Goedemiddag ,
Ik wil van het weekend mijn bmw e39 met 2.2L m54 motor ( automaat ) starten en deze liep op enkele cilinders en viel uit , nogmaals geprobeerd te starten en de auto wil niet meer aanslaan . De vorige dag zonder problemen een rit gemaakt van +/- 300km .
Als eerste uitgelezen met carsoft van een kennis .
De volgende errors :
code 48 DME Control unit -- schijnt een harware selftest error te zijn .
misfire cilinder 2 -- ( bougie wat dichtgeslipt vanwege olieverbuik )
Hierna de errors gewist en de bougies (bkr6equp +/- 25.000km ) schoongemaakt , auto slaat nog niet aan .
Na het opnieuw uitlezen geen errors meer .
Vanmiddag nog even met 2 man kijken of ik wel een vonk heb op de 6 bougies .
Heb het volgende nog geprobeerd :
-Starten met een andere sleutel
-Accu een halfuur losgehad en opnieuw aangesloten ( reset ?)
-Verwijderen bougie , ruik benzine lucht , bougie is minimaal nat.
Verder is het voor mij een raadsel ????
Wil er wel bij vertellen dat deze m54 een slokje 5w30-LL04 lust ( laatste tijd 1L op 700 a 900km snelweg - 50km wil nog weleens lager uitkomen )
Kan het zo zijn dat door dit hoge olie verbruik de bougies vet slaan en hierdoor defect gaan ??
Weet nog niet de oorzaak van het olieverbruik auto rookt minimaal bij het overschakelen ... en heb geen uitwendige lekkages .
PCV carter ventilatie is in januari vervangen tijdens een grote beurt.
Wie kan mij opweg helpen ? Ik ga het liefst nog rijdend naar de garage ( automaat mag ik vervoeren op de ambulance )
Alvast bedankt .
Mvg Ar
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de benzinepomp niet defekt ? Dit geeft dezelfde symptomen. Als je er niet voldoende van kent, zal de auto dan toch naar een garage moeten.
Je zou kunnen meten of de pomp spanning krijgt en stroom trekt bij het starten.
Vervangen is niet heel eenvoudig.
Ik rook wel wat benzine bij een bougie maar toch maar even controleren of er wel genoeg benzine naar de motor gaat .
Als ik de benzinetoevoerleiding naar voor na de brandstoffilter los haal kan ik toch gelijk twee problemen uitsluiten mits er benzine uitkomt ?
Goede pomp + filter .
Alvast bedankt voor de tip .
14 jaar
Ja, dat klopt.
Pomp draait enkel terwijl je start.
Wees voorzichtig : benzine is heel brandgevaarlijk. Doe de test met 2, 1 om te starten en de 2e staat met grote vod en bakje bij leiding. Start niet te lang en vang alle benzine op.
Als je geen druk hebt. Sluit leiding terug aan en test of je bij het starten wel een vonk hebt. Als je een vonk hebt en geen benzinedruk, is pomp of relais kapot (of bekabeling maar dit is zeldzaam).
14 jaar
update 1:
Benzine pomp + filter getest deze zijn ok , bougies worden ook nat na een paar keer starten .
Verder geen defecte zekeringen , relais klikt en spanning is in orde 12,5v
Achterbank verwijderd en geluisterd of de pomp draait = OK
Toevoer verwijderd na het benzine filter ( onder afdek kap instap bestuurderskant ) komt genoeg benzine uit .
Verder eerste 3 bobines getest wegens tijdgebrek ( vanavond de laatste 3 ) alle 3 functioneren bougies gegeven goede vonk af .
Neem aan dat de bmw ook op 3 cilinders moet aan slaan ?? Alsnog wil de auto niet starten , eerste 3 bougies worden wel nat .
Ook na meerdere malen starten een benzine lucht rond de auto te ruiken .
Geen error met carsoft v6.5.
- Is het tijdstip van de ontsteking wel in orde ? Is er een vonk waar te nemen door bv. een defecte BDP sensor ?
- Of heeft dit misschien iets te maken met een functie van het alarm ( startonderbreking ) ?
- Zie mijn eerste bericht error 48 DME ook wel ECU ik neem aan dat de ontstekings tijdstip door de DME / ECU wordt geregeld ?
Kan het zo zijn dat er geen errors worden opgeslagen in de DME omdat de auto niet meer aan slaat of defect is ?
update 2:
Alle bobines getest en ok , alle bougies vonken.
Verder nog geen resultaat .
Morgen maar even bellen met een Bmw garage voor meer informatie.
14 jaar
update 3:
Bmw dealer gebeld hier in de buurt.
Vertelt over de eerste error 48 in DME unit .
Antwoord : P1602 48 Control Module Self-Test, oorzaak Control Module Defective
Hij kon mij niet vertellen of de error steeds terug komt na een erase . Vermoedelijk DME defect .
Mijn vraag is dan ook of ik zomaar een andere DME kan plaatsten ? Of moet deze gesynct cq. geprogrammeerd worden ?
Tweede antwoord : Eventueel te lage druk door de brandstof opvoer pomp.
Mvg , Ar
14 jaar
Afhankelijk van de EWS (Elektronisch WegfahrSperre) die in de auto zit kun je een gebruikte DME synchronizeren, dan wel moet er een nieuwe in.
Vanaf EWS 3.3 kun je alleen maar nieuw gebruiken.
Maak eens de slang na de luchtfilter los. Spuit wat Startpilot in. Wat gebeurt er dan ?
14 jaar
Wel starten nadat je de startpilot hebt ingespoten natuurlijk.
14 jaar
Bedankt voor de ews tip neem deze mee.
Kan donderdag avond bij een bmw garage terecht om wat te stoeien met dis/gt1 , daaruit maar opmaken of ik de auto ga achterlaten ..
Heb de auto nodig en ook vanwege het olieverbruik nu maar even voor een goede diagnose cq. herstel zorgen.
Kreeg inderdaad ook de tip om even een startpilot te gebruiken voordat de bmw naar de garage gaat ..dit gaan we morgen even proberen.
Antwoord volgt.
Harald bedankt voor tip ..en alle andere forum leden .
Mede door dit forum kan ik als medisch technicus ook aardig wat dingen uitsluiten met betrekking op het automotive gebied :)
Dank ..
14 jaar
Update 4 :
Slepen kan met deze automaat max 150km / max. 70km/h dus op sleep naar de dealer.
Kon lekker stoeien met alles wat ik maar nodig had...
1. Uitlezen ... geen errors
2. Startpilot gebruikt niet aanslaan
3. Vonk ok, benzine had de auto dus bougies schoongemaakt met een brander ( net 12dkm oud)
4. cilinders met perslucht schoongeblazen en bougies terug geplaatst
5.) Achter in boven de accu het relais van de benzine pomp verwijderd.
6.) Starpilot gebruikt , gaspedaal volgas , startbooster aangesloten 150ampere en starten maar ..op de ether start de auto weer.
7.) Relais terug..... auto blijft lopen.....
8.) Rondje rijden...blijft starten auto nu op bedrijfstemp
9.) Compressie test ...met warme motor alles tussen de 10-11 bar.
Boekjes doorgenomen van de 1 eerste eigenaar . auto de eerste 3 jaar bij de dealer in onderhoud geweest daarna staat er in het onderhoud dat er 10w40 minerale olie is gebruikt ..ipv5w30 volsynth.
Vandaag :
10.) Motor flush
11.) Motor warm gereden , 400ml Forte per 4L dus 2 toegevoegd en de motor 25-30min stationair laten draaien.
12.) Alles afgetapt en gespoelt met 1 L 5w30llo4
13.) Motor gevuld met Castrol LLo4 5w30 olie met 400ml Forte Oli Fortifier .
14.) Auto blijft starten .......ga nu het olie verbruik in de gaten houden ...en lekker rijden auto en motor soeft erover.
.......
15.) Volgende week uit een schade auto met 115.dkm blok halen voor 750euro ...heb ik deze maar alvast .
Fijn weekend .
14 jaar
Oplossing motor vervangen.
Bedankt voor alle informatie.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar