Goedendag,
Wij hebben hier een probleem met een bmw 328i
de auto maakt rechts achter een vervelend geluid.
beetje krakend/schrapend geluid.
komen er niet echt uit wat het nu is.
al geprobeerd/gecontroleerd:
schijf loopt niet aan, remblokken ook niet, handrem schoenen ook niet.
beide homokineten opnieuw helemaal in het vet gezet. (toen leek het even weg)
cardan olie op pijl.
bevestiging achterbrug aan auto gecontroleerd (geen scheuren en zit vast)
zit zelf aan een kapot wiellager te denken al klinkt het niet echt zo.
het geluid doet zich voor onder het rijden, wanneer je het gas loslaat.
als je blijf accellereren hoor je het niet.
onbelast met die wielen in de lucht hoor je ook niets.
ik hoop dat iemand tips/andere manieren van controleren voor ons heb.
Alvast bedankt.
groet, Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou de uitlaat kunnen zijn, bij hogere toeren gaat via een klep in de uitlaat een omloopcircuit in werking. De klep wordt vanuit de DME gestuurd. Alle E36 328i hebben dat vanaf de fabriek gemonteerd. Je zou om te proberen eens de verbinding kunnen verbreken.
MJ, is volgens mij niet de uitlaat.
als ik onder het rijden de auto in neutraal zet, blijft het geluid hetzelfde. ongeacht het toerental van de motor.
ook met motor uit en uitrollen blijft het geluid hetzelfde.
13 jaar
Tja en een rollenbank hebben maar weinigen. Omdat het even weg was na het fusee vetten zou ik daar verder gaan zoeken. Scherpe bochten rijden geeft misschien ook bruikbare info.
Lijkt mij ook het begin van een defect in het wiellager, maar misschien kun je de olie v.d diff eens bekijken of deze er nog goed uitziet en er geen slijpsel aanwezig is in de olie. Het geluid kan namelijk net zo goed uit een diff komen lagerwerk etc... Het geluid zoals je beschrijft moet een lager wezen aangezien je het hoort waneer er kracht op uit wordt geoefent.
probleem is opgelost,
diff had ik nagekeken en was goed. olie helder en op pijl.
heb uiteindelijk het wiellager er uit gehaald.
wat bleek: 1 van de binnenste ringen van het lager was gebroken!?
de ring die tegen de wiel naaf aan zit, daar zat een scheur doorheen.
wiellager vervangen en probleem opgelost.
heb ook bmw gesproken en die wisten mij te vertellen dat de aandrijfassen zo goed als nooit stuk gaan. wiellagers wel.
probleem opgelost. ik blij, klant blij!
jullie bedankt voor de bijdrage!
13 jaar
Bedankt voor de feedback.
Zoals ik al dacht een wiellager kon bijna niet missen:) Was het een beetje te doen het lager vervangen, of zat alles lekker vast naaf zeker compleet gedemonteerd?
@ bas_petier,
wiellager vind ik goed te doen. heb het vaker gdaan.
complete draagarm er onder uit.
tikte zo de naaf uit het lager en daar bleef de gebroken binnenring aan vast zitten.
borgclip er uit en lager er uit persen.
nieuw lager ingeperst en naaf er weer ingeperst.
ging bij deze beter als bij de vorige. (zat wel alles vastgerot)
13 jaar
[quote=Hans4040]Bedankt voor de feedback.[/quote]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar