Hallo,
Wie kan me helpen met het volgende;
Het probeem is dat zekering Nr. 7 steeds doorbrandt van mijn Z3.
Dit gebeurd meteen zodra ik er een nieuwe zekering in steek dus zonder iets te bedienen, zowel met contact aan als uit.
Nr.7 is voor de centrale deurvergrendeling (met afstandsbediening). Er staat 12V over de aansluiting van de zekering, dat mag al niet toch? Eén aansluiting zit aan massa en de andere maakt dan wellicht ergens kortsluiting.
Ook doen mijn elektrische ramen het niet meer (weet niet of dit komt omdat zekering nr.7 kapot is hoewel deze alleen voor CV is volgens boekje). Ook de traction control doet het nu soms wel en soms niet dus ik weet niet zeker of deze met dezelfde storing heeft te maken.
Ik had de storing voor het eerst toen mijn binnenverlichting aan bleef staan lange tijd (terwijl deze altijd na 15 minuten hoort te doven). Ik snap niet hoe deze kan blijven branden want ik heb er ook niet aangezeten. Toen was mijn accu leeg, heb ik met startkabels gestart en kwam dus dit probleem.
Iemand tips waar ik kan zoeken? Ik heb de kabelboom van de kofferklep al gecontroleerd maar deze lijkt me in orde (komt bij Z3 vaak voor dat de kabels tussen carroserie en kofferklep bloot komen te liggen).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er is een electrical troubleshooting manual van elke BMW de downen, daarin kan je precies zien wat er allemaal aan de zekering hangt. Gebruik de VIN om het juiste manual te halen. Er kan ook een geblokkeerde motor zijn waardoor de zekering smelt. Je zou om te beginnen 1 voor 1 de kabels kunnen lostrekken, per raam.
Bedankt voor je reactie.
Het vreemde is dat de zekering van de ramen wel in orde is, deze zou bij een blokkerende elektromoter toch ook moeten smelten lijkt me.
Heb je overigens een link van die troubleshooting?
IK zag er hier wat staan http://carservicemanuals.blogspot.com/20...
Zekering 7 is voor de CV maar de CV wordt weer aangestuurd door de ZKE en die stuurt ook oa de electrische ramen aan. Denk dan je een probleem in je ZKE hebt aangezien je het niet hebt over bv de binnenverlichting die ook de de ZKE wordt aangestuurd. Een vast zittende motor gaat de zekering niet laten smelten. Stekkers los gaan trekken heeft niet zoveel zin bij dit soort autos van deze bouwjaren.
De zekering zit overigens in de plus en het is normaal dat daar 12 volt op staat.
gr Martin
@MJ; die link voor de troubleshooting doet het niet. Maar ik zie dat er meerdere downloads zijn, ik zal deze eens bekijken
@GJB Auto's; Ja dan is het een grote kans dat de storing in de ZKE module zit. Want de storing begon ook juist met de binnenverlichting (deze is spntaan aan gegaan).
Maar even om het te begrijpen; als de zekering op de plus kant zit dan wordt hetgeen dat op dit circuit zit dus geschakeld via de massa? Als hier bijvoorbeeld de centrale deurvergrendeling op zit en ik sluit de deuren met de afstandbediening, dan schakelt de ZKE module de elektromotortjes in de deuren kortstondig aan massa zodat er een stroom kan lopen. Als hierbij een motortje kortsluiting maakt zal de zekering springen, maar als een motortje blokkeert dan heeft deze dus een hele hoge weerstand en zal er bijna geen stroom lopen lijkt mij (bij een geblokkeerde motor zal de zekering dus inderdaad niet springen).
Maar dat één aansluiting van de zekering aan + ligt continue is dus normaal (bij de overige zekeringen is dat geloof ik niet zo)? Maar dan kan het dus niet zo zijn dat de andere aansluiting continue aan massa ligt, want dat is gewoon kortsluiting (de zekering springt dan ook direct als je deze erin stopt). Deze zou geschakaled moeten zijn aan de massa met iets er tussen zodra je datgeen bediend (bijv. elektromotor of verwarming of zoiets).
Ik wil graag een beter idee hebben wat er gebeurd, want ik heb het niet zo met elektronica aangezien je niets ziet (wel voelt af en toe:)
Inderdaad mag geen verbinding op de 2e aansluiting van de zekering zijn, had ik niet begrepen. De motoren zijn gewoon spoelen die de pin naar beneden trekt, er wordt een puls gegeven en dat gaat de pin omhoog of naar beneden, als hij vast zit gebeurt er verder niets en je hoort ook gewoon het geluid wat je normaal hoort, buiten een kortsluiting in de motor kan er eigenlijk niets mis zijn met die dingen. Als je een massa meet over de 2e aansluting van de zekering is waarschijnlijk de ZKE kapot. Alle onderdelen in de ZKE worden via transistoren (Of wat de officele benaming ook is, zover zit ik ook niet in de electronica) geschakeld, zoeen transistor gaat wel eens kapot en dan wordt de plus constant naar massa geschakeld, zoek maar eens op groot licht blijft branden bij een e39.
gr Martin
Ok bedankt Martin voor je reactie.
Ik zag op marktplaats al dat deze ZKE's vaker voor problemen zorgen. Ook is er iemand hier in de buurt die deze repareerd, daar zal ik vanmiddag eens langs gaan. Misschien kan hij de boel ook eerst eens uitlezen. En anders een vervangings ZKE monteren.
Ik laat hier nog wel weten of daarmee de ellende is verholpen.
Ik heb een andere ZKE (zentral karroserie module, voor o.a. CV en elek. ramen) geplaatst, maar dit was niet de oorzaak.
Ik heb de zekeringkast gedemonteerd en de draad van zekering nr.7 gevolgd, deze bleek een massasluiting te hebben. Nu is het probleem opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Z3 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar