BMW 5-Serie: BMW 520D E60 2007 150pk inhouden / stottert

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 520D 150pk M47

Hallo allen,

Ik heb een probleem met mijn auto en dat is dat deze soms in houd. Ik zal het proberen zo goed mogelijk uit te leggen, ben inmiddels radeloos. Bij uitlezen komt er geen foutmelding uit. Het betreft een BMW 520D 150pk uit 2007 6 handgeschakeld. Auto heeft tuning bij gerenommeerd bedrijf ondergaan.

Om te beginnen is het probleem er alleen bij warme motor en ook niet altijd. Bij normaal woon/werk verkeer en relatief korte stukken (25km) houd mijn 520D helaas heel regelmatig in. Na ongeveer 15min is het merkbaar dat de auto niet meer zo soepel rijdt als de eerste 15 min. Ik moet mijn gaspedaal dieper indrukken om contante snelheid te rijden waardoor ook de verbruiksmeter omhoog schiet, je voelt dan dat de auto inhoud / stottert (tussen 1500-2200rpm. Als je volgas geeft (doortrekken tot 4000rpm) dan is het net of de auto golvend accelereert. JE ZIET DIT OOK GOED OP DE VERBRUIKSMETER! (op het moment van inhouden krijgt hij minder brandstof) Je voelt de turbo inkomen en dan lijkt het of de turbodruk halveert en dat dan meerdere keren achtereenvolgens in elke versnelling. Zegmaar, trekken/inhouden/trekken/inhouden enz.
Iemand een idee wat het probleem zou kunnen oplossen?

Ik hoor het graag.

Groeten

Robertjuhh

Geplaatst door Robertjuhh (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

MJ (0) PRO, 8 jaar geleden

Als de auto zonder tuning wel goed loopt, ligt de oplossing voor de hand.

Robertjuhh (0), 8 jaar geleden

Voor de tuning deed de auto dit ook. De oplossing was een nieuwe luchtmassameter waarna ik meteen doorgereden ben naar de tuner. Eigenlijk weet ik dus niet of het probleem na het vervangen van de luchtmassameter opgelost was.

Ik ben na het tunen ook terug geweest naar de tuner met dit probleem. Hij vertelde me dat er nooit problemen waren met deze ''chip''. Hij heeft de ''chip'' opnieuw ingelezen en zelfs nog in de specifieke data gekeken en aanpassingen verricht.

Zou dit te maken kunnen hebben met het roetfilter die verzadigd is? Of misschien de vlinderkleppen die traag reageren wegens verkoling?

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Je had eerst het probleem op moeten lossen voordat je gaat tunen.
Overigens doet een goede tuner van tevoren al een performance check op de auto en kijkt of er geen storingen instaan die een goede tuning in de weg kunnen staan.
Is de auto uitgelezen?.

Robertjuhh (0), 8 jaar geleden

Ik was in de veronderstelling dat na het plaatsen van een nieuwe luchtmassameter de problemen opgelost zouden zijn. De tuner heeft de auto eerst ook op de rollerbank gezet waarna hij constateerde dat de motor heel goed liep. Zoals hierboven ook beschreven, het inhouden gebeurd niet altijd..

Zijn er nog suggesties waar je aan denkt? Roetfilter? Vlinderkleppen of wellicht iets heel anders? Temperatuursensor?

carlosvdk68 (0) PRO, 8 jaar geleden

Advies: tuning software eraf, en storingsgeheugen wissen, dan uitgebreide proefrit maken en storingsgeheugen uitlezen.
Elke storing die in de DDE staat verhelpen (zoals gloeibougies etc, zelfs eventueel filterverwarming of extra koelwaterpompje storing..)
Bij een storing regenereert het roetfilter nl niet, ik heb het idee dat ie constant tegen het regeneren aan staat te hikken, maar de tuningsoftware de boel maskeert.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.