auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 2000: BMW 2000 Neue Klasse, gaat slechter lopen naarmate hij warmer wo

Bouwjaar: 1968, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000

Hallo,

Heb een BMW 2000 Neue Klasse automaat uit 1968. De auto heeft een paar jaar stil gestaan, en heb ik nu aan het lopen. Motor start goed en loopt dan redelijk. Maar naarmate hij warmer wordt gaat hij slechter lopen en gaat hij ook ploffen als ik gas geef. Uiteindelijk slaat hij af, en start dan niet meer. Laat ik de auto een uurtje staan, start hij weer en herhaalt het verhaal zich.

Er zit een enkele carburateur op van het merk Solex, en bobine is nieuw. Ook zit er een nieuwe kondnsator op de verdeler. Heb er een bougie uitgehaald, en die was best wel zwart (te rijk mengsel?) Heb de ontsteking mbv stroboscoop afgesteld, helpt niet. Verdenk nu zelf de bougiekabels of de carburateur, wie weet wat dit kan zijn?

Bij voorbaat dank & mvr gr, Toon

Geplaatst door

ToontjeLager (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe is de benzine die in de tank zit ? Is deze ook ververst net zoals het brandstof filter ?

Ploft hij door de in of uitlaat ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Hallo Stefan,
Zit nieuwe benzine in Euro 98. Is wel in eerste instantie 5 liter euro 95 ingedaan. Weet even niet zo waar een brandstoffilter zou zitten, is dus zeker niet vervangen. Auto heeft een jaar of 2 stilgestaan. Hij ploft door de uitlaat. Inmiddels nieuwe bougiekabels en bougies gemonteerd, en hij loopt iets beter, maar nog steeds niet goed. Eenmaal op toeren gaat het wel, maar hij komt moeilijk vanuit stationair op toeren.

ToontjeLager 0

15 jaar

Toon

De bougiekabels zitten die in de juiste volgorde aangesloten ? Ontstekingsvolgorde is 1 3 4 2

Dat hij laat oppakt kan ook komen door een ontsteking die te laat staat, net zoals het ploffen bv.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Heb vanmorgen nieuwe bougiekabels gemonteerd, en deze 1 voor 1 vervangen. Ze zitten voor 100% hetzelfde als de oude, maar als die fout zaten, dan de nieuwe ook. maar ik dacht dat hij met de kabels helmaal fout, hlemaal niet of heel beroerd loopt. Nu loopt hij redelijk, maar pakt het gas slecht op. Zal de kabels nog eens checken. Zit cilinder 1 bij de verdeler, of bij de distributie? En hoe weet ik waar bij de verdelerkap 1 zit, en gaat hij tegen de klok in of met de klok mee?
Ontsteking moet volgens boekje 3 graden voor BDP met ouderwetse methode met lampje. Ik heb het met stroboscoop gedaan: bij stationair toerental op merkteken gezet.(Vacuum afgekoppeld en slangetje dicht gehouden. Kan zijn dat dit dus niet goed is, zal eens zoeken, moet nog zo een lampje hebben.
Grtz, Toon

ToontjeLager 0

15 jaar

Toon

Cil 1 is die aan de distributie, zet cil 1 op bdp en kijk waar de rotor heen wijst, dat punt moet ook de bougiekabel zitten van cil 1, zet hem in de versnelling en trek de auto wat vooruit en kijk welke kant de rotor opdraait, het volgende punt komt bougiekabel cil 3, erna nr 4 en als laatste 2.

Als je zegt dat hij redelijk loopt zullen de kabels wel goed zitten.

Eigenlijk zou je hetzelf eens moeten horen om een goed oordeel te trekken, achter de pc kun je geluiden e.d. soms moeilijk thuis brengen.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

De plek van de 1e cilinder wordt op de verdelerrand aangegeven middels een inkeping. De verdeleras draait rechtsom, met de klok mee.
Maak de carburateur inwendig eens flink schoon. Na 2 jaar stilstand krijg je meestal oxydatie in de vlotterkamer en sproeiers. Contactpunten: 0,4 tot 0,45 mm max. opening. Contacthoek: 58-63 gr.
Afstelling ontsteking: 25 gr. voorontsteking bij 1400 tpm. Controlepunt: achter de cilinderkop aan de bovenkant van het koppelingshuis bevindt zich een kijkgat. Als de ontsteking goed staat, zie je met de stroboscooplamp door dit gat een kogeltje op het vliegwiel bij 1400 tpm. Dat is dan exact 25 gr. Heb je toevallig een lamp met instelbare graden er op, dan zie je met 25 gr. voorinstelling O l T staan bij 1400 tpm.
Co-percentage tussen de 2 en 4%, ofwel: co-schroef indraaien totdat het stationair toerental begint in te zakken en daarna een halve slag terug.
Klepspeling: inlaat en uitlaat 0,20 mm.(koud) Officieel voorschrift is 0,15 mm maar met 0,20 lopen ze beter.
Vergeet niet met de huidige lage buitentemperatuur de klep van de voorverwarming aan het luchtfilter vast te zetten op "winter" Deze carburateurs zijn gevoelig voor bevriezing. Kijk dus of er ook een slang tussen uitlaatspruitstuk en regelklep in het voorfront aanwezig is.

moderator 0
badge

15 jaar

Blijft mischien de choke hangen? of is die nog handmatig? werkt dat allemaal ok?

Lijkt erop dat ie warm gewoon verzuipt en dus ook niet meer opnieuw wil starten. daarom ook de zwarte bougies.

Mausx 0

15 jaar

Heeft een handchoke.
Een lekke vlotternaald is ook nog een optie. Controleer of deze goed afsluit.

moderator 0
badge

15 jaar

Bougiekabels zitten goed, heb ik gecheckt. Ook staat de stand van de luchtfilter goed. Het is een automaat, en er zit geen handchoke op. In het boekje staat dat er links op de stuurkolom een handchoke zou moeten zitten, maar die zit er niet. Denk wel dat er een automatische choke opzit, want hij loopt na een koude start wat hoger in toeren. Heb voor de carburateur een revisiesetje besteld, maar is misschien het verkeerde. Ik zou een SOlex 40PDSI mhebben volgens het boekje, maar heb een revisiesetje van een Solex 36-40PDSI besteld. (Kwam er te laat achter, maar misschien zijn een aantal onderdelen geliijk?)
Als ik het goed begrijp moeten er dus 2 plaatsen zijn waar ik de ontsteking kan checken. Op de poelie aan de voorkant voor statische afstelling. (Heb ik nu met de stroboscoop op afgesteld) en ergens achter de cilinderkop een kijkgat waar ik het vliegwiel kan zien. Mocht iemand hier een foto van hebben graag. Mijn stroboscoop is niet instelbaar. Kan er wel de contacthoek op aflezen, en het toerental.
Ga morgen kijken of ik het kijkgat kan vinden en dan bij 1400 toeren het kogeltje? afstellen)
Tot zover bedankt allemaal, ik laat weten hoe het verder gaat, en zal ook zeker de oplossing hier plaatsen. DIt bllijft bij velen achterwege en dat vindt ik erg jammer.

Mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

15 jaar

Dat kijkgat kun je bijna niet missen. Automaten hadden/hebben inderdaad een autm.choke. Vraag is: hoe wordt deze verwarmd? Elektrisch, met koelwater of met beide? Alle 3 is mogelijk, afhankelijk van de uitvoering.
Wat betreft de poelie aan de voorzijde: daar kun je de ontsteking ook afstellen met een lamp maar dan moet de lamp instelbaar zijn op 25. gr.
En controle aan de achterzijde: het kogeltje zichtbaar bij 1400 tpm. Vacuumslang hoeft niet los van de vervroeger dan.

moderator 0
badge

15 jaar

OK, bedankt. Dan staat de ontsteking nu zeker verkeerd, want ik heb hem op de poelie aan de voorzijde met stroboscoop afgesteld. Zal morgen de ontsteking op het kogeltje op het vliegwiel afstellen. Zal meteen kijken hoe de automatische choke wordt verwarmd.
Het schoonmaken van de carburateur doe ik dan volgende week als het revisiesetje binnen is.

Wordt vervolgd

Mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

15 jaar

Of ligt er een aanvoerslang van de brandstof op een te hete plaats?

Als de aangevoerde benzine te veel verwarmd word gaat het ook niet goed.

Mausx 0

15 jaar

Aanvoerslang van brandstof zal ik morgen ook meteen checken, maar zo even uit het blote hoofd loopt hij nergens langs waar hij te heet zou worden. Komt midden onder de auto vandaan en gaat aan de kant van de inlaat omhoog naar de benzinepomp. Van benzinepomp netjes met een mooie bocht naar de carburateur.

Mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

15 jaar

In verband met de weerstomstandigheden, niets aan de auto kunnen doen, vanavond een tweede poging.
Mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

15 jaar

Heb gezocht naar het kijkgat voor afstelling met stroboscoop, maar kan het niet vinden. Achter de cilinderkop op koppelingshuis zit nergens een gat waardoor ik het vliegwiel zie. Verder zit op mijn stroboscoop een aansluiting voor het toerental te meten, maar weet zo even niet waar die op moet. Bij mijn Volvo was dit op de min van de bobine, maar die weet ik niet te zitten bij deze BMW. Er zitten 2 aansluitpunten.

Weet iemand waar het kijkgat precies zou moeten zitten, en waar de aansluiting voor de toerenteller van de stroboscoop op moet.

Mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

15 jaar

Dat kijkgat zou ter hoogte van de bovenste bevestigingsbout van de startmotor moeten zitten. Je brengt me nu aan het twijfelen of de modellen 1600/1800 en 2000 dit ook al hadden. De 02-modellen in ieder geval wel.
Aansluiting voor toerental: op klem 1 ( -), de draad die naar de verdeler gaat. Ik meen mij te herinneren dat die zwart van kleur is.......? De andere aansluiting is klem 15 ( + ) komt vanaf het contactslot en moet je niet hebben voor het toerental.

moderator 0
badge

15 jaar

Dan ben ik bang dat bij de 2000 uit 1968 dit kijkgat nog niet aanwezig was. Moet ik toch maar voorlopig met een proeflampje afstellen op de poelie. Moet ik even een gaan kopen, want kan mijn oude nergens meer vinden. Heb gisteravond de ontsteking wat vroeger gezet en toen liep hij onbelast heel mooi en pakte ook redelijk op bij gas geven. Toen ik ging rijden was het toch iets minder, en heb ik het maar zo gelaten en de auto weggezet. (Koud. donker en ik moest nog weg)
Heb inmiddels een revisiesetje binnen voor de carburateur, maar voor ik daar aan ga beginnen, wil ik eerst de kleppen gecheckt/gesteld hebben en de ontsteking afgesteld.

Bedankt voor het support en ik houd julllie op de hoogte. Weet alleen niet of ik er de komende dagen tijd voor ga krijgen.

Mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

15 jaar

Update,

Motor liep nog steeds niet lekker, en heb met lampje statisch afgesteld op 3 graden voor BDP. Echter de motor wilde niet meer anslaan hij was verzopen. Omdat ik het revisiesetje voor de carburateur inmiddels binnen had, die er maar afgehaald.

Hij was zo verzopen dat er gewoon een laagje benzine in het inlaatspruitstuk stond.
Ondanks dat ik op Ebay.de een revisieset voor de 36-40PDSI heb besteld en dit ook op mijn carburateur staat, blijkt toch het eea afwijkend. Het vierkante membraam had geen sleuf in het metalen asje wat er op zit, en het driehoekige membraam met het lange asje was korter dan wat er bij mij inzat. Gelukkig waren de oude nog goed, dus die maar teruggezet.

De choke wordt verwarmd door zowel koelwater als ook electrisch, en ik denk toch steeds meer dat hier het probleem zit en niet in de ontsteking. Is er een manier om de werking van de choke te testen. De carburateur zit weer helemaal in elkaar maar is nog niet gemonteerd in de auto.

Bij voorbaat dank & mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

14 jaar

de choke kun je afstellen (koud) doormiddel van de schroefjes, 3. losdraaien en dan het deel met het stekkertje draaien zodat de klep net een klein beetje open gaat. maar ook echt een haartje open.
als je de boel dan weer monteert en warm laar draaien dan moet die klep vanzelf rustig aan open gaan totdat de motor warm is, dan moet de klep geheel geopend zijn. als dat niet zo werkt dan is het bimetaal kapot van de choke.

Mausx 0

14 jaar

Wie heeft een foto of duidelijke tekening van het gedeelte van de automatische choke? Weet nu niet 100% zeker hoe het asje van de chokeklep met het veertje hoort te zitten. Het gaat om het gedeelte waar het huisje met de water toe- en afvoer op komt.

Moet de spiraalveer van positie veranderen als ik heet water door de pijpjes laat lopen, of werkt het alleen in combinatie met de electrische aansluiting. Nu zie ik niets gebeuren als ik heet water door het huis laat lopen.

Bij voorbaat dank & mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

14 jaar

De elektrische aansluiting kun je als volgt controleren: Het huis aan massa leggen en op de stekkeraansluiting 6 of 12 volt, afhankelijk wat er in de auto zit. De bymetaal ( spiraalveer ) moet zich dan gaan uitzetten. Het zelfde effect krijg je als je heet water door de deksel laat stromen alleen zal het effect langer duren voordat het zichtbaar wordt.
Op de rand van het chokehuis zelf is meestal een inkeping aanwezig en op de carburator een opstaande punt of ook een inkeping. Die moeten dan beide tegenover elkaar staan.

Als er benzine onder in het inlaatspruitstuk stond, is dat meestal een oorzaak van een lekke vlotternaald. Deze zit in de bovendeksel v/d carburator. Meestal sleutelmaat 14 mm. Door het niet goed afdichten krijg je een te hoge vlotterstand waardoor de vlotterkamer overloopt en de motor verzuipt.

moderator 0
badge

14 jaar

Bedankt, de vlotternaald is vervangen dus als het dat geweest is, zou het nu over moeten zijn. Het huis zit wel goed met de inkeping tegenover het opstaande punt. Wat ik niet zeker weet, zijn twee dingen;
1. Of het asje van de chokeklep met het veertje goed zit in combinatie met het heveltje dat aan de gasstang zit. Als je met de gasstang het gas open doet, gaat via een palletje de chokeklep ook een stukje open. DIt gebeurt door beugeltjes die aan de chokeklepas en aan de hevel zitten, waar ook het veertje ergens aan moet.
2. Of de spiraalveer (Bimetaal) wel werkt, heb er heet water door laten lopen, maar er gebeurde niets. Zal zometeen nog even kijken wat er gebeurt als ik er 12v opzet.

Een ander punt is dat van het stangenstelsel dat vanaf het gaspedaal komt een kunststof lagertje/geleidebusje ontbreekt, weet iemand waar ik die kan kopen?

Bij voorbaat dank & mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

14 jaar

wel zorgen dat er koelvloeistof bij het bimetaal zit als je er stroom op zet anders bestaat de kans dat het te heet word en doorbrand.

Mausx 0

14 jaar

Dat geleidebusje is heel misschien nog wel origineel te koop. Dan moet je eigenlijk wel een oudere en meewerkende magazijnman hebben bij de dealer die weet waar het over gaat. Anders zou je dit busje kunnen vervangen door een doorvoorrubbertje die gebruikt worden om bedrading te beschermen.

Afstelling chokeklep in koude toestand: klep moet dichtvallen bij gas geven. Bij volgas moet de klep iets openen: de klepopening moet tussen de 2,5 en 3 mm zijn. ( afstand klep tot carb.wand )
Als de motor echt warm is, moet de klep volledig open staan en bij gas los net geblokkeerd zijn. Geef je handmatig iets gas dan moet je de klep weer kunnen draaien.

moderator 0
badge

14 jaar

Heb 12 volt op de choke gezet, en na een poosje zie je inderdaad de spiraal iets verschuiven. Gaat langzaam en een beetje schokkerig, maar het blijkt te werken. Vraag me wel af of er voldoende kracht achter zit om de chokeklep te openen.

Wat betreft de afstelling, bij koude motor (Carburateur zit nog niet in de auto ;0))klep gaat/blijft inderdaad dicht bij gasgeven, en bij volgas iets open. De afstand 2,5 tot 3mm zou kunnen kloppen. De situatie bij warme motor weet ik niet, maar als de beugeltjes/palletjes en het veertje goed zitten, zou dat moeten kloppen. Dit laatste weet ik nog steed niet zeker. Het veertje valt aan de onderzijde over een paaltje dat aan de hevel zit die wordt meegenomen door de gasstang. Bovenzijde zit nu achter een beugeltje gehaakt dat aan de chokeklepas zit. Maar het lijkt net of het veertje weinig tot geen funktie heeft, want beide bevestigingspunten draaien min of meer mee in dezelfde richting.
Als ik nu de chokeklep volledig openzet (handmatig) en het gas is los, moet hij dan in die stand geblokkeerd zijn, of is dit alleen maar bij een warme motor? Zo zou ik anders de werking kunnen checken zonder de carburateur eerst op de auto te zetten.

Voor het geleidebusje zal ik eens informeren bij de BMW dealer, anders zal het inderdaad een zelf gemaakt iets gaan worden.

ToontjeLager 0

14 jaar

[quote=ToontjeLager]Als ik nu de chokeklep volledig openzet (handmatig) en het gas is los, moet hij dan in die stand geblokkeerd zijn, .[/quote]
Klopt. Zo werkt het.

moderator 0
badge

14 jaar

Zijn vergeler en rotor niet geoxideerd door vochtindringing?

Greetz Sven

spy 0

14 jaar

Nee dat is niet het probleem, is allemaal nieuw. Lijkt mij ook dat het dan juist beter moet worden bij warme motor ipv slechter.

Bedankt voor je reaktie,

Toon

ToontjeLager 0

14 jaar

Denk het probleem te hebben gevonden, maar hetr is nog niet opgelost. Carburateur is schoongemaakt en sproeiers zijn vervangen, ook de asluiter van de vlotterkamer. Heb de auto gestart en na even aanhouden sloeg hij aan. Echter moest ik het gaspedaal helemaal ingedrukt houden, en kwam hij niet op toeren. Daarna sloeg hij af en wilde niet meer starten. Wat blijkt nu, er komt benzine uit het messing pijpje dat boven op de vlotterkamer zit. (Dit pijpje gaat in een gat onder in de luchtfilter) Hij verzuipt dus gewoon, maar ik weet niet waarom hij overloopt. De afsluiter is vervangen dus die zou goed moeten zijn.
Mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

14 jaar

Oeps, bleek het kunsstof stukje verkeer om te zitten wat de vlotter met het asje vasthoudt. Carburateur loopt niet meer over. Zal straks nog eens checken of hij het nu doet, want nu is hij verzopen.

ToontjeLager 0

14 jaar

beetje off topic maar wel van belang vind ik (als mede BMW klassieker rijder):

1) Toon; super dat je de auto in ere houdt en hier terecht bent gekomen voor hulp
2) de rest; helemaal leuk te zien dat er zoveel enthousiaste PCar leden zijn die erop inspringen met hulp, zelfs voor zo'n oud beestje.

Hulde!

Alex218 0
badge

14 jaar

Even een update.

Carburateur schoongemaakt, nieuwe sproeiers en pakkingen gemonteerd, kleppen gesteld, ontsteking 3 graden voor BDP met lampje afgesteld. Maar de auto wil niet starten. Plankgas even doorstarten dan wil hij soms aanslaan, en heel soms blijft hij even lopen, maar komt niet op toeren.

Weet het niet meer, krijg hem niet meer aan de praat. Ga deze week nog maar eens checken of de carburateur goed sachoon is (Vervuilde benzine??) of de ontsteking wel goed vonkt??

Waarschijnlijk is men al met het probleeem bezig geweest voor ik de auto kocht, want er zat een nieuwe bobine, en nieuwe bougiekabels op. Ook was de slang van de rembekrachtiger losgehaald en afgedopt.

Kan het zijn dat de vacuumslang van de rembekrachtiger met het probleem heeft te maken?? Heb vorige week een stukje kunnen rijden met aangesloten rembekrachtiger.

Stefan, carburateur is volgens de tekening die je hebt geplaatst, alleen zit nummer 11 de thermal starting valve er bij die van mij niet op. Deze tekening is niet voldoende om te zien hoe de veer van de choke-as moet zitten, maar denk dat die wel goed zit.

Heb me inmiddels aangemeld bij het BMW 02 forum, en zal daar eens gaan zoeken.

Mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

14 jaar

Toon

Als verder alles goed is, is er waarschijnlijk toch iets mis, dan wel defect aan de carburateur, zo klinkt het tenminste wel..

Het mooiste was natuurlijk als je er ene kon lenen van iemand, om die te testen.

Dat niet of zeer slecht starten klinkt als : Ontsteking veeeeeel te laat of hij verzuipt gewoon letterlijk.

Ik ben benieuwt..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan,

Heel even een vraagje, ik heb met een lampje op het merkteken 3 graden op de poelie afgesteld, maar bedenk nu dat ik niet heb gecheckt of cilinder 1 echt op het BDP stond. Kan het zijn dat ik hem heb afgesteld, maar dat de poelie nog een keer rond had gemoeten?

Mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

14 jaar

Heb inmiddels uitgevonden dat het messing pijpje dat benzine in de carburateur spuit fout staat. Het spuit nu recht naar beneden het inlaatspruitstuk in, maar blijkt dat het tegen de wand van de carburateur moet spuiten ivm verneveling. Dit heb ik zelf zo gezet omdat ik dacht dat het rechtstreeks in het spruitstuk moest.

Zal dit vanavond terugzetten en kijken of hij dan wel start.

Mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

14 jaar

[quote=Alex218]beetje off topic maar wel van belang vind ik (als mede BMW klassieker rijder):

1) Toon; super dat je de auto in ere houdt en hier terecht bent gekomen voor hulp
2) de rest; helemaal leuk te zien dat er zoveel enthousiaste PCar leden zijn die erop inspringen met hulp, zelfs voor zo'n oud beestje.

Hulde![/quote]
Even een foto
[url=http://img340.imageshack.us/i/foto00061....][img]http://img340.imageshack.us/img340/5945/...[/img][/url]

ToontjeLager 0

14 jaar

[quote=Alex218]beetje off topic maar wel van belang vind ik (als mede BMW klassieker rijder):

1) Toon; super dat je de auto in ere houdt en hier terecht bent gekomen voor hulp
2) de rest; helemaal leuk te zien dat er zoveel enthousiaste PCar leden zijn die erop inspringen met hulp, zelfs voor zo'n oud beestje.

Hulde![/quote]
[url=http://img98.imageshack.us/i/foto000512w...][img]http://img98.imageshack.us/img98/8929/fo...[/img][/url]
[url=http://img98.imageshack.us/i/foto00041d....][img]http://img98.imageshack.us/img98/589/fot...[/img][/url]

ToontjeLager 0

14 jaar

Ik ben het met stefan eens dat de ontsteking véél te laat staat, als je dan met volgas start gaat ie inderdaad wat pruttelen.

de ontsteking mag rustig tussen de 10 en 15 graden voor staan.

je kunt eventueel ook op gehoor afstellen, ontsteking iets (per haartje zeg maar) vroeger zetten net zolang totdat ie start. als de motor heel zwaar gaat starten en de accu is nog vol dan staat ie te vroeg. dan heb je in ieder geval een basis dat ie loopt. kan namelijk ook zijn dat de ontsteking er een tandje verkeerd in gestoken is, een kwestie van proberen.

Mausx 0

14 jaar

Gisteravond heel even gecheckt, maar ik was alleen en had geen goede lamp dus kon ik het merkteken niet vinden. Auto slaat aan bij even doorstarten als ik plankgas heb. Hij komt echter niet op toeren, en zodra ik het gas loslaat slaat hij af. Kon dus ook niet met lopende motor aan de verdeler draaien om te kijken of het beter werd. Heb wel geprobeerd om de verdeler telkens iets te verdraaien en opnieuw te starten, maar is niet echt gelukt. Binnenkort toch maar statisch afstellen met lampje, maar dan wel eerst checken of cilinder 1 gesloten kleppen heeft. Als hij dan nog niet goed wil lopen haal ik de carburateur er nog maar een keer af, en zal ik hem heel grondig schoonmaken en doorblazen.
Als het dan nog steeds niet goed is, zou het toch de koppakking kunnen zijn, maar laten we daar nog maar even niet vanuit gaan.

Mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

14 jaar

Nee de koppakking zal niet het probleem zijn hoor..Ik gok nog altijd dat de ontsteking niet goed staat en op het moment veel te laat, is de ontsteking / timing echt 100% in orde, zou ik het alsnog zoeken in de carburateur.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo Stefan,

Daar ga ik ook voor. Misschien vanavond als mijn broer kan, want het is bij een automaat lastig om dit alleen te doen. Heb begrepen dat cilinder 1 op het BDP moet staan en de kleppen dan dicht moeten zijn omdat dan de arbeidslag begint (Vonk) Je zou door de olievuldop kunnen voelen dat de tuimelaars van cilinder 1 speling hebben (Dus gesloten kleppen). Op dit moment zou de rotor naar een streepje in het aluminium van de verdeler moeten wijzen, en dat is dan cilinder 1.

Bedankt & mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

14 jaar

Probleem is opgelost,

Gisteravond kontaktpunten, rotor, verdelerkap, en condensator vervangen en alles goed afgesteld, maar de auto wilde nog steeds niet goed lopen. De bougies vonkten wel, maar niet echt overtuigend. Uiteindelijk de bougiedoppen die nieuw waren (door de vorige eigenaar vervangen) eraf gehaald en de oude die in de achterbak lagen erop gezet. Auto gestart, en hij loopt goed. Dus op de een of andere manier heeft de vorige eigenaar verkeerde bougiedoppen gemonteerd. De originele zijn van bakkeliet, en de nieuwe waren ook wel bakkeliet, maar met een ijzeren bus er omheen. Denk zelf dat de een met- en de ander zonder inwendige weerstand is.

Allemaal bedankt voor het meedenken,

Mvr gr, Toon

ToontjeLager 0

14 jaar

Toch mooi om te horen Toon..

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

zeker thx; en dank voor de plaatjes :-)

Alex218 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 2000 of stel zelf een nieuwe vraag.