Hallo,
Ik heb een 525TDS automaat uit '97. Onlangs onder het rijden (+- 120 km/h) liep de temperatuur van het koelwater op, na een nieuwe waterpomp was dit probleem verholpen. Ik had de auto pas een week, reed echt perfect maar moest soms 2x voorgloeien voordat hij liep.
Een goede week later zelfde stuk snelweg krijg ik de melding "einspritzanlage" met gevolg: motorvermogen tijdelijk weg en bij later onderzoek zien we een lekkende brandstofpomp. Het plaatsen van een nieuwe pakking was niet voldoende dus pomp laten reviseren, opnieuw laten plaatsen en uiteindelijk op tijd laten zetten bij een Bosch-garage.
Kreeg de auto terug, starte direct maar met de nodige tikken wat waarschijnlijk de hydraulische klepstoters waren, de auto had ook drie weken niet gereden behalve de +- 5 kilometer dat de pomp niet op tijd stond.
Het tikken ging na vijf zes kilometer weg en is nog 4 keer even teruggekomen. Verder was het geen probleem om de motor te starten (hij was wel warm).
S'morgens de auto met moeite aan de praat gekregen, na het nodige roken sloeg de auto bij +- 12e start aan.
Gaan rijden met de auto met de nodige rook, kort daarop de rook weg en mijn inziens een mooi lopend blok. Het roken zat me toch niet lekker na die koude start dus toch de motorkap weer open en kijken.
Nu bleek dat de verstuiver die het dichts bij het logo zit lekte. De lekkage zat bij de aanhechting bij het blok.
Verstuiver gedemonteerd, schoongemaakt, opnieuw gemonteerd (koperen ring onderaan zag er nog goed uit) en strak aangedraaid, gecontroleerd of deze nog lekte en dat deed hij niet. Gaan rijden, motorkap open, weer controleren en ik zag nog een kleine lekkage, iets strakker aangedraaid en het probleem was opgelost.
Bij iedere start (warme motor) geen probleem gehad tot vanmorgen toen de auto niet meer wilde starten. Na het aandraaien van de verstuiver reed hij weer perfect en ik dacht dat eindelijk de problemen weg zouden zijn. Startkabels eraan, startmotor draait goed rond, geen foute rooksignalen maar gewoon niet aanslaat.
Vanmiddag bij de automaterialen maar alvast 6 nieuwe gloeibougies gehaald omdat ik vermoed (hoop) dat hierin het probleem zit. Mijn vraag:
Moet een auto (met wellicht 6 kapotte gloeibougies) koud altijd aanslaan? Dit natuurlijk wel als ik brandstof, lucht en compressie heb. Ik heb niet het idee dat het aan de verstuivers ligt omdat de warme start wel goed gaat en ik gewoon goed vermogen in de auto heb.
Iemand een goed idee?
Gr.
Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een diesel heeft nog 1 ding meer nodig, en dat is "Compressieeindtemperatuur" dat wil zeggen, dat de luchttemperatuur na comprimeren hoog genoeg moet zijn om de diesel te ontsteken. Dit wordt bij een indirect ingespoten diesel bereikt door gloeispiralen. Bij direct ingespoten diesel door de hogere compressie, en pas onder de -10 graden geholpen door de gloeiers.
Grote kans dus dat de gloeiers niet in orde zijn, MAAR dan zou je ook een gloeilampje moeten hebben wat op zijn minst brandt of knippert.
Groeten Marcel
Hoi Marcel bedankt voor jouw reactie,
Het is een E39 Touring automaat die keurig de melding geeft "Vohrgluen", deze melding gaat vervolgens weg waarop ik hem probeer te starten.
Ik heb helaas geen multimeter om te kijken of er wel spanning naar de bougies gaat en het inlaatspruitstuk zit er nu nog voor waardoor ik ook niet kan testen met bijvoorbeeld een lampje van 12v.
Ik hoop dat deze spanning er wel is en dat het vervangen van de gloeibougies de oplossing is. Weer een kleine 100 eurie verder met een beetje geluk en dan het ding weer gebruiken waarvoor hij gemaakt is.
Het nadeel is dat hij gewoon niet meer aanslaat, daarom vroeg ik me af of de auto wel aan zou moeten slaan zelfs met 6 kapotte gloeibougies.
Ik kan nu niet naar mn monteur rijden vandaar.
Gr, wouter
15 jaar
Wouter
Je kunt wel eens een klein beetje remreiniger de inlaat inspuiten terwijl je iemand anders laat starten.
je kunt wel spanning op de gloeiers meten maar dan weet je nog niet of ze werken, je kan dat ook controleren met een ampere tang.
Word je binnenlicht ook wat zwakker als je hem bij koude motor op contact zet ?
Gr Stefan
15 jaar
op het gloei relais zitten twee stekkers en een zekering.
een stekker heeft 6 kabeltjes als je die stekker om draait staan er nummers op 1 t/m 6
op dat punt kun je de gloeiers meten.een meting zonder meetter kan maar is een beetje een beunhaas manier.
je pak een stroomdraad die maak je aan de plus van de accu en daarmee raak je elk contact afzonderlijk effe aan.
als je een vonkje ziet bij b.v nummer 1 dan kun je er van uit gaan dat die gloeier spannings afnaame heeft.
is er een nummer of meerdere waar geen vonkje komt dan zijn van die cil de gloeiers stuk .
let wel dit is een meeting voor snelle indicatie het beste en vieligste is uitlezen bij een dealer.
groetjes ferdiv
Das inderdaad wel een beunhazenmanier jaje ziet wel spanning met een vonkje, maar niet hoeveel, en stroomafname doordat de gloeiers kapot zijn kun je ook niet meten.
TIP, laat die monteur even langskomen. Als mozes niet naar de berg kan, komt de berg maar naar mozes.
Groeten Marcel
Allereerst bedankt voor alle reactie's,
Mozes komt idd vrijdag naar de berg, neemt z'n multimeter mee om te kijken of het euvel in de gloeirelais of bougies zit. Mocht het in de bougies zitten denk ik maar dat ik ze alle 6 laat vervangen (heb een heel stuk op de site van Bosch over gloeibougies en het nut ervan gelezen).
Heb ook wat reactie's gekregen dat het de startblokkering zou moeten zijn, dit vind ik wel erg vaag omdat hij warm wel gelijk startte en ik met de reservesleutel de auto ook niet gestart kreeg.
Hoop dat ik jullie dit weekeinde een bericht kan sturen dat de problemen hiermee verholpen zijn en dat onze snelweg weer een fijne auto rijker is.
Gr, Wouter
15 jaar
Goedemorgen,
Nou, 6 gloeibougies vervangen en starten lopen maar weer. Van de bougie's die eruit kwamen waren 5 echt kapot (puntje eraf en draadje zichtbaar) en de andere was zo zwart dat deze ook maar gelijk vervangen is.
Ik hoop dat ik weer even probleemloos de winter in kan en mag genieten van de (toch wel erg fijne) BMW.
Bedankt voor jullie reactie's en ik hoop voorlopig geen nieuwe post te openen.
Gr, Wouter
15 jaar
Bedankt voor de feedback!
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar