Mogelijk kan iemand wat tips geven over een BMW 318I met M40 blok.
Binnenkort ga ik een 318 bezichtigen uit 93 met een M40 blok, kmstand: +/- 160K. Het betreft een E30-model.
Telefonisch werd aangegeven dat het moterblok het bekende "tik-probleem" had. Op dat moment was ik er niet van op de hoogte, echter via het forum ben ik e.e.a. te weten gekomen. Tevens werd geadviseerd om op korte termijn stoters, etc.. en riem te vervangen. Overig onderhoud werd zelf tijdig uitgevoerd.
Ervan uitgaande dat onderhoud tijdig werd uitgevoerd is mijn vraag: is het M40 blok na vervanging van stoters en toebehoren, riem, enz... betrouwbaar? Is het probleem dan opgelost of zijn er andere aspecten (behalve het prijzige) waar ik verder rekening mee moet houden.
Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven, aangezien ik gecharmeerd ben van het model en al een aantal maanden ernaar op zoek ben.
Rick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Rick76]Mogelijk kan iemand wat tips geven over een BMW 318I met M40 blok.
Binnenkort ga ik een 318 bezichtigen uit 93 met een M40 blok, kmstand: +/- 160K. Het betreft een E30-model.
Telefonisch werd aangegeven dat het moterblok het bekende "tik-probleem" had. Op dat moment was ik er niet van op de hoogte, echter via het forum ben ik e.e.a. te weten gekomen. Tevens werd geadviseerd om op korte termijn stoters, etc.. en riem te vervangen. Overig onderhoud werd zelf tijdig uitgevoerd.
Ervan uitgaande dat onderhoud tijdig werd uitgevoerd is mijn vraag: is het M40 blok na vervanging van stoters en toebehoren, riem, enz... betrouwbaar? Is het probleem dan opgelost of zijn er andere aspecten (behalve het prijzige) waar ik verder rekening mee moet houden.
Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven, aangezien ik gecharmeerd ben van het model en al een aantal maanden ernaar op zoek ben.
Rick[/quote]
een E36 uit 1993 met een M40, dat moet een van de laatste zijn. riem moet vervangen worden bij 35000Km. de een zegt 40000, maar ik speel liever op zeker omdat ze eerder bij 38000 kapot sprongen. motor is niet verkeerd, maar ik zou persoonlijk voor de M43 gaan, deze heeft namlijk een ketting en dus minder onderhoudsgevoelig en iets meer vermogen.
guusmutsaers,
bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een van de laatste. Betreft ook een cabrio.
Was eigenlijk meer benieuwd of een M40 betrouwbare motor blijft. Tevens na vervanging van de diverse onderdelen.
Rick
15 jaar
Een m40 motor is nogal gevoelig op nokkenas slijtage, en klepstotors die een tikkend bijgeluid kunnen veroorzaken. Dit probleem kun je soms echter simpel oplossen door een speciale dope door de olie te mixen, dit verkomt de roetaanslag/vuiltje in de klepstoters, tevens is het verstandig om er een goede vol syn olie in te doen 5w30 en op tijd te verversen(15.000km). Verder zijn de motoren vrij betrouwbaar, echter 1 nadeel is dat de distributie riem elke 40.000km vervangen moet worden, maar dit stelt niet veel voor.
Bas_petiet,
Bedankt voor de info.
Het desbetreffende model heb ik uiteindelijk niet aangeschaft. Ik zat te twijfelen om het M40 blok.
In iedergeval bedankt voor de snelle reacties. Ik kijk in de tussentijd rustig verder. Mogelijk dat het een 325 wordt ipv 318.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar