close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Bmw e36 touring heeft enorm veel speling

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318

Beste Bmw liefhebbers,


Ik heb sinds vorig jaar September een Bmw 318i executive touring van bouwjaar 1997.
Sinds ik deze auto al heb, heb ik er jammer genoeg nog nooit met heel veel plezier in kunnen rijden.

Ik zal even in het kort vertellen hoe ik bij deze auto gekomen ben.
Mijn moeder had een bmw 318i sedan, maar bleek een enorme miskoop te wezen.
Deze auto had vroeger op glas gelopen, en was later omgebouwd naar benzine, wat de verkoper er niet bij had verteld. ( een wazige auto handelaar...)
Het was al te mooi om waar te wezen. Na een fiks aantal harde knallen reed deze auto uiteindelijk nog maar op 1 cillinder, en eindigde gelukkig nog met een goede afloop voor mijn moeder bij de garage waar deze auto voorlopig nog wel even bleef. Er bleek dus van alles mee aan de hand te wezen, en de kosten zouden nogal hoog wezen dus had ze hem maar opgegeven, en via een kennis van mij, kon ze dus aan deze Bmw 318 touring komen.

Allereerst zaten er 18 inch velgen onder deze auto, wat nou niet bepaald fijn reed.
Met de vorige eigenaar hadden wij dus afgesproken dat we de auto wel wouden kopen maar dan zou hij wel de originele wielen er weer onder moeten zetten. Dat is jammer genoeg niet gebeurd, en nadat zij er 2 dagen in heeft gereden zei ze al tegen mij dat ze deze touring niet wou hebben omdat ze er onzeker in zou zijn en geen goed gevoel had bij deze auto. Ze heeft mij de sleutels gegeven, en ik moest maar zien wat ik ermee deed, verkopen, of voor mezelf.

Ik had zelf al een bmw coupe, maar dat was ook al niet een bepaald vertrouwde auto, en nadat ik die zou laten uitlijnen bleek daar ook van alles mee aan de hand te wezen.
Ik dacht weg ermee, en besloot dus de touring maar te houden.

Aangezien de auto nogal zwaar stuurde, alles aanschuurde in de wielkast, en de banden voor zo glad als een aal waren, heb ik deze velgen met banden er gelijk onder weg laten halen en weer originele bmw velgen met michelin banden gekocht. 2 van de 4 banden waren niet super goed meer maar heb er nog een tijd mee kunnen rijden.
De 2 minder goede banden zijn toen voor geplaatst.

Wat mij gelijk al opviel aan deze auto was dat hij nogal wat speling had. Tijdens het rijden was het net aslof het stuur en de banden niet goed op elkaar reageerden.
Als de auto gewoon rechtuit reed kon je het stuur gewoon wat naar links en rechts bewegen, een heel raar gevoel.


Later ben ik weer naar de garage geweest en heb de 2 minder goede banden laten vervangen, ook weer Michelin banden.
Ook zijn de draagarm rubbers vervangen, want die waren niet goed meer.
De auto lekte ook ontzettend veel olie, en volgens de garage was dat een lekkende kruk as kering. ( ben een vrouw, dus al die dingen zegt me weinig )
Dat is vervangen, en gelijk nadat ik dus ook andere banden heb gekregen heb ik een afspraak gemaakt bij de Euromaster voor het uitlijnen.

Na een uur bij de Euromaster te hebben gezeten, zou de auto volgens hun weer helemaal in orde wezen.
Maar mooi niet dus, hetzelfde drama begon al snel weer opnieuw.

De auto stuurt nu zo zwaar, als je nou rondjes wil rijden over een rotonde rijdt hoef je al niets meer te doen, want het stuur blijf wel in de draai stand staan, zo strak staat het allemaal.
Het stuur draait dus ook helemaal niet terug.

En dat is niet het enige, als ik nou op een snelheid kom van 80/100 km/ph dan begint de auto licht te trillen in het stuur, en krijgt hij zo gigantisch veel speling, dat hij gewoon begint te dweilen over de weg.
Als ik een auto inhaal, heb ik het hart bijna in de keel zitten, want ik ben als de dood dat de auto een enorme slinger maakt, dat is me namelijk al een keer gebeurd.

Ik heb gisteren nog weer eens naar mijn banden gekeken maar ik zie dat er ook totaal verschillende maten onder zitten.
De breedte achter is 205, en de banden die er toen nieuw voor onder gekomen zijn hebben de breedte 185. Dit kan toch ook nooit goed zijn?
De euromaster heeft hier ook helemaal niets over gezegd tijdens het uitlijnen.

Een kennis van me zei tegen me dat mijn stuurhuis kapot was, maar ik zie ook geen olie, of dat ik rare geluiden hoor.
Ik word er nu helemaal onzeker over. Ik hoop toch echt niet dat daar het een en ander mee aan de hand is.


Zo'n auto moet gewoon een topsnelheid kunnen halen, en strak op de weg liggen, zonder geslinger of wat dan ook.

Wat kan ik nou het beste doen?
Ik hoop niet dat ik weer allemaal dikke kosten krijg want ik geloof dat ik hem dan maar weg doe.

Moet een auto kunnen vertrouwen. bestuurder en auto moeten samen 1 zijn zeggen ze welleens, maar dat zijn de bmw en ik niet blijkbaar.

Hoop dat jullie me kunnen helpen! :-)

Groetjes Chantal

Geplaatst door

lady_rose (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste Carmen/Chantal,

Het is maar goed dat ik gepensioneerd ben en dus tijd genoeg heb. Ik heb je verhaal aandachtig gelezen.

Evan wat zaken op een rij zetten...

Euromaster heeft de auto uitgelijnd zeg je. En men heeft geen commentaar gegeven???
Dan mag je ervan uit gaan dat er geen overmatige speling zit op de stuurinrichting en de wielophanging.
Heeft men een uitlijnrapport gemaakt en meegegeven??

Ik denk dat je de voor-veer-poot-lagers moet laten controleren en eventueel moet laten vervangen.
Deze kunnen het genoemde euvel veroorzaken.

Voor de goede orde. De originele velgen moeten de juiste ET waarde hebben. Dit zou je zelf kunnen controleren.
Ook moet je navragen of er misschien origineel vul platen op de voor-wiel-naven horen te zitten welke verwijderd zijn (of juist geplaatst?) om de brede velgen kwijt te kunnen onder deze auto.

ET waarde is het verschil tussen het hart van de velg en het vlak waarmee de velg op de naaf wordt gemonteerd. in milimeters.
De waarde staat ergens op de velg vermeld en is terug te vinden in de bandentabel van michelin.

Natuurlijk moeten de banden de juiste spanning hebben en links en rechts hetzelfde zijn, binnen de fabrieksvoorschriften.
Voor en achter kan er verschil zijn.

ik hoor je nog wel?

Hallo,

Klopt, Euromaster heeft de auto uitgelijnd. Ik heb voor het uitlijnen aangegeven dat de auto erg veel speling heeft maar daar zijn ze niet echt op ingegaan.
Volgens hun lag het er eerder aan dat de auto uitgelijnd moest worden.

Ik heb een uitlijn rapport mee gekregen, en heb ook contact met ze opgenomen hierover. Ze willen de auto weer nakijken deze week.

U adviseerd mij dat ik de voor-veerpoot-lagers moet laten controleren, ik zal hier eens naar vragen.

Bedankt voor dit advies.

lady_rose 0

12 jaar

kun je een kopie van het uitlijn rapport plaatsen?? Dan kan ik zien of en welken welke xorrecties er uitgevoerd zijn.

Dit is het uitlijn rapport.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/692/img2012020800001.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/692...][img]http://img692.imageshack.us/img692/8751/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

lady_rose 0

12 jaar

Rapport ziet er goed uit... Veerpootlagers denk ik.

Dat zou best kunnen.
Mijn kennis heeft er een ander stuurhuis ingezet.

Dit zijn de foto's van wat eronder weg gekomen is:

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/515/img2012020900016.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/515...][img]http://img515.imageshack.us/img515/627/i...[/img][/url]

Hier is de Euromaster mee bezig geweest, kan je zien.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/191/img2012020900012.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/191...][img]http://img191.imageshack.us/img191/9751/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/856/img2012020900006.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/856...][img]http://img856.imageshack.us/img856/8403/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Het oude stuurhuis:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/4/img2012020900018.jpg/][img]http://img4.imageshack.us/img4/3646/img2...[/img][/url]

lady_rose 0

12 jaar

Ziet er roestig uit, Het komt meer voor dat men om de sporing te kunnen afstellen een lasbrander pakt om de schroefdraad van de spoorstang gangbaar te kunnen krijgen. Het euvel is het echter niet!. Netter en meer tijd (en duurder)zou het geweest zijn, als men de roest met kruipolie te lijf zou zijn gegaan. In ieder gevakl had men die delen alsnog tegen roest moeten beschermen. Zeker met het weer in deze tijd van het jaar gaat het roestproces veel sneller.

De hoes van de stuurkogel is nog heel en de kogel zal waarschijnlijk geen speling hebben.(anders was de sporing niet te stellen zijn geweest.

De lekkage van hydrolische olie op het stuurhuis hoeft ook niet dramatisch te zijn.

Het kan wel zijn dat het kogellager achter het dekseltje (onzichtbaar, maar onderste punt op de foto) stuk is. Hierdoor ontstaat speling. Tn daardoor kunnen de afdichtingen langs de bewegende delen gaan lekken.

Maar nu is voor alles gecontroleerd. Hoe is de achterzijde? Schokbrekers, veren, speling?

Wazig rijden kan heel goed ook uit de achterwielophanging komen. Ruimte op de voorste ophangingen van de draagarmen (achter) komt vaak voor, net zoals gebroken veren en slechte schokbrekers.

Net als schokbrekers voor, hoe zijn die? en de fuseekogels (binnen en buiten).

Mausx 0

12 jaar

Hoe de achterzijde is heb ik eerlijk gezegd geen idee van, wat me wel opgevallen is, is dat de auto nog steeds dweilt.


Heb de auto inmidddels ook voor de APK gehad, en heb gezegd bij de garage, ga maar eens in deze auto rijden en kijk maar wat hij doet, en als hij op de brug staat, kijk dan waar die speling vandaan komt.
Ligt het aan de banden? schokbrekers? veerpoot lagers?

Later werd ik opgebeld met de mededeling dat de auto afgekeurd was vanwege het volgende:

- Remslangen voor en achter moesten allemaal vernieuwd worden.
- Banden voor verkeerd om de velg gemonteerd. ( mijn kennis had ze bij een andere garage laten ballanceren, maar daar hebben ze de banden verkeerd gemonteerd.)
- achter nieuw stuk remleiding
- uitlaat maakt lawaai ( heeft scheuren volgens garage )
- abs en airbag lamp branden

Volgens de garage zou dit rond de 450 euro kosten om te laten repareren voor de APK....

Nu hebben wij de banden alweer opnieuw laten ballanceren, en dit keer bij deze garage waar hij APK gekeurd is, maar ook daar hebben ze de banden weer verkeerd om de velg geplaatst ( pffffffffffffffffffffffff ....

En terwijll ik het hun nog duidelijk gevraagd heb om alles te controleren, weet ik nog de oorzaak niet van het weggedrag.

lady_rose 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.