BMW 5-Serie: BMW 540i E39 automaat die afslaat bij het stoppen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.4l

Beste experts,

Ik heb een BMW 540i 4.4l V8 met een 5 versnelling automaat bak. Wat er gebeurt is het volgende.

Als ik aan kom rijden om te gaan stoppen zakt vlak voor ik stil sta het toerental soms te ver terug en slaat de auto bijna of soms helemaal af. Het is te vergelijken met wat er gebeurt als je bij een handbak vergeet je koppeling op tijd in te trappen bij het stoppen.

de auto loopt overigens maar krap aan 500 toeren stationair. Verder start, loopt, trekt en rijd de auto perfect.

Tot nu toe gedaan:
Lucht massa meter vervangen(daarna onstond dit probleem).
Bakolie plus drukventiel in bak vervangen.
Motor en Bak geheugen gereset.
Storingen zojuist uitgelezen en alleen de Lamda sensor geeft op dit moment een melding maar lijkt niet met deze kwestie te maken te hebben.

wie weet wat dit kan zijn?
mvg,
Thames

thamesBMW

Geplaatst door thamesBMW (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Lambda sonde is een belangrijk signaal bij de mengsel vorming. Een fout signaal zorgt voor een verkeerd mengsel en mogelijk een te laag toerental.
Wat was de exacte melding liefts met foutcode nummer?

Faisel (0), 14 jaar geleden

Kijk of je bij gestarte motor je oliedop eraf kan halen

hetzelfde probleem wat jij hebt had ik ook en het bleek aan een vacuumdeksel te zitten wat achter op het blok zit en mijn inlaatspruitstukpakking was lek na dat allemaal vervangen te hebben was het probleem verholpen.

Wat het ook kan zijn is dat het aan je bobines ligt.

Maar je kan liever wachten op een expert van hier.

thamesBMW (0), 14 jaar geleden

hallo,

Ik moet terug gaan naar de BMW dealer voor de exacte code bij de Lambda storing. De monteur bij de dealer dacht echter, naar aanlijding van mijn verhaal, dat het niet aan de lamdha ligt. Gisteren had ik weer een paar bijna afsla momenten. Wat er gebeurt is het volgende:
Ik kom aan rijden om te gaan stoppen.
Als het toerental op 1000rpm staat en mijn snelheid is laag genoeg +/- 20kmpu dan zakt hij naar 500rpm doordat de automaat schakelt.
Als ik dan bijna stil sta zakt het toerental in een keer met een stoot in naar 200rpm.
Als ik op dit moment ook nog aan het sturen ben zakt hij te ver door en gaat hij uit.

Hij is nu 3 keer echt afgeslagen en 3 keer als ik wil gaan stoppen tijdens het rechtsafslaan. bv als ik nog even een fietser voor moet laten. Net alsof je evergeet te ontkoppelen bij een handbak.

Tot nu toe heb ik van de specialisten de volgende richtingen gekregen:
versnellingsbak stuureenheid €?? + ?? uur werkt
BDP sensor €100,- + half uur werk

mvg,

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Thames

Als het probleem ontstaan is na het vervangen van de LMM zou je het toch in deze richting moeten zoeken,ik neem aan dat de oude defect was ? en is hij vervangen door eenzelfde exemplaar ?

Gr Stefan

thamesBMW (0), 14 jaar geleden

hallo,

De LMM is vervangen omdat de auto inhield bij 3500 toeren. Inhouden doet hij nu niet meer, hij gaat weer als een kannon. Het is inderdaad wel toevallig dat hij direct na de LMM dit probleem heeft gekregen. Ze hebben de auto wel behoorlijk op zijn staart getrapt met testen.

Zou het kunnen zijn dat de LMM defect is en geen storing uitgeeft?

mvg,

thamesBMW (0), 14 jaar geleden

hallo,

Zit nog steeds met het probleem. De auto draait te laag toerental stationair (500rpm) en slaat daardoor soms af bij tijdens het van 2 naar 1 terug schakelen van de automaat (dit geeft een rpm dip) . Als ik de airco aanzet draait hij 200rpm extra en heb ik geen problemen.

Ik heb hem opnieuw uit laten lezen om de exacte fout codes op dit forum te kunnen plaatsen:
DME - 14 DME: Signaal lambdasonde na kat cilinderrij 2
DME - 1A DME: Vermenigv. mengselaanpassing cilinderrij 1 regelgrens bereikt
DME - 8C DME: Aansturing referentieveldkoeling

dank voor jullie input,

Thames

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

1A Mengselaanpassing wordt meestal veroorzaakt door valse lucht of een kapotte luchtmassameter.
8C Elektronisch gestuurde thermostaat. De thermostaat wordt hier door de ecu geregeld om de motor-temperatuur beter te kunnen regelen.
En daar is een probleem mee. Kontroleer bekabeling.

glennf (0), 14 jaar geleden

ik heb EXACT hetzelfde probleem gehad ! met een 320i uit 2001 (2.2L. 170pk)
in 2003 is na vervangen van een remblokken sensor de computer gereset. (~80000km)
sinds die dag slaat mijn bmw steeds af .....tig keer terug geweest van alles vervangen ..... luchtmassa....benzinepomt...... en de hele reutemeteut.... Probleem was dat het soms 3 keer in de dag afsloeg en dan weer een maand niet. Hier heb ik ruim een jaar mee gereden. in 2004 (bij 120000km) kwam er onder de auto een vibratie en hij schakelden niet goed door van 1-2.. naar BMW gereden....en wat blijkt er moet een nieuwe bak á 4000 euro onder. na coulance regeling nog 2000 betaald.
Na het vervangen van de bak is het probleem van afslaan ook nooit meer terug gekomen.
Anno 2009 (120000km) kwam onder de auto dezelfde vibratie, en na een paar dagen lekte de bak olie.
resultaat: er moet wederom een nieuwe bak onder gezet worden.

glennf (0), 14 jaar geleden

bmw maakt rijden geweldig.... dat maken ze wel waar.

Maar ze kunnen wat mij betreft ook wat effort stoppen in betrouwbaarheid en voor dat geld dat je betaald mogen ze best wel hun garantie termijn verlengen naar 5 jaar, net als toyota en enkele andere japanse merken...maar gezien de uitval en storingen met bmw durven ze dit niet aan ! DIT ZOU WEL EEN GERUSTTELLING ZIJN VOOR DE MEESTE BMW RIJDERS. Maar blijkbaar is de gedachte ...... als ze zo graag BMW willen rijden neem ze dat maar voor lief.

in de loop der jaren vervangen: (dit doe ik uit het hoofd)
waterpomp bij (80k), 2x automatische versnellingsbak (120k en 270k), radiator fan (120k), radiator thermostaat (250k), arco regelunit (150k), linker achter wiellager (200k), linker en rechter draagarm voor( 150k) (fuse kogel stuk), linker en rechter draag armrubber voor (200k).

verder nog wat ander slijtage onderhevig spul zoals remschijven bij elke 80K en remblokken bij elke 40k.
en hij zuipt olie 1 liter op de 2000km vanaf dat hij 1-1,5 jaar oud was (2003) (5w30 longlife á17 euro/liter).

Om maar een idee te geven met de honda's heb ik nooit anders hoeven te vervangen dan alleen remblokken reeds hiervoor al 7 verschillende honda's gehad.

umbrella6 (0), 14 jaar geleden

maar thamesBMW, is je probleem nu opgelost of niet want ik rijd ook een 540i en heb ook dat probleem.

het ligt aan je LMM alleen ik heb de pech dat als ik die vervang ik weer na 3000 km zonder problemen gereden te hebben, de LMM wéér moet vervangen!

wat er gebeurt is het volgende; je gaat remmen en pas wanneer je bak moet terugschakelen naar 1e zakt je toerental en krijg je dat schokje omdat de motor gelijk na de 'dip'ongemerkt weer wat gas bij geeft om weer op stationair te komen. ook heb ik dezelfde storingen en na het wissen en LMM vervangen is het weer een tijd in orde.

kijk anders even op datum van vandaag in het forum bij umbrella6 of op het forum op bmw7.nl in 'motorisch' (ook vandaag geplaatst)

xandyx (0), 13 jaar geleden

Excuseer als ik oude topics uit de sloot haal maar ik heb een kleine toevoeging.

BMW heeft het lage toerental probleem erkend en een software update uitgebracht. Deze update zou het toerental met 100rpm moeten verhogen. Min software versie p15.0.

Bron: http://www.ohiodiagnostics.com/pdf/bmw_h...


Ik kreeg dit probleem overigens na LPG inbouw in mijn 540i en is deels opgelost door na deze update het toerental ook nog eens op de maximale waarde te laten programmeren bij de dealer.

mboe (0), 9 jaar geleden

Hoi Allen,

Is dit de enige oplossing het toerental verhogen?
De bmw dealer wilt dit niet omdat het volgens hun een tijdelijke oplossing is.
Ik heb het probleem ook.
Tot nu nokkenas en krukas sensor vervangen, carterventilatie vervangen.
In de auto zitten geen storingen en rijdt verder goed.
Het gaat om een 540i bj 2002.

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Je kan ook handmatig de gaskabel wat aandraaien zodat ie stationair hoger draait. Als dat mooi rijdt kan je de BMW monteur daarmee om de oren slaan. Jij bent de baas over je auto niet BMW.

GJBAutos (0) PRO, 9 jaar geleden

Stationair toerental wordt door de computer geregeld, daar helpt het aandraaien van de gaskabel niets. Op een 2002 M62 ben ik nog geen gaskabel tegen gekomen trouwens.

gr Martin

mboe (0), 9 jaar geleden

Allen,

Kan het nog aan iets anders liggen??

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

@Martin

Dit was een 1999 er. Je kan de stationair regeling wel foolen. Dat het niet werkt zoals het boekje OK. Het ook een tijdelijk iets om te testen. De gasklepsensor houd de DME voor de gek. Hoogst vermakelijk als je van een creatief experimentje houdt. Btw mijn 6 cilinder e36 heeft net de 275k aangetikt. Zit nu aan een E90 te denken.

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

@mboe

Bij de V8 die ik een paar jaar geleden zag was het mechanisch op de plek waar de gaskabel aan de kleppen toe gaat. Kijk even op bmwfans.info voor de exacte plek.
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E39...


Edit: ik ben blijkbaar in de war met de voorloper van de E39, I'm sorry voor het op het verkeerde been zetten, ik had beter naar Martin moeten luisteren.

Bmw_540i (0), 7 jaar geleden

Umbrella6,
Ik heb precies het zelfde probleem, bij stationair draaien zit mijn toerental te laag op 500 rpm en heeft een lichte trilling in de motor. En bij terugschakelen naar zijn 1e zakt ie iets verder weg zijn toeren maar slaat niet af en is er een soort bonk te horen in de automaatbak? Had jij dat lichte trilling ook bij stationair draaien?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.