BMW BMW E60 530I: Automaat schakelt niet goed in de D en DS stand

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3,0 liter

Hallo, ik heb een BMW 530i uit 2004 met 189.00 km. Het betreft een automaat en nu doet het volgende zich voor.

Als ik de versnelling in de D zet en ik rij rustig weg dan is er niets aan hand. Druk ik dan maar net even iets verder het gaspedaal begint het probleem. Tussen de 2, 5 en 3000 toeren slaat de automaat over. Een harde klap onderin het blok/versnellingsbak en op het display op dashboard verschijnt de melding "transmissiestoring""noodloop programma". Als ik de motor af zet is de storing melding weg. Echter het probleem blijft zich voordoen of je moet echt de toerenteller in de gaten houden en heel langzaam naar de 130 kruipen. Als ik de DS stand gebruik heb ik nog eerder het voornoemde probleem (hoger toerental bij rijden in DS stand). Echter als ik de handmatige versnelling gebruik kan ik zoveel toeren maken als ik wil. Geen melding transmissie storing. Heb enige tijd geleden de storing uit laten lezen bij een BMW garage. Die konden niets vinden. Bij een andere BMW garage werd mij meegedeeld eerst de olie van de versnellingsbak maar eens te laten verversen. Is hier het probleem mee opgelost?? Waar doe ik nu goed aan en wat is het oorzaak??

Juustem

Geplaatst door Juustem (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Mike 530 (0), 12 jaar geleden

Ik denk eerder dat je een revisie moet laten uitvoeren.
Alleen de olie verversen kan een positief effect hebben op het schakelgedrag maar om nou te zeggen dat het een wondermiddel is.
Ik heb het zelf ook laten doen en eigelijk merk ik niet veel verschil (op schakelgedrag) maar was wel een zak euri's kwijt.
Voor het zelfde geld kun je in Dortmund een revisie van je bak laten uitvoeren waarbij alle probleem en slijtage delen vervangen worden.

Juustem (0), 12 jaar geleden

Vandaag naar een universeel autobedrijf gegaan. Uiteraard weer de transmissie storing zichtbaar te zien op display. Na het uitlezen bleek dat er een probleem is tussen de vierde en vijfde versnelling. Volgende week gaat de monteur de olie, van de versnellingsbak, aftappen en kijken of er slijpsel in de olie zit. Als dit het geval is laat ik m maar staan om de bak te laten reviseren. Zou tussen de 2000 en 2500 euro kosten. Is dit een normale prijs voor een revisie?

Mike 530 (0), 12 jaar geleden

Juustem,

Ik zou hem direct naar Dortmund brengen.
Ik weet dat het een stuk rijden is maar daar voeren ze een revisie uit voor ongeveer dezelfde prijs als hier je transmissie olie vervangen.
Jou monteur wil de olie er uitlaten lopen dus moet er 9 liter terug in.
Slijpsel kan er wel inzitten maar doordat er onderin magneten zitten vangen deze al het slijpsel op en zal het niet rond gaan met de olie door je bak heen.
De olie die in de bak moet is echt duur en daarbovenop komt dat de filter van de bak vast zit het bodemdeksel dus moeten deze beide vervangen worden, hierdoor kom je voor een olie wissel tussen de € 500 en € 600 uit.
In Duitsland doen ze voor deze prijs een revisie van je bak.
Google maar eens op ZF Dortmund dan zie je de ervaringen wel.

Grtz, Mike

Juustem (0), 12 jaar geleden

Mike,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb diverse filmpjes en forums gelezen over ZF Dortmund. Als ik de ervaringen lees dan kan het niet anders dat het een zeer goed deskundig bedrijf is. Blijkt ook wel uit de wachttijd. Nu las ik echter ook dat ze alleen versnellingsbakken van het type ZF reviseren. Hoe kan ik nu weten dat die van mij onder de auto een ZF bak is??? Dortmund is idd een eindje rijden (330 km). Maar als het probleem hiermee is opgelost scheelt dat toch een behoorlijk aantal euri's.

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

De naam staat op de bak zelf. BMW gebruikt Getrag of ZF.

Mike 530 (0), 12 jaar geleden

Juustem,

Bel ze gewoon even op en vraag of ze de bak van jou auto kunnen reviseren.
Hou even de laatste 6 tekens van je chassis nummer bij de hand zodat ze de juiste gegevens erbij kunnen pakken.
Volgens mij heb je een M57 motor met ZF bak.
Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
(Ik kan wel de gegevens even nakijken maar dan heb ik ook de laatste tekens van je chassis nummer nodig)


Grtz.

Mike 530 (0), 12 jaar geleden

Juustem,

Nog iets ondernomen ondertussen?

Juustem (0), 12 jaar geleden

Michael,

Ben idd nog naar een BMW garagebedrijf geweest in Hulst. Daar deelde ze mij mee dat het vervangen van de olie geen goede optie was omdat je het probleem daar niet mee verhelpt. De enige optie volgens dit garagebedrijf was het reviseren van de versnellingsbak of een ruilbak nemen. Kosten 3100 of 3700 euro. Ben toen eens gaan zoeken op het internet en heb een aantal garage bedrijven gevonden die stukken goedkoper waren. Het ene garagebedrijf heeft een ruilbak uit een schade auto (89000 km) incl montage en BTW voor 1750 euro. Een ander garagebedrijf repareert of reviseert de versnellingsbak voor een vaste prijs van 1500 euro incl omvormer en BTW en een jaar garantie. Dat scheelt nog al wat. Het scheelt meer als de helft maar op het internet kom ik geen recensies tegen van het bedrijf. Maar ja... waar doe je goed aan?? Als ze zo goedkoop zijn verwacht je toch dat er meerdere BMW rijders naar toe zijn geweest voor een reparatie. Overigens als je op google zoekt kom je zat bedrijven tegen die incl BTW onder de 2000 euro de versnellingsbak reviseren. Heb overigens de zaak in Dortmund nog niet gebeld. Zal ik deze week eens doen. Effe een woordenboekje duits opzoeken en bellen. Je gaat er zeker van horen....

Ben1052 (0) PRO, 12 jaar geleden

Waarom stad en land afreizen als je bij Frank gewoon goed word geholpen en garantie krijgt?
Als hij zegt dat revisie of ruil de enige goede oplossing is (waarschijnlijk heeft hij wat meer ervaring met die bakken) zou ik dus zeker geen bak uit een sloopauto steken.

Mike 530 (0), 12 jaar geleden

[quote=Ben1052]Waarom stad en land afreizen als je bij Frank gewoon goed word geholpen en garantie krijgt?
Als hij zegt dat revisie of ruil de enige goede oplossing is (waarschijnlijk heeft hij wat meer ervaring met die bakken) zou ik dus zeker geen bak uit een sloopauto steken.[/quote]
Ben, Ik neem aan dat je weet dat ZF Dortmund de ontwikkelaars zijn van de bakken?
Ik snap niet goed hoe je er dan bijkomt om zo'n reactie te geven dat Frank er wel meer verstand van zal hebben???

@Juustem,
Ik kom zelf uit Axel dus we zitten vlak bij elkaar.
De bedrijven hier in de buurt zijn wat dat betreft in orde (zoals bv de Zwart) ik weet wel dat ZF Dortmund een revisie uitvoert voor de prijs waar je hier alleen een olie wissel voor kunt laten doen.
Enfin bel ze maar (ze kunnen ook engels hoor) laat jezelf overtuigen.
Een rit Dortmund kost je een tank diesel (± € 100,-) hier kost een revisie zoals je zelf aal aangeeft duizenden euri's
Een ruilbak zou ik zelf niet doen, deze komt uit een auto waar je het verleden niet van kent tenslotte en deze kan problemen geven die je niet wilt hebben.

Ik hoor graag wat je kiest en wat erna je ervaringen zijn.

Grtz, Mike

Juustem (0), 11 jaar geleden

Mike,

Ik heb een afspraak gemaakt bij een BMW specialist in Wormeveer. Hij gaat de versnellingsbak reviseren en een nieuwe omvormer plaatsen. Daarnaast zal hij ook nog een aantal andere kleine dingetjes vervangen. De revisie van de versnellingsbak is een vaste prijs van 1500 Euro.

De 25 ste mei staat de afspraak. Als de auto in de week erna klaar is hoor je hoe het afgelopen is..

Gr Juustem

Juustem (0), 11 jaar geleden

Het probleem met de versnellingsbak is geheel opgelost. Versnellingsbak is gereviseerd. Toen ik de auto ging ophalen bleek, dat na het updaten de megatronic vervangen moest worden. Sta je dan boven Amsterdam. Was ook geen probleem... kreeg de BMW 525 van de baas mee. Megatronic was besteld (bij ZF Dortmund) en is vervangen. De shiftlockschakelaar was ook defect en tevens een nieuwe carterpakking laten plaatsen......Viel wel iets duurder uit (ivm vervangen carterpakking en verhelpen defect shiftlockschakelaar) maar het resultaat mag er zijn. Ben er weer helemaal blij mee. Enige minpuntje is dat de auto zo'n twee en een halve week is weggeweest. Service van de zaak ... auto is thuis gebracht. Verder goed zeer geholpen door het garagebedrijf.

Gr Juustem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.