BMW 5-Serie: Carterventilatie

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525tds

Hoi,
De wagen houd in als ik optrek.De ene dag wel de andere niet. Heb het vermoeden dat het aan de carterventilatie ligt. Had op aanraden van de winkel 10w40 gebruikt. Nu denk dat deze er wat last van heeft.
Kan iemand mij vertellen waar ik die kan vinden. En hoe deze te demonteren. Zal zich wel uitwijzen maar goede raad is meer dan welkom. Kwestie van al een beetje info te hebben wanneer ik eraan begin.
Goed gewapend ten strijde trekken;) Of link naar een site met de nodige info. Thanks mates yuuuuu

Spiklee

Geplaatst door Spiklee (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Alhoewel ik de oorzaak van het soms slecht trekken eeerst elders zou zoeken. Wat info over een Carterventilatiesysteem.
Vroeger kwam er een slang ergens uit de zijkant van het carter welke onder de motor in de buitenlucht uitkwam. De rijwind langs de slang moest dan voor een beetje onderdruk in het carter zorgen. De oliedampen mogen al lang niet meer in de buitenlucht komen en worden afgevoerd naar het inlaatspruitstuk om in de verbrandingskamers eerst verbrand te worden en dan deel gaan uitmaken van het uitlaatgas.

De carterventilatie is noodzakelijk om kwalijke dampen af te voeren.

De dampen verslechteren de kwaliteit van de smeerolie en kunnen daarnaast voor roest of andere vervuilingen in hey carter zorgen.
Door de gemiddelde druk in het carter op een vastgestelde waarde te houden kan men zorgen dat de bovenste zuigerveren net voldoende olie krijgen om af te dichten,en niet te veel, wat extra olieverbruik tot resultaat heeft.
Ook de diverse keerringen werken optimaal als het drukverschil tussen binnen en buiten de vastgestelde waarde heeft.

Om er voor te zorgen dat er geen olie verdwijnt via de carterventilatie is er een olieafscheider tussen geplaatst

Omdat de onder druk in het inlaatspruitstuk niet constant is, is het systeem soms best wel ingewikkeld.

In de praktijk bouwt men meestal 2 systemen in 1, stationair, (grote onderdruk in het inlaatspruitstuk) en vollast (weinig onderdruk in het inlaatspruitstuk.

Men maakt gebruik van gecalibreerde openingen in de slangen en of aansluitingen en soms ook nog van kleppen

De olieafscheider zorgt ook dat er geen olie in de inlaat komt en zodoende gaat zorgen voor een slechte verbranding en defecten aan bougies en katalisator.
(Dit zou de oorzaak van het slecht trekken probleem kunnen zijn. Maar om het op te lossen zul je de bougies de katalisator en de lambdasonde aan een onderzoek moeten onderwerpen. Als je daar mee begint kun je soms de carterventilatie op voorhand al uit sluiten)

Meestal is het reinigen van de slangen de doseurs en uitstroomopeningen afdoende om het systeem opnieuw correct te laten functioneren.

De olieafscheider is meestal een pot met een groot volume waarin de damp nagenoeg stilvalt en de olie door de zwaartekracht onderin valt. Onder in die pot is een afvoer gemaakt welke in het carter uitkomt onder het niveau van de smeerolie, Als deze boven het niveau uitkomt werkt de retour niet omdat er dan ook aan via die opening damp aangezogen wordt uit het carter. De olie loopt dan niet terug.

Veel wordt vergeten deze afvoer te controleren. Als hij verstopt is zal uiteindelijk de afscheider vol met olie raken en zijn werk niet meer (kunnen) doen.

Veel succes

Ik zie nu dat het een diesel betreft. Heeft geen bougies en lambdasonde de drukverschillen in de inlaat zijn veel minder groot dan bij benzine.

De rest van mijn verhaal blijft wel intact.

Is het brandstoffilter nog wel in orde? Als er water in zit?? (na de winter) vervangen en tank reinigen. er bestaan ook toevoegingen welke de laatste druppeltjes water
elimineren

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Het carterventilatie systeem in een TDS zit ingebouwd in het lucht filter huis en hier zijn eigenlijk nooit problemen mee, waar je over leest zijn meestal systemen op benzine motoren, deze zijn wel een stuk gevoeliger, deze systemen werken niet met gecalibeerde openingen maar met een vacuum membraam die of kapot gaan (Scheuren) of gedeeltelijk oplossen waardoor ze de onderdruk niet meer regelen. Hierdoor krijg je vaak valse lucht intern in de motor waardoor uiteindelijk andere onderdelen foutcodes of problemen gaan geven.

Een diesel die soms wel en soms niet wil trekken zou ik eerst laten uitlezen, het ligt zeker niet aan de carterventilatie en ook niet aan de 10w40 olie die je gebruikt hebt.

gr Martin

Mausx (0), 12 jaar geleden

Het kan zeker aan de 10w40 liggen. turbo kan er last van hebben net als de distributie. Eerst maar snel een oliewissel met filter en 5w40 volsynthetisch er in.
Dat is namelijk de enige olie die er in hoort en overal voorgeschreven word.
Uitlezen zal waarschijnlijk dealerwerk worden. er zijn weinig universele apparaten die deze diesel kunnen lezen.

En de carterventilatie zit in het kleppendeksel, raakt bijna nooit verstopt. is makkelijk uit te spoelen (ijzeren gaasfilter) slang rechts achterop de motor.

Is er verschil in trekkracht met koude of warme motor?

ogy (0), 12 jaar geleden

luchtmassameter, turbo drukslang en EGR klep controleren!
stekker luchtamssameter eruit en testen
turbodruk slang voor lekage controleren! (dune slang die naar de inlaatspruitstuk gaat, naast brandstof filter)
Zelf zonder lucht lekage, kan de turbodruk slang voll zitten met olie!
carterventilatie bij een tds is maar een buis en gaat nooit verstopt! (geen filter)

motor olie is voor smeren! heeft niets met vermogen te maken, of dat je 10W40 gebruikt of 5W40
Als er geen van biede helpt, naar een diesel centrum gaan voor brandstofpomp en injectoren test!

Mvg

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

10w40 olie? Als we het er toch over hebben wat voorgeschreven is dan is dat 5w30 vol synthetische olie, gezien de leeftijd is een 10w40 (Half of vol synthetisch) geen verkeerde olie.
Zoals ik al zei zit de carterventilatie in het luchtfilterhuis aan de binnen kant tegen het klepdeksel aan.
Uitlezen gaat prima bij een BMW uit 1997, heb 3 verschillende uitlees computers die hebben geen enkele moeite met deze auto.
Olie in het inlaat kanaal is geen probleem bij deze motoren, heb er zat lopen die olie in de inlaat hebben zitten zonder dat er problemen zijn.

gr Martin

Mausx (0), 12 jaar geleden

Martin, ik denk dat je in de war bent met een M57 motor. de tds is een M51 met aluminium kleppendeksel.
Hier word ook echt alleen 5w40 voor voorgeschreven. Doe je dit niet blijft de motor gerust wel lopen alleen loopt met de tijd de distributie stuk.

@ Spiklee. Demonteer anders even de slang van de inlaat en kijk hoe vervuild het inlaatspruitstuk is. kan zijn dat het spul dichtgekoold zit.

Spiklee (0), 12 jaar geleden

Beste heren ik dank u voor de antwoorden. Nice!!!
Ik heb het inlaatspruitstuk eraf gehad en er zat inderdaad wat kool op. Heb ook een klein gaatje in het slangetje net achter de dichting gevonden. Is niet vervangen maar stukje afgehaald. Zag net dat deze ook kunnen verstoppen dus ga deze vervangen. Het was niet opgelost zonder het gaatje. Maar hij heeft toch last gehad van die olie. Ze schrijven ook 0w40 voor. Heb er 5w30 opgedaan. Ik ga de rest van de tips nakijken en zal jullie op de hoogte houden.
Ik dank jullie allen.Yuuuu

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Is 5 W 30 wel toegestaan??? De kwaliteit van olie 30 is meestal ook minder dan van 40. Vooral bij warme motor kan er schade aan de lagers door onstaan

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik ben niet in de war, jij heb het oude type M51 voor je met een verhoging op het klepdeksel. als je bij deze link http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?... op het onderste plaatje kijkt zit je carterventilatie zitten. steek gewoon in het klepdeksel en is in gemonteerd toestand niet te zien.

Wat er wel en niet voorgeschreven is voor de olie kwaliteit zal altijd wel een strijdpunt blijven, kijken op verschillende sites geeft verschillende antwoorden, kijken in autodata geeft je volgens mij een olie keuze van 0w30 tot en met een 15w50. Vertel mij maar wat de juiste is.

gr Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.