close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Bmw 523i Automaat mist vermogen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 523i 6 cilinder

Goedemiddag,

mijn Bmw 523i Automaat mankeert het volgende:

auto mist ineens felheid, komt dus langzaam op toeren en mist vermogen in het 1500-4000 toerengebied.daarna gilt ie het uit en gaat hij als de brandweer tot een toerental van 5400-5500 rpm en dan houdt hij spontaan in alsof hij begrenst wordt en schakelt dan ook niet op.

ik vermoed een of andere sensor bijvoorbeeld de nokkenassensor( maar dan zou hij wat ik begrepen heb ook slecht moeten starten maar dat is niet het geval)
of de krukkassensor.

Iemand die dit herkent of heeft iemand ervaringen hiermee?

Overigens kan het niet de automatische bak zijn deze is onlangs vernieuwd. en onlangs getest.


mvg George

Geplaatst door

highliner (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de krukas sensor defect is, start de auto helemaal niet meer. Dus ik denk niet dat die het is.

Gaan er storingslampjes branden? Van motor of bak? Als die er al op zitten.
Is de uitlaat volledig agsdicht en niet lek? Vooral het 1e deel tot aan de kat.
Kontroleer alle vacuüm slanegn en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.

Ik zou ook de motor en bak laten uitlezen bij de dealer want stoppen bij 5500 rpm en niet op schakelen is niet normaal.

Het gevaar van een vernielde katalysator is niet theoretisch als je doorrijdt met deze storing, ik kom ze met enige regelmaat tegen.
Gevolgen lopen uiteen van niet meer door de eerstvolgende APK-keuring komen, tot aan het smelten en daardoor verstoppen van de katalysator.
Als gevolg van de verstopping zal de motor afslaan en nooit meer aanslaan. Volgens de wet van Murphy gebeurt dat midden in de nacht
in de middle of nowhere. Dat gaat een dure grap worden. Auto afslepen, taxi naar huis plus nog een nieuwe kat en mogelijk ook nog lambdasonde.

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Als de krukas sensor defect is, start de auto helemaal niet meer. Dus ik denk niet dat die het is.

Gaan er storingslampjes branden? Van motor of bak? Als die er al op zitten.
Is de uitlaat volledig agsdicht en niet lek? Vooral het 1e deel tot aan de kat.
Kontroleer alle vacuüm slanegn en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.

Ik zou ook de motor en bak laten uitlezen bij de dealer want stoppen bij 5500 rpm en niet op schakelen is niet normaal.

Het gevaar van een vernielde katalysator is niet theoretisch als je doorrijdt met deze storing, ik kom ze met enige regelmaat tegen.
Gevolgen lopen uiteen van niet meer door de eerstvolgende APK-keuring komen, tot aan het smelten en daardoor verstoppen van de katalysator.
Als gevolg van de verstopping zal de motor afslaan en nooit meer aanslaan. Volgens de wet van Murphy gebeurt dat midden in de nacht
in de middle of nowhere. Dat gaat een dure grap worden. Auto afslepen, taxi naar huis plus nog een nieuwe kat en mogelijk ook nog lambdasonde.[/quote]
beste,

er gaan geen storingslampjes branden of iets dergelijks, mocht er iets mis mee zijn zou de auto in noodloop moeten gaan wat hij dus niet doet.
uitlaat is gecontroleerd en deze is gasdicht.

ik zal wel een keer de vacuumslangen controleren, onlangs is namelijk de dynamo vervangen en het kan dus zijn dat bij de demontage/montage een slangetje los is geraakt of gescheurd.

dat is dus het volgende op mijn agenda.

bedankt voor de info dusver, ik zal blijven posten.

mvg George

highliner 0

14 jaar

Lijkt mij een gevalletje nokkenas sensor.
Gebrek aan trekkracht, als je meer gas geeft schiet hij vooruit. ook verhoogd verbruik.
Sensor kost tussen de 80-85 euro en is in een kleine 30 min vervangen. Hoeft niet ingeleerd te worden.
krukassensor kan wel degelijk ook de boosdoener zijn. Motor slaat wel aan, maar valt zo nu en dan uit. Af en toe moelijk afslaan Sensor ligt rond dezelfde prijs en ook dat is in een kleine 30 min gepiept.

(Zelfde probleem gehad, Bij mij was eerst de nokkenas en daarna de krukas sensor kapot)

Marcel D 0

14 jaar

[quote=Marcel D]Lijkt mij een gevalletje nokkenas sensor.
Gebrek aan trekkracht, als je meer gas geeft schiet hij vooruit. ook verhoogd verbruik.
Sensor kost tussen de 80-85 euro en is in een kleine 30 min vervangen. Hoeft niet ingeleerd te worden.
krukassensor kan wel degelijk ook de boosdoener zijn. Motor slaat wel aan, maar valt zo nu en dan uit. Af en toe moelijk afslaan Sensor ligt rond dezelfde prijs en ook dat is in een kleine 30 min gepiept.

(Zelfde probleem gehad, Bij mij was eerst de nokkenas en daarna de krukas sensor kapot)[/quote]
Dank je voor je reply, maar ik vermoed ook dat de nokkenassensor het probleem is maar graag zou ik de auto eerst laten uitlezen.

dus voor iedereen die dit leest , heb je diagnose apparatuur.....reageer dan aub ik woon in provincie noord-holland. en kom naar je toe gereden.


mvg George

highliner 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.