hallo ik heb sinds een paar weken last van een tikkend geluid bij koude motor.
wie weet wat dit kan zijn.
laatst olie en filters vervangen er zit 5w30 olie in van Mobil.
mvg george
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ben je een sportieve bestuurder???
ik weet nu niet of dit voor diesel geld ook maar bij koude motor sportief rijden daarvan zien de kleppen van bmw af
het is een erkend probleem
zo laten indien je er niet veel hinder van ondervind
[quote=Lowbmwdriver]ben je een sportieve bestuurder???
ik weet nu niet of dit voor diesel geld ook maar bij koude motor sportief rijden daarvan zien de kleppen van bmw af
het is een erkend probleem
zo laten indien je er niet veel hinder van ondervind[/quote]
hmm ja ik ben wel een sportieve bestuurder maar met koude motor nooit,dat is dodelijk voor diesel(eigenlijk voor elke auto)maar kan het niet zo zijn dan dat de motor intern vervuild is?
gr george
17 jaar
George,
had je dat getik gekregen na de oliewissel ? en tikt hij dan alleen een paar sec. als de motor pas gestart word ( koud ) ? dat is eigenlijk vrij normaal dan.
thibaut,
wat gebeurt er volgens jou dan met de kleppen ?? een gescheurde cilinderkop of koppakking komt vaak voor bij de benzine motoren met alu kop.
Stefan
17 jaar
[quote=stefan84]George,
had je dat getik gekregen na de oliewissel ? en tikt hij dan alleen een paar sec. als de motor pas gestart word ( koud ) ? dat is eigenlijk vrij normaal dan.
Stefan[/quote]
ja na de oliewissel er zat 10w40 in maar er is 5w30 ingekomen en het duurt eerder een minuut of twee/drie voordat het minder wordt.
bij koudstart echter gaat meteen het oliedruklampje uit dus dat zit wel goed dan toch/
gr george
17 jaar
nou george
weet niet precies welke olie er bij jou voorgeschreven word,maar indien je dit ervoor niet hebt gehad zou ik mooi weer overgaan op 10w40,de 5w30 lijkt me toch wat dun ervoor,
dat het olie lampje meteen uitgaat betekent niet dat de juiste olie in jou auto zit,de oliedruk is dan in ieder geval wel in orde.er staat al in een aantal topics beschreven over de olieen die gebruikt worden,en hoe en waarom.
Stefan
17 jaar
volgen s de castrol site zou ik 0w40 erin moeten doen zao dit dan echt zoveel beter zijn?
gr george
17 jaar
hmm.. volgens bmw voorschriften moet er 5w30 in of 0w30.. merk niet zo belangrijk.. bmw beweert dat hun nieuwe castrol txt longlife 04 het beste is voor de motoren, maar als je gewoon 5w30 of 5w40 erin doet van een goed merk shell of kroon dan ben je der ook. Wat jou probleem is dat er 10w40 erin zat en nu een probleem hebt gevonden namelijk het tikken, misschien kan dat het reden zijn dat er 10w40 erin zat. Maar ik kan vertellen uit eigen ervaring dat de 5w30 olie je motor veel beter en soepeler draait opzich niet zo een wonder. Wat ik hier duidelijk wil maken is dat 10w40 is te dik voor jou type auto met die leeftijd en gaat te veek warmte genereren waardoor pakkingen te veel uitkunnen zetten hierdoor lekkkages voorkomen. Wij hadden bij ons ook dit probleem afgezien het tikken, ons auto zat ook 10w40 van texaco voor de aankoop van de auto. Natuurlijk gelijk olie en etc verwisseld toen 5w40 erin geduwt van shell helix ultra. Ik kan je vertellen dat hij wel super soepel draait maar het kost tijd om de overige olie eruit te verbranden voordat hij daadwerkelijk goed op zijn olie went. want wie weet hoeveel KM heeft ie gereden met 10w40?.
Overigens hoeveel KM heeft jou auto gereden..?
Het kan zijn dat het gewoon een kwestie van stoters vervangen is dan ben je gelijk voor aantal jaren klaar mee en een mooier geluid uit je motor.
Topic starter kijk ook voor eventueele lekkages in je motor.
17 jaar
hoi vegito,
bedankt voor je uitleg,ik weet niet hoelang er 10w40 ingezeten heeft maar het was castrol magnatec iig.
mijn auto heeft nu trouwens 150dkm gereden dus dat zou toch geen probleem moeten zijn?
ik heb meteen na aanschaf de auto zelf een beurt gegeven nieuw oliefilter.brandstoffilter,luchtfilter ed.
maar ik vind toch dat ie voor de beurt mooier liep.
en wat bedoel je met lekkage in de motor nakijken?
dat hij zweet naar buiten toe?dat is niet het geval hij is mooi droog.
kijk en als ik er nieuwe klepstoters in moet gaan doen 24stuks!!!dan wordt dat even wachten want ik heb begrepen dat ik daar niet zelf aan hoef te beginnen.
om maar over de dealer(uurtarief) te zwijgen.
gr george
17 jaar
Het is wel zo door die 10w40 gaat je motor zwaarder klinken en meer kracht uit toont.. misschien bedoel je dat?. kijk ik zou bij 5 gaat zitten want.. je stotters moeten snel gevuld worden... hoe dunner de olie des te sneller ze gevuld raken. Maar als je dikke olie erin gaat zetten komen je stotteres langer bloot te staan wat uiteindelijk resulteerd tot meer schade maar ook natuurlijk de tik geluid ''dempt'' . Heb vandaag mijn oliefilter pakking veranderd omdat die gewoon helemaal op was en overal lekkages gaf, het zou kunnen door leeftijd maar ik denk echter dat door die 10w40 in zo nieuwe auto niet erin hoort zulke problemen gaat krijgen. Het verschill tussen 5w40 en 10w40 merkte ik wel door warmte afgifte van de motor hierbij bedoel ik als je motor kap open doet dat er geen warmte gloed overheen krijgt. Bij de 10 kreeg ik dat wel en bij 5 niet.
Wat ik jou zowiezo afraad is het volgende.. Ga niet heen en weer met olie waardes. bijv van 10w40 naar 5w30 of terug want dat maakt het nog erger.
Ik heb zelf met magnatec slechte ervaring bijv.. erg rottig draaiende motor en veel tractor achtige trekjes waardoor de auto helemaal trilt. Na veel onderzoek kwamen we zijn castrol txt 10w30 volledig syntetische olie uit. nadeel van dit olie is dat ie soms wel en niet leverbaar is maar misschien kan je die proberen als je op de 10 waardes wilt blijven maar vooralsnog raad ik je het af.
Anders toch maar vol houden en een afspraak maken met dealer zodat die stotters vervangen worden. Maar inderdaad er zal vast veel uren in zitten dan heb je ook wat.
groetjes van vegito
PS Kijk vooral over de auto naar lekkage bijv krukas en carterpan voor zekerheid want ik kreeg de schrik van me leven toen ik dat deed. Nu is dat veel minder sinds ik eraan gesleuteld hebt.
17 jaar
Wat een onzin zie ik hier weer tussen staan, jongens toch, als je niet de kennis hebt kun je beter niets schrijven.
wie zijn wij he..
17 jaar
[quote=Hendrik4290]Wat een onzin zie ik hier weer tussen staan, jongens toch, als je niet de kennis hebt kun je beter niets schrijven.[/quote]
kun je je eigen eens toelichten?hier heb ik nl evenveel aan toch?!
17 jaar
Ik bedoel dit:
""Het verschill tussen 5w40 en 10w40 merkte ik wel door warmte afgifte van de motor hierbij bedoel ik als je motor kap open doet dat er geen warmte gloed overheen krijgt. Bij de 10 kreeg ik dat wel en bij 5 niet.""
en dit:
""erg rottig draaiende motor en veel tractor achtige trekjes waardoor de auto helemaal trilt""
Sorry, vegito, je zult het wel goed bedoelen,maar dat is onzin.
Dat kan niet aan de olie liggen. Als de olie warm is is er geen enkel verschil in viscositeit tussen een 5w40 en een 10w40, dit merk je hoogstens bij een echt koude start.
Hou u toch gewoon aan wat de fabrikant voorschrijft, als er dan toch vanalles gebeurt dan is er toch iets serieus mis met de mechanische toestand van de auto en zeker niet met de olie.
Hendrik.
ok daar lees ik wel omheen hoor,zegt niks....maar heb jij dan enig idee wat ik voor een type olie in mijn auto moet?
iedereen(oliefabricanten) zegt iets anders!
en omdat ik geen nederlands boekje heb kom ik er niet uit.
en drie verschillende dealers zeggen wat anders
mvg george
17 jaar
Als er LL01 opstaat is het altijd goed. De LL01 norm is een eigen BMW olienorm.
Bij Castrol dat met BMW samenwerkt kan dat een 0W30, 0W40 of 5W30 magnatec zijn.
En daar de auto van bouwjaar 2000 is mag er ook nog de vorige LL98 op, dat is meestal een 5W40 olie.
Met een 10W40 rij je de motor zeker niet kapot, maar de recentere motoren zijn beter af met een dunnere olie die zorgt voor een betere doorsmering, vooral van de nokkenas en klepbediening, die bij een koude start toch best tijdig olie toegevoerd krijgen omwille van de hoge belasting van de onderdelen. Dit is ook al aangehaald door Vegito en hier moet ik hem gelijk geven.
Groeten,
Hendrik
dank je wel hendrik.duidelijk maar daar is mijn probleem niet mee opgelost.wil graag van dat tikken af.
mvg george
17 jaar
Je kan wel alle bijvoegsels erin doen maar daar wordt je motor niet beter op. Enigste oplossing is dan toch die dingen te vervangen, anders terug naar 10W40 en die zal waarschijnlijk toch het geluid dempen het zal altijd aanwezig zijn bij heel laag toerental bijv 3000 toeren constant bijv. Maar goed iedereen heeft ze eigen ervaring met hun auto's want niet elke auto is het zelfde. Ik heb zelf een E36 318i gehad en zelfs daar ging 10W40 erin met 250.000 KM erop en zo soort olie past daarbij het best. Maar voor een 6 jarige auto met circa 150KM op de teller doe ik zelf geen 10W40 erin omdat ik weet dat dat niet erin hoort en als je na je oliebeurt getik hoort of iets dergelijks dan heeft de vorige eigenaar niet echt rustig mee gereden . Ik heb nu een E46 318i met 187.000 KM ongeveer van bouwjaar 98 en hij draait nu op die shell helix ultra 5W40 en ik heb het verschil tussen 10W40 naar 5W40 gemerkt maar goed het keus ligt altijd aan de topicstarter.
PS Ik had dit ooit gevraagt bij een bmw dealer @zoetermeer.. Ik vroeg wat voor olie zetten in jullie bmw auto's?... hij zei in alle series, die ingereden zijn dus niet nieuw uiteraard gaan 5W30 in Castrol Longlife.. en toen nog de oude type geen 4 ongeacht leeftijd. En waarom... die klepstotters kreeg ik als antwoord.
Maar goed misschien kan degene die WEL verstand heeft misschien je motor kan FIXEN.. bedoel wie ben ik om jou wijs te maken wat je wel en niet moet doen. zoals ik al zei het keus ligt helemaal aan de topic starter. Prettige nieuwe jaar alvast en een gelukkige 2007.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar