BMW 1802 1971: Bmw 1802 Lpg probleem ?

Bouwjaar: 1971, Brandstof: LPG, Motorcode: M10 1.8

Hoi allemaal.

Eerste post hier ben hier terecht gekomen via een kennis die zei dat jullie hier erg veel expertise hebben !
Maar erg leuk forum wat ik zover heb gezien en hoop dat we elkaar met vragen kunnen helpen !

Graag zou ik de volgende vraag stellen. Ik heb een Bmw 1802 uit 1971 met een lpg instalatie en hij loopt hier prima op dus kwa rijden enzo geen enkel probleem.
Maar nu had ik hem in het contact staan met de schakelaar op gas zonder te starten en ik hoor opeens het gas lopen. Toen dacht ik dat zal wel normaal zijn aangezien er druk op komt te staan.
Maar daarna kon ik het ook ruiken ! Nu vraag ik me dus af of dit noodzakelijk een lek moet zijn of komt dit gewoon omdat er druk opstaat maar het nergens heen kan en dus eruit komt ?
Het is mij namelijk nooit opgevallen met draaiende motor maar dan is het natuurlijk ook moeilijker om te horen / ruiken i.v.m. uitlaat gassen.

De verdamper is volgens mij vacuüm aangestuurd en als ik de schakelaar van benzine / gas in het midden zet dus neutraal stopt het ( lekken ) ook.
En mijn tweede vraag is of het nog veilig is om zo te gaan rijden ? Of moet ik hem afslepen naar een lpg station en daar laten repareren ?

Hoor erg graag wat jullie ervan denken en met vriendelijke groet,
Martin

MartinBmw

Geplaatst door MartinBmw (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1802? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Welkom op Problemcar.

" hoop dat we elkaar met vragen kunnen helpen ". Als je het niet erg vind, maak er dan antwoorden van.......

Maar wat betreft je vraag: Ligt er maar aan welk type lpg-installatie je hebt en hoe oud dat is.
In de jaren '70 werden er nog geen tijdrelais tussen gezet en aan je bericht te zien, heb je dat ook niet.
Heb je dat wel. dat werkt deze niet (meer) goed. Dit relais moet er voor zorgen dat wanneer de motor stop wordt gezet of afslaat,direct de lpg-afsluiter(s) worden gesloten. Eén afsluiter zit net voor de verdamper onder de motorkap en indien de installatie uit de jaren '80 is of jonger, dan zit er ook nog een afsluiter op de lpg-tank. Tevens dient de verdamper zodanig in orde tre zijn, dat deze niet doorlekt wanneer de afsluiters open staan.
Vraag is dus nu: welk merk installatie zit in je auto.
Je kunt er even veilig om rijden maar het is wel zaak dat daar binnenkort even naar gekeken wordt.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Hoi Moderator.

Haha ja in dat eerste heb je wel gelijk ! Maar hoop dat ik andere mensen in de toekomst hier ook kan helpen want ik heb 2 Bmw`s dus voor hetzelfde geld weet ik ook al iets wat hier gevraagd word.

Ben in ieder geval blij dat ik nog wel even kan rijden. Ik kom er niet precies uit welk merk ik heb maar ik heb foto`s gemaakt van de tank en de verdamper dus hoop dat het dan duidelijk te zien is voor jou ??

Mvgr,
Martin

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/143/tank3f.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/143...][img]http://img143.imageshack.us/img143/9625/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/69/tank2d.jpg/][img]http://img69.imageshack.us/img69/5753/ta...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Juist, ja. Dat is een Vialle C4 installatie. Dat brengt licht in de duisternis. Zelf bergen van die dingen gemonteerd.
Deze installatie heeft een tijd/inductie-relais.
Mijn vraag is nu: welk soort schakelaar heb je in de auto: een draaischakelaar ( met 4 standen ) of een schakelaar die je van links naar rechts moet zetten met 3 standen?
En als je een draaischakelaar hebt: hoeveel draden zitten daar aan de achterzijde aan? 3 of meer?

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

de schakelaar heeft 3 standen en het is een druk schakelaar. Het aantal draadjes ga ik nu voor je tellen !

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Bij deze een foto van de voorkant van de schakelaar een poging voor de achterkant maar die is niet echt duidelijk.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/89/schakelaarvoor.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/89/...][img]http://img89.imageshack.us/img89/3696/sc...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Jep. Een tuimelschakelaar dus.
Dan moet er ook nog ergens dat relais zitten. Dat zal dan vermoedelijk onder motorkap ergens zitten in de buurt van de verdamper. Op je allereerste foto zie ik iets zitten. Die kleine, rechts van het midden. Dat zou 'm kunnen zijn. Deze moet dan 5 aansluitingen hebben, te weten: verdamper, afsluiter(s), 12V vanaf de schakelaar, massa en inductie. De inductiedraad komt vanaf de ontsteking, meestal vanaf de bobine zelf of vanaf de bobinekabel aan de verdeelkap.
Als dat klopt, dan is dit het relais dat moet zorgen dat de afsluiters - inclusief het relais op de verdamper - na 2 tot 3 tellen weer sluiten als je de auto alleen op contact zet op de stand "G'.
Het relais moet o.a. de afsluiter boven op de verdamper aansturen als je de auto wilt starten. Dit functioneert dan tevens als een soort choke. Tijdens het lopen van de motor moet deze ook open blijven staan. Werkt het tijd/inductie-relais niet goed, en zou je de motor af laten slaan, dan blijft de afsluiter op de verdamper open staan en hoor je het gas doorstromen.
Eerste verdachte is dus dit relais. Het moet dus na 2 of 3 tellen stoppen met gas doorstromen.

Nog ter info: deze verdamper is maar gedeeltelijk vacuüm gestuurd: het stationaire gedeelte werkt middels druk, deel en vollast is vacuüm gestuurd.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Ja dat ding rechts van het midden klopt wel ! Die zit inderdaad aangesloten op de verdamper. Hoe kan ik controleren of het relais goed werkt ? Hij stopt namelijk niet uit zichzelf na 2 tellen maar wel als ik de schakelaar op het midden zet.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Heel simpel: zet de auto op contact op stand "G ": trek dan van de spoel boven op de verdamper 1 v/d 2 draden af: stopt het doorstromen van het gas dan is het relais defect.
2e Mogelijkheid: pak een 12V spanningzoeker of een voltmeter: zet de auto weer op contact op stand "G ": na enkele tellen moet de spanning op de draad naar de verdamper wegvallen. Dit geldt ook voor de spanning op de draad naar de tankafsluiter en de lpg-afsluiter vóór de verdamper. Ook die moeten dicht gaan dan. Zo niet: relais defect. Zo wel: afdichting van de afsluiter ( onder de spoel) op de verdamper defect.

Aansluitingen van het relais: + ( of 15) = 12V vanaf schakelaar. - ( of 31) = massa. i = inductiedraad. V ( 2 stuks ) = afsluiters en verdamper.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Okee dan zal ik morgen dat eens proberen ! Hopelijk stopt ie dan met stromen dan is het een goedkope reparatie haha. Bedankt voor de info en ik laat je weten wat er gebeurt !

Mvgr,
Martin

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Hoi Moderator.

Ik heb zojuist even de kabeltjes losgetrokken. Er zitten twee zwarte kastjes op mn verdamper die op spoelen lijken de eerste die ik heb geprobeerd is rond en daar zitten 2 draadjes op een witte en een rode. Maar ik heb zowel de witte als rode los gehad ( Witte zat erg vast voor een stekkertje ) maar hij lekte gewoon door.

Dan is er het vierkante ding rechts van het midden waar we het al over hadden die zit aan de bovenkant ook met een soort borgring vast. Hier kon ik alleen een wit stekkertje vinden met 2 draadjes dus heb het hele ding eruit getrokken en toen stopte hij met stromen.

Mijn vraag is dus nu is dat vierkante of dat ronde ding de spoel ?? En wat betekenen deze bevindingen ??
Alvast bedankt voor je reactie !
Mvgr,
Martin

ps het ronde ding wat ik bedoel is op de allereerste foto net te zien bovenaan met twee ijzeren stekkertjes eraan. En je ziet de draadjes naar het witte stekkertje toegaan van het vierkante kastje. Als je wil kan ik altijd betere foto maken !

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Het gaat om die vierkante, zwarte, boven op de verdamper. Als je daar de stekker van los trekt en het stopt met doorstromen, dan is dat goed.
Blijft dan over: inductierelais niet goed of niet (goed) aangesloten. In #9 staat hoe het aangesloten moet zijn.
Je kunt daar niet maar zo een willekeurig relais tussen zetten. Kijk eens welke nummers er bij de aansluitpennen van het huidige gemonteerde relais staan.
Ik begin haast te denken dat men daar een huis/tuin en keuken mistlamprelais tussen heeft gezet.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Ja het zou mij niks verbazen als het een huis tuin en keuken relais is zoals jij het zegt.
De bedrading in de hele auto is niet bepaald om over naar huis te schrijven tenzij je graag slecht nieuws vertelt.
Ik heb weer 2 foto`s gemaakt van het ding dus hoop dat je zo ziet wat het wel of niet is.

Mvgr,
Martin

[img]http://img534.imageshack.us/img534/4019/...[/img]
By [url=http://profile.imageshack.us/user/martin...]martinlogan[/url] at 2011-09-20

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Mooie foto's. Niks mis mee. Ook met die verdamper niet. Het gaat om het relais. Wat je hier op de foto ziet is gewoon de spoel van het stationaire gedeelte. Op de achterkant v/d montageplaat zit de lpg-afsluiter met die ronde spoel. Beide moeten worden aangestuurd door het inductierelais. Die wil ik wel eens nader zien en de nummers van weten die naast de aansluitpennen staan.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Ohh sorry ik dacht dat het hierom ging :(
Zal morgen opnieuw even kijken dan zet ik het erop !

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Hoi Moderator.

Ik heb zojuist weer even gekeken en ik zie maar 2 andere kastjes die erop zitten aangesloten.
Op foto 1 staat volgens mij het relais want daar zitten het vierkante en ronde kastje op aangesloten en op dit ding staat ook daadwerkelijk de naam Vialle.

Op foto 2 staat het plaatje waar het relais op is vastgeschroefd hier staan wel wat cijfertjes die mij niks zeggen.

Op foto 3 staat het ronde spoeltje maar hier kan ik geen nummers op ontdekken ?? Behalve 12 volt en een bepaald wattage.
En foto 4 is hetzelfde ding maar dan zonder dopje.

Het spijt me dat ik niet precies begrijp wat je nu wilt zien maar hoop dat je zo duidelijk kunt maken wat je bedoelt !!!

Mvgr,
Martin

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/851/foto1mow.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/851...][img]http://img851.imageshack.us/img851/1048/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/706/foto2ugz.jpg/][img]http://img706.imageshack.us/img706/9092/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/202/foto3cr.jpg/][img]http://img202.imageshack.us/img202/3769/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/849/foto4xw.jpg/][img]http://img849.imageshack.us/img849/295/f...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Je hebt mail.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Op foto 1 en 2 staat de lpg-afsluiter en op foto 3 en 4 de benzineafsluiter.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Hoi Moderator.

Heb zojuist even de bekabeling bekeken maart volgens mij zit dat wel goed aangesloten. Heb wel nog een aantal dingen losgehaald en uit geprobeerd met stekkertje omwisselen enzo maar dat maakt ook geen verschil.
Dus wat kan ik nu het beste doen ??

Mvgr,
Martin

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat relais vervangen.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Waar kun je zon ding nog krijgen dan ? heb de conrad al geprobeerd.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Daar moet je ook niet zijn. Die bouwen geen lpg-installaties in..........
Vraag maar even bij een garage bij je in de buurt. Als die 'm niet heeft, weet ie wel een adres.

voyager (0), 12 jaar geleden

Conrad heef dat soort relais niet of is het daar met veel moeite te krijgen.Wel een LPG specialist.zoek dan in de goudengids er een.Die zal het snel vinden voor jou.Ik begrijp dat je de kosten in de hand wil houden, maar sommige dingen kun je better aan specialist overlaten.
Voornamelijk controlle en aansturing van de bekabeling en je verdamper.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Hoi allemaal.

Ik heb vandaag bij een specialist zon relais opgehaald en erop gezet. In de eerste instantie bleef die gewoon doorstromen heb meer dan 4 seconden gewacht maar hij stopte niet. Toen dacht ik ik heb misschien de afsluiters verkeerd om aangesloten dus die 2 draadjes omgedraaid en nu doet ie helemaal niks meer ! Hij stroomt niet hij start niet en er staat zelfs geen stroom meer op de draad naar de schakelaar !
Dus wat heb ik verkeerd gedaan ??

Met vriendelijke groet,
Martin

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Verkeerd aangesloten dus. Er zal een zekering stuk zijn. Misschien dat er achter de schakelaar in de auto een losse zekering in de stroomdraad zit en anders even in de zekeringkast links onder de motorkap kijken. Zet eens een foto van dit nieuwe relais.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Ja das dom van me om niet naar de zekering te kijken die zit er wel eentje op ! Het nieuwe relais is precies hetzelfde heb hem helemaal vergeleken en is precies hetzelfde.

Heb de zekering vervangen en hij doet het gelukkig weer dom foutje ;( Maar hij stopt niet met stromen wat kan ik daaraan dan doen ??

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Linksom of rechtsom: er zit toch iets niet goed.
Probeer het volgende eens: zet 'm op contact - zal dan gaan doorstromen dus - en trek dan van de vierkante spoel boven op de verdamper 1 draad los. Welke maakt niet uit. Het doorstromen MOET dan stoppen. Zo niet, dan is de afdichting in de verdamper defect van het stationaire gedeelte.
Stopt het wel, dan zit er toch iets fout met de aansluiting v/h inductierelais.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Okee ga ik morgen doen !

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Ik heb zojuist een van de draadjes van dat vierkante spoeltje losgetrokken en hij stop gelijk met doorstromen ! Het volgende weet ik 95 procent zeker met betrekking tot het relais.
De 12 v zit goed aangesloten, De inductie draad zit goed aangesloten en de aarde is goed aangesloten dus het enigste wat verkeerd kan zitten zijn dan de 2 kabeltjes voor afsluiters dus hoe kan ik herkennen aan welke kant je deze moet aansluiten ?

Met vriendelijke groet,
Martin

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Die 2 V aansluitingen voor de afsluiters zijn gelijk. Dus maakt niet uit welke je waar aansluit.
Die inductiedraad: 1 kant zit aan het relais. Waar zit die andere kant van die draad aan verbonden?

voyager (0), 12 jaar geleden

Ik verdenk aansturing van relais.Daar zou een verkeerd signaal moeten komen in de relais die aangeeft da de motor nog loopt waardoor gas blijft lopen.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Ja ik heb de inductie draad aangesloten op de min pool van de bobine. ( Dit zat al zo heb ik niet zelf gedaan )
Nu was ik eens aan het meten en op de plus pool van de bobine staat natuurlijk 12 v maar op de min pool staat ongeveer 0.23 volt ?? Dit is met een niet draaiende motor maar wel op het contact en schakelaar op de G stand.

Is soms mijn bobine kapot ?? Want de motor loopt wel goed.

Mvgr,
Martin

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee, bobine is wel goed. Niks mis mee. Probeer het volgende eens: haal die inductiedraad af van de bobine. Wikkel daarna dat uiteinde van die draad ongeveer 6 tot 10 slagen ergens halverwege strak om de bobinekabel heen, kort naast/tegen elkaar aan als een soort veer. Om te voorkomen dat de wikkelingen weer terug draaien, deze even met isolatieband omwikkelen zodat ze ook strak blijven zitten. Kijk nu eens of het doorstromen wel stopt na enkele seconden. De auto moet op deze manier ook gewoon op lpg lopen.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Okee zal ik eens proberen. De inductie draad zit wel een flink stuk isolatie materiaal omheen is dat geen probleem of moet dat er even af ??

Mvgr,
Martin

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Gewoon een normale, enkele draad gebruiken en niet strippen. Gewoon zo er omheen wikkelen.

MartinBmw (0), 12 jaar geleden

Ik heb dat net geprobeerd maar hij blijft nu wel doorstromen. Heb ook nog de inductie draad helemaal losgetrokken maar dat helpt ook niet. Moderator vroeg me eigenlijk af waar jij woont ? Als je in de buurt van Emmen woont zou ik het erg fijn vinden als je natuurlijk voor eventuele vergoeding eens zou kunnen komen kijken ! Want krijg het gevoel dat ik er niet zelf uitkom :(

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1802 of stel zelf een nieuwe vraag.