auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: Bij het schakelen een 'bonk' achter te horen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,

PROBLEEM 1
Sinds een week of 3 hoor én voel ik bij het schakelen een lichte bonk achter vandaan komen. Ook bij stilstand is 't aanwezig en dan komt 't op het moment dat je de versnelling in zijn 1 schakelt. Eenmaal rijdend hoor ik 't ook van 1 naar de 2e versnelling. Zou ook kunnen dat het bij de hogere versnellingen aanwezig is, maar dat is dan moeilijker te horen en voelen.

De specialist vroeg (telefonisch) of het niet bij het opkomen van de koppeling merkbaar is, want dat zou dan duiden op de cardanas. Dat is duidelijk niet het geval, want het gebeurt alleen op het moment van schakelen. Toen vroeg ie of de koppeling aan vervanging toe zijn kunnen zijn. Nee zei ik, want deze schijnt vorig jaar vervangen te zijn door de BMW dealer waar ik toen nog kwam. Schijnt, want ik merkte toen direct niets aan verbetering, maar ik kan niets bewijzen dat 't inderdaad vervangen is. Ook omdat de auto bij 't optrekken in zijn 1e versnelling soms nog steeds 'hokt en stoot' én omdat nog steeds de schakelmomenten elke keer anders zijn, waardoor het soms lijkt alsof er een opa achter het stuur zit die teveel gas geeft. Dit probeer ik te voorkomen, maar dan heb ik vaak het probleem dat de schakelmomenten niet vloeiend zijn en dus een stoot voel. Ik heb alleen maar een factuur als bewijs.

PROBLEEM 2
Sinds vorige week staat mijn stuur ca. 4 cm naar links en sindsdien trekt mijn stuur alle kanten op bij het minste kuiltje/hobbeltje. Ook bij flink gas geven wil het alle kanten op en moet ik dus goed mijn stuur vasthouden.
In januari is de auto uitgelijnd bij een banden-specialist. Dit omdat er 4 nieuwe banden onder zitten én omdat er in november 4 nieuwe schokdempers van Gebriel onder zijn gegaan. De garage vond het niet nodig om uit te lijnen, maar in januari heb ik dat alsnog laten doen. Vorige week terug gegaan en weer laten uitlijnen en de stuur staat weer goed. Toch blijf de stuur licht trekken bij kuiltjes en hobbeltjes. Ook hoor ik bij motor uit en dus stilstand een 'tik' als ik zacht aan de stuur draai. Het geluid komt ergens achter het dashboard of het motorkap vandaan.


Dusssss, mocht je een BMW specialist zijn en denk je dat je met mijn E39 een leuke uitdaging aankan? Inmiddels ben ik al sinds 2009 bezig om een lekker rijdende Touring te krijgen. Dit is mijn eerste BMW en ik heb er toch spijt van. Iedereen zegt dat 't wel goed komt, maar intussen ben ik duizenden euro's kwijt.

Geplaatst door

desuperdave (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oplossing van probleem 1 is vrijwel zeker het plaatsen van een nieuwe hardy schijf (de flexibele koppelschijf tussen versnellingsbak en cardan-as). Tussen bouten* en boutgaten van die rubber schijf is teveel speling ontstaan.
Bij een last-wissel (ontkoppelen en weer koppelen bij een wisseling van de versnelling) zou je meerdere geluiden van de aandrijflijn kunnen horen, op alle plaatsen met enige/ overmatige speling, bijv. bij de homokineet van cardan-as en van de aandrijf-assen en bij de reactie-armen, waar de bonk in dit geval waarschijnlijk vandaan komt (staal op staal). De bout/ boutgat speling in de rubber hardy disk is bijna nooit te horen (staal op rubber).
De (bussen van de) reactie-armen hoeven vaak nog helemaal niet vervangen te worden, als de veroorzaker van de stoot in aandrijfmoment (speling tussen bouten*/ boutgaten in de hardy disk) maar wordt weggenomen.

Bij een E39 met voldoende km's achter de kiezen komt dit probleem veelvuldig voor.
Google maar eens met: E39 & transmission & clunk, dan vind je o.a.:
http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopi...


Oplossing van probleem 2 is normaal gesproken opnieuw uitlijnen of vervanging van de stuur- en/ of reactie-armen voor. Uitlijnen heeft kennelijk niet geholpen en speling op stuur- en reactie-armen had men bij de APK-keuring zeker gevonden.
Misschien is het kleppenhuis vervuild (vandaar de tik ?) dat de olietoevoer regelt naar de stuur-bekrachtigingscilinder, bij linksom of rechtsom draaien van het stuurwiel. Controleer als eerste eens het oliepeil van de stuurbekrachtiging. Als tweede actie is het wellicht aan te raden de olie van de stuurbekrachtiging eens te verversen (ATF-olie).

*) Eigenlijk moet hier staan: bussen. Deze zitten bij een nieuwe hardy schijf vast in het rubber gegoten. Na véle lastwissels hangen die bussen gewoon los in het rubber. Een stootbelasting kan in dat geval alleen bij heel langzaam op laten komen van de koppeling worden voorkomen. Dit kun je uitproberen als (laatste) test dat speling in de hardy schijf inderdaad de oorzaak van de bonk is.
Als uitlaat + hitteschild worden gedemonteerd kun je de speling ook met eigen ogen zien ...

Voor probleem 1, als je hem op een hefbrug of over een smeer put zet, en iemand in de auto afwisselend van 1ste naar achteruit versnelling schakelt kan het toch niet zo moeilijk zijn om vast te stellen waar de speling zit, of het lawaai vandaan komt. Voor probleem 2, er moet toch iets gebeurd zijn dat het stuur opeens scheef staat en zo gevoelig is ? stoeprand ,aanrijding op parking ?? Vermoedelijk is er een van de draagarmen verbogen of een schokdemper krom of defect. PS: bandendruk is toch in orde ?

Sorry heren! Ik ben noodgedwongen 'n tijdje met andere dingen bezig geweest.

Bedankt voor jullie reacties.
Probleem 1 is nog niet naar gekeken. Dit komt omdat 't voor een tijdje wegblijft en ineens is 't er weer voor een paar dagen.

Probleem 2 bleek de fuseeogel te zijn. Deze kwam een week ná de vervanging van de subframerubbers, spontaan uit 't gat waar die in hoort te zitten (H-profiel). De borgring heeft 't niet vast kunnen houden. Zo heb ik de week doorgereden, omdat de specialist zei dat ongevaarlijk was. Ongelooflijk maar de specialist heeft 't probleem na 2 checks niet kunnen vinden. Ik kwam er zelf achter door achter de auto te staan. Toen zag ik duidelijk dat de rechter band heel scheef stond. Ze konden 't repareren en dat zou 800 kosten. Ik had 't ff gehad, dus ben ik naar 'n multi garage gegaan en deze monteur heeft de fuseekogel er gewoon weer in geperst met een extra ring. Kosten: 80 euro en tot nu toe goed vast. Deze monteur liet zien hoe los 't wiel in het H-profiel zat en dat 't echt wel gevaarlijk was om zo rond te rijden.

desuperdave 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.