close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: loopt momenteel op 5 cilinders.. cilinder 1 werkt niet mee.

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 520i

Hallo allemaal,

Ik heb hier staan een BMW e34 520i met het volgende probleem
De auto loopt momenteel op 5 cilinders.. cilinder 1 werkt niet mee.
Heb de bougies gecontroleerd en deze zijn 5 mooi van kleur maar cilinder 1 is lichter en ook droog.
Bobine stekker cilinder 1 er af gehaald en liep nog steeds hetzelfde dus geconstateerd dat het probleem daar in zit.
Compressie is gemeten hier zit geen afwijking in met de rest van de cilinders
Ook gecontroleerd of de bobine vonkt en of de bougie vonkt dit klopt ook allemaal.
Later injectoren omgewisseld cilinder 1 naar 3 en die van 3 naar 1 ook dit mag geen verschil uitmaken.
Toen ben ik begonnen met meten van de bekabeling en viel me op dat injector 1 niet aangestuurd word bij de overige 5 is duidelijk te zien dat die aan massa gelegd worden en gaat ook met een proeflampje het ledje knipperen.
Tijdens compressie meten viel ook op dat er geen brandstofwolk uit het bougiegat kwam en bij de overige 5 wel.
Bekabeling doorgemeten vanaf computer naar injector cilinder 1 en geen onderbreking + ook geen te hoge weerstand.
Op allebij de draden die naar de injector gaan (rood/wit + bruin/wit) tijdens lopen 13.2 volt maar bruin wit die vanaf motorregelapparaat komt die word niet onderbroken geen schommeling in het aantal volt op te merken en ook geen knipperend proeflampje.
Deze draad hoord er voor te zorgen dat de injector aangestuurd word zo ver was ik al wel.

Nu denk ik zelf computer defect.. maar zijn er ook meer mogelijke oorzaken?
Iemand ervaring met dit probleem of dat ik iets over het hoofd zie?

Heb hier geen diagnose apperatuur voor BMW dus even uitlezen zit er nu niet bij

Geplaatst door

RemcoGT (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt zo ongeveer alles doorgemeten, en stap voor stap gecontroleerd, als de bedrading ook in orde is en hij alsnog niet word aangestuurd, kan het goed zo zijn dat de DME defect is..

Als je de injector rails eruit haalt en je laat iemand de auto starten, komt er dan overal benzine uit, behalve bij cil 1 niet ? Als dit het geval is zou de DME het probleem kunnen zijn, komt er echter wel benzine uit, controleer dan eens de vonk..

stefan84 0

14 jaar

Het enigste wat je nog kan doen is direct op de DME pin meten, komt daar ook niets op dan ligt er vermoedelijk
een eindtrap van die injector uit.

Stroomloos heb je de DME al een keer gemaakt neem ik aan?
DME repareren is eventueel een optie.

Soms word een injector uitgeschakeld door de DME (ziet hij ergens een fout) maar ik denk niet dat dat bij dit type van toepassing is.

Oiram

Stefan,

Ik ga vanavond de BMW de garage inzetten hier thuis en dan kijken of er brandstof uit de injector komt.
Maar aangezien ik de injectoren onderling al keer omgewisseld heb daarna motor laten draaien en toen stekker van bobine cilinder 1 er af liep deze nog exact hetzelfde als daarvoor.
Dus aan de hand daarvan had ik de conclusie al wel getrokken dat het iets met het management systeem moet zijn.


Oiram,
Heb de accupolen er keer afgehaald en tegen elkaar aan gehouden en ook de stekker van de ECU is er af geweest en de ECU heeft ook bijna 2 uur lang op de kist gelegen.
Dus deze is wel stroomloos geweest.

Ben net met de auto naar huis gereden en loopt echt als een krant zo.. totaal geen vermogen met optrekken klinkt het alsof ik een slecht afgestelde V8 rij

RemcoGT 0

14 jaar

Je zou de DME eens open kunnen maken, soms zie je het defecte componentje zo zitten.
Bouwjaar 1990 is wel te doen, dat nieuwere spul is miniatuur en lukt niet meer zo gemakkelijk.

Oiram

We zullen zien vanavond.. om zelf een regelapparaat los te gaan halen vind ik toch net iets te riskant..

RemcoGT 0

14 jaar

Is geen probleem, even de torx schroeven los draaien en het deksel eraf pakken, nu even het plastic van de print plaat afhalen, dit zit vast geklikt, je kan de printplaat ook los klikken, dan kun je hem wat omhoog halen en de delen zien..

Als je bovenstaande doet, komt het allemaal weer goed en helpt je niks kapot..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Zo.. 320 computer er in gehangen liep de auto meteen als een zonnetje.. helaas was dit even te leen van een auto van een vriend.
Stukje gereden nog steeds horten en stoten.. maar na een poosje wat dieper gas in getrapt te hebben begon de auto weer als een 6 cilinder te lopen.
Niet van lange duur maar toch apart dat hij nu weer wel 6 cilinders pakt.. toch maar voor de zekerheid een nieuwe computer aangezien hij met de geleende 320 computer helemaal niet meer overging op 5 cilinders

Probleem is dus als goed is opgelost!

RemcoGT 0

14 jaar

Je had ook even jou chip in die andere computer kunnen zetten om te kijken hoe hij dan liep, dan weet je zeker dat het goed was, of dat hij liep zoals eerst.

De chip moet je wel in de goede richting erin zetten en oppassen dat je de pinnetjes niet scheef drukt..

Komt er nu wel brandstof uit de injector ?

stefan84 0

14 jaar

Nou het probleem sluit zich wel aardig uit als de wagen met een andere computer in eens als een trein loopt maar met de oude weer begint te stotteren. Auto is alweer terug bij de eigenaar dus die moet maar kijken wat hij er mee doet. Bedankt voor alle adviezen en tips!

RemcoGT 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.