auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: bonk bij het schakelen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Team,

enkele probleem gevallen wat zich bij mijn 320 diesel voordoet.

geval1
Bij het schakelen hoor ik een bonk bij de uitlaat/achter differentieel.. (niet echt hard) zelfs als ik stil sta en in z'n eerste versnelling doe hoor ik de bonk. als ik het herhaal dan hoor ik geen bonkende geluid

geval2
vanaf z'n 3e versnelling hoor ik een resonatie bij de uitlaat als ik gas geef.het geluis is (alsof ik een sportuitlaat eronder heb) dit hoor ik alleen als ik gas geef dus vnaf zijn 3e versnelling. als ik m in z'n vrij gooi en gas geef dan hoor ik dat geluid niet. vreemd !!

oja linkerachter wiellager is wel aan vervanging toe.

iemand een tip

alvast bedankt!

Geplaatst door

hans4024 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gebonk:
Misschien teveel speling in de pen-gat verbindingen van de hardy-disk (flexibele koppelschijf tussen uitgaande as versnellingsbak/ cardan-as). Het klinkt vreemd, maar deze speling in de aandrijflijn kan inderdaad (pas) aan het eind bij het differentieel 'te voorschijn' komen/ hoorbaar zijn. Als pennen/ gaten bij een tweede inschakeling van de versnelling reeds aanliggen hoor je inderdaad niets.

Resonantie:
Tussenlager cardan-as of misschien ook slechts een gevolg van de speling in de hardy-schijf.

Wat je kunt proberen is als hij na de eerste keer geen lawaai meer maakt hem in de achteruit te zetten en het opnieuw proberen, als je het lawaai dan nog 1 keer hoort zit het inderdaad hoogst waarschijnlijk in de hardy schijf.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

12 jaar

aanvulling op bovenstaande probleemgeval.

gebonk is ook hoorbaar bij het doorschakelen in alle versnellingen. en bij het gas geven en loslaten. verandert hierdoor de eventuele bovengenoemde oplossingen

bvd

hans4024 0

12 jaar

Elke last-wissel wordt hoorbaar in de reactie-armen van de aandrijflijn als een van de componenten daarin een overmatige speling heeft. Met de volgende test valt te bepalen waar het onderdeel met de grootste speling zit:
Zet de auto (zonder draaiende motor) in de laagste versnelling, breng een achterwiel* omhoog met de krik en draai dit wiel met de hand met snelle bewegingen linksom en rechtsom.
De nu voelbare speling is de som van alle spelingen in de aandrijflijn: Van homokineten van de steek-as en van cardan-as uiteinde, van tandwielen in het differentieel, van kruiskoppelingen van de cardan-as, van de pen/gat-verbinding(en) van de hardy schijf en van de tandwielen in de versnellingsbak.
Als een metaalachtig geluid overheerst, is de speling het grootst in homokineten/ kruiskoppelingen en tandwielen*. Als een rubberachtig geluid overheerst is de pen/gat verbindingen van de hardy-schijf de veroorzaker. Onderzoek van afzonderlijke delen (bijv. hardy schijf: cardan-as verdraaien met schroevendraaier door kruiskoppeling) leert waar de grootste speling echt zit.
Speling op de pen/ gat verbinding(en) van de hardy schijf is pas echt goed zichtbaar als de uitlaat en warmteschilden gedemonteerd zijn. Om de hardy schijf te vervangen moeten deze delen ook weggenomen worden.

*Met beide achterwielen van de grond schakel je de satteliet-wielen in het differentieel uit als bijdrager in de totale speling van de aandrijflijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.