BMW 5-Serie: te hoog toerental bij rijden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 l

Hallo,ik heb hier een zeer raar probleem met een 520 diesel uit 2001,de auto is enkele maanden geleden binnengekomen met een defecte luchtmassameter,na het vervangen van de luchtmassameter had de motor weer het volledige vermogen,na een maand echter komt de klant terug met de melding dat zijn motor 'veel lawaai'maakt.Ik ga een testrit doen en inderdaad de motor doet 3100 toeren bij een snelheid van 120 km/u in 5 de versnelling,mijn eerste idee is dat de koppeling slipt(ook al voelde ik er direct niets aan,maar je 240000km dus...),ik heb de koppeling vervangen,visuele kontrole van het vliegwiel>niks aan te zien en te voelen....resultaat 0,nog steeds te veel toeren bij een hogere snelheid,uitlezing met de bosch kts brengt aan het licht dat de abs sensor RA slecht is>deze heb ik ook vervangen,blijkbaar dient deze ook om de snelheid van het voertuig aan te geven resultaat....0,De klant vertelde mij wel dat de differentieel vroeger al eens vervangen is geweest en dat hij op een keer eens een 'klop' gehoord heeft???Zou het in de diff.of de versnellingsbak kunnen zitten?Er is totaal niks aan te voelen en de wagen schakeld perfect,Ik heb als eens de test gedaan met achter een vrachtwagen te rijden bij een snelheid van 90 km/h en de snelheidsmeter geeft inderdaad de juiste snelheid aan,je voelt ook effectief dat de motor 3000 toeren doet bij 120 km/h.Hoe is dit mogelijk>>>het toerental van de motor en de verhouding van de versnellingsbak en diff.is toch een vast gegeven(als de koppeling goed is toch)???Weet iemand raad?

Bartje40

Geplaatst door Bartje40 (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Als er een andere bak onder zit of een ander diff, kan dat al wat schelen in toerental, de overbrenging kan dan korter zijn en dan heb je vanzelf wat meer koppel, je zou eventueel eens de versnellingsbak code kunnen opzoeken..

Het komt in elk geval niet door het vernieuwen van de LMM, dat staat daar los van, en dat het probleem vanzelf ontstaan is zonder dat de koppeling slipt lijkt me ook niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.