Hallo allemaal, ik heb last van code p0491 wat duidt op een beperkte flow van mijn sec luchtinjectie in bank 1.
Nu ook p0420 wat duidt op onvoldoende catalystische werking van bank 1.
Ik vind de auto ook wel erg " stinken " alsof het mengsel best rijk is.
Nu zie ik allemaal "enge" filmpjes over koolaanslag in het sec luchtsysteem dat je met speciaal gereedschap moet reinigen.
Iemand die mij kan adviseren of helpen omgeving Rotterdam?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er bij het uitlezen ook gekeken naar de signalen van de lambdasondes (4 stuks) en de fuel trims?
Want kennelijk heeft alleen de katalysator van Bank 1 (de kant waar cyl 1 zit) een probleem.
Is er een 4-gas test gedaan om te of te zien Of en zo ja Hoe rijk het mengsel is?
Een goede beschrijving hoe je een defecte katalysator herkent a.d.h.v. de lambdasonde signalen:
https://www.picoauto.com/library/case-st...
Hallo Oldford,
Niet zoals het hoort. Ik heb zelf met mijn OBD scanner gekeken naar de fueltrims en weet dat er ergens een waarde stond van -34%. Welke dit precies was durf ik nu niet te zeggen maar waarschijnlijk zal dit bank 1 betreffen. Waar zou dit op duiden?
Ik zal van de week de auto op de 4 gas tester aansluiten en nogmaals kijken naar de waarden op mijn OBD scanner.
2 jaar
Een fuel trim van -34% geeft aan dat de computer denk dat het mengsel minstens in de basis zo'n 30% te rijk is. Met behulp van de fuel trims wordt er alleen al door deze fuel trim 34% van de ingespoten hoeveelheid brandstof afgehaald. Hoeveel er door de 2e fuel trim af gaat of bij komt is dus nog de vraag.
Bij de meeste oorzaken die te rijk veroorzaken zie je een effect op beide banken. Hier kennelijk slechts op 1 bank. De eerste verdachte is dan een defecte lambdasonde in die bank. Op geringe afstand gevolgd door een lekje in het uitlaatspruitstuk (of pakking) van die bank.
Zijn je uitlaten volledig gescheiden van voor naar achter? Doe de 4-gas test dan aan beide kanten.
Durf niet te zeggen of het uitlaatsysteem halverwege samenkomt in de.middendemper, zou ik even moeten bekijken.
Metbde lambfasonde bedoel je neem ik aan de 1e, voor de kat van bank 1?
Aangezien ik soms uitlaatgassen binnenin ruik zou het uitlaatspruitstuk of pakking wel een veroorzaker kunnen zijn van het arme mengsel. Maar veroorzaakt dit ook beide codes?
2 jaar
Hierbij een eerste meting van de ochtendrit. Naar mijn idee pendelen alle sondes netjes tussen 0 en 1 volt
2 jaar
Als alle lambdasondes tussen 0 en 1 volt pendelen dan zijn beide katalysatoren overleden.
De screen shot wijst daar wel op. 0,1 volt achter de kat is veel te weinig. Dat moet 0,7 - 0,8 volt zijn.
Overigens zie ik geen waarde voor de voorste lambda sensoren. Misschien staan die wat verderop in je data lijst want dat zijn breedband sensoren. Het signaal daarvan wordt oftewel in mA (+ en -) getoond dan wel in volts tussen de 0 en 8 volt. Daarbij staat ook nog een lambda waarde. Daar is eenvoudig te zien of het mengsel wel rond 1.0 slingert.
Overigens omdat de voorste sondes breedband sensoren zijn, regelen hier ook de achterste sondes mee. En met de getoonde lage waarde kan het mengsel wel eens verrijkt worden.
De O2 sensor additive is de fuel trim bij stationair. Die zien er goed uit. De vraag is wat de fuel trims bij rijden doen (multiplatieve factor).
Ik zal zsm de 4 gas meting doen.
Fuel trims bleven nagenoeg gelijk tijdens deze ochtendrit.
2 jaar
Rit naar huis.
Lambda 1 tijdens rijden 1,5, bij gas los 4,5
Lambda 2 pendelt tussen 0 en 1
2 jaar
In mijn straat aangekomen na een paar dotten gas te hebben gegeven zag ik de volgende gegevens.
2 jaar
Inmiddels is mijn lampje weer gaan branden( na 2 dagen) met de reeds bekende storingen.
2 jaar
Zie onder
2 jaar
Zie foto
2 jaar
En een 4 gas meting met relatief koude motor ivm tijd. Stationair foto gemaakt.
2 jaar
Nu stationair met warme motor.
2 jaar
Opnieuw
2 jaar
Ik zie toch wel vreemde dingen op je screenshots.
Ik mis bij de breedband lambda signalen de zogenaamde "equivalence factor". Dat is hetzelfde als een lambda waarde. Daar kun je goed aan zien hoe rijk of hoe arm het mengsel is.
Aan het voltage is het veel moeilijker te zien, want ik weet niet wat exact het voltage voor lambda 1 is. Dat verschilt per merk en/of leverancier van de motorcomputer.
Normaal gesproken geeft het pendelen van de achterste sonde aan dat de katalysatoren zijn overleden (tenminste zolang er brandstof wordt ingespoten). Bij gas los mag het signaal van de achterste sondes heel laag worden. De voorste breedband sondes reageren daar zoals verwacht.
Bij gas los krijg je dan een hoog voltage (veel zuurstof).
Heel vreemd is het gedrag van de O2 sensor additive. De ene keer minder als 1% en de andere keer ruim 3 duizend procent. Ik geloof die laatste waarde niet.
Ik zou eens een andere scanner gaan gebruiken. B.v. een algemene EOBD/OBD2 scanner.
Daar zijn de fuel trims veel duidelijker en is ook de "equivalence factor" eenvoudig te vinden.
Waar lees je overigens mee uit? (Merk, type, versie?)
De 4-gas metingen zijn ook wat vreemd. Aan de ene kant denk je het mengsel is een fractie te rijk (Co en HC), aan de andere kant blijft er wel veel zuurstof over en dat wijst weer op een te arm mengsel.
Ik zou overigens 4 metingen doen. Zowel stationair als op toeren en dat aan beide uitlaat einden.
Ik meet nu met een carly obd adapter. Op de allereerste foto gaf hij een lambda van 0,99, of bedoel je die waarde niet als equivalence factor? 4 gas is over beide banken nagenoeg gelijk en geeft aan arm te zijn. Dit terwijl de auto erg rijk ruikt. Motor loopt als een zonnetje en houdt niet in.
Waar denk je zelf aan? Zal een andere obd meter aansluiten.
2 jaar
Op die 1e foto staat dus 1 maal een lambda value van 0,99.
Maar je hebt 2 kanten (banken) op de motor zitten die onafhankelijk van elkaar werken, dus dan moet je ook 2 van zulke waardes hebben. Die 2e zie je dan weer niet (als die er al is).
En is dat een gemiddelde van 1 kant of van beide kanten? En hoe snel wordt dat geupdate?
Bij EOBD staat die lambda waarde (equivalence factor) gelijk bij de lambda sensor waarde. Die veranderd dus even snel als het signaal van de lambdasonde.
Helaas, kom er niet meer uit :(
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 6-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar