren 20 sec met tussenpozen van een paar minuten.
Daarna de aansluitingen op de injectoren wat losschroeven en zien of er diesel aankomt. Terug deze vastdraaien en starten (met 2de accu erbij)
De motor kwam in gang en ging mooi op leegloop draaien.
Het gaspedaal reageerde wel nog niet. Na een paar minuutjes kwam dit ook in orde. De lucht in het dieselcircuit moest er eerst uit.
De motor reageert prima en ik heb er nu al een 500 tal kilometer mee gereden.
Als conclusie terug vastgesteld dat sommige garagisten echt schandalige prijzen vragen.
Ze schatten de herstelling tussen de 1700 euro en de 3000 euro!
Gingen de injectiepomp vervangen enz tot het mij aanraden om naar een andere auto uit te zien.
Ik heb ook wat in het duister getast maar ik heb toch uiteindelijk het defect hersteld.
Ik heb het terug aan de stok gehad met een paar garagisten toen ik zei dat ik hun leergeld niet ging betalen om het defect te vinden.
Nu met de vervangmodule van 215 euro + werk zou ik nog akkoord gaan met 500 euro voor de totale herstelling in totaal en dat is al meer dan genoeg.
Wij hebben zo een groepje welke sommige garagisten niet graag zien komen.
Laat ze maar nieuwe auto's verkopen en herstellingen doen alsof het gouden horloges zijn.

luc_motard 0

10 jaar

Bedankt voor het uitgebreide verslag.

Einde topic.

mvg.
Moderator Problemcar

Hans4040 1435
badge vip badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.