BMW 5-serie 2010: Carterpakking vv n55 motor

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: N55B30A, Motorinhoud (cc): 3000, Vermogen (kw): 225

Olie lekkage carterpan. Bekend fenomeen na 200dkm, vaak treedt het al eerder op. Ik wil deze gaan vervangen. Vooras frame moet zakken. Deze auto heeft dynamic control, de stabilisatie stang heeft een hydrolyse motor met slangen. Ook de electromotor van de besturing hangt aan het frame. Kan het frame vergenoeg zakken, zonder de olie slangen los te maken van dynamic systeem. Is het ook verstandig om de drijfstang lagers preventief te vervangen? Zo ja welke maat lager schaal moet ik dan bestellen, of moet ik eerst de speling opmeten?
Gr Goos

Goosk

Geplaatst door Goosk (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

check

Beste antwoord, geplaatst door Goosk (0), 9 maanden geleden

Ondertussen de klus geklaard, totaal ca 25 uur werk.
Begonnen met verwijderen van onderplaten, maar ook van de platen in de wielkuipen, die tegen de motor ruimte zit.
Voordat ik gestart ben, natuurlijk de min pool losgemaakt en het slot vd achterklep geblokkeerd, zodat deze niet dicht kan vallen.
Ook de motorolie afgetapt.

Daarna de afdekplaten links en rechts verwijderd in de motor ruimte naast de spatborden(beugel om de motor op te hangen moet hierop staan).
Reactie stangen en beplating boven radiator verwijderd, daarna de ventilator eruit getrokken.
Als je de radiator wegneemt, dan kan je eenvoudig de onderste spanrol welke vastzit op de carterpan, losmaken, wel eerst riem verwijderen natuurlijk.
Ook de 2 bouten van de oliepomp van dynamic control los gemaakt. 3e bout onder inlaat kan ik nog niet verwijderen, luchtfilter moet eerst verwijderd worden, inclusief aanzuigbuis. Ook de leiding daaronder (van turbo naar de inlaat alleen rechterzijde verwijderd.
Nu kan je, vanaf boven, de oliekoeler onder de inlaat los schroeven, maar ook de 3e bout vd olie pomp van dyn control.
Nu de motor nog ophangen, naast oliefilter kan er een hijsoog ingedraaid worden( sleep oog van e39 past hierin). De motor opgehangen aan een beugel, daarna links en rechts de motorsteunen los gedraaid, 3 stuks per zijde. Daarna de motor ca 1 cm omhoog gedraaid.
Dan zowel links als rechts de reactiestangen losmaken van de wiel ophanging. Maar ook de stabiliteit stang. Ik heb de schokbreker op de reactie stang ook maar losgemaakt.
Onder de auto nu de stabilisatiestang met hydrolische motor losgeschroefd van het frame, kan blijven hangen aan de olie slangen, gelukkig niet los hoeven te maken. Electrische aansluitkabels vd elec stuurbekrachtiging los gemaakt en gecontroleerd of er geen andere kabels of leidingen los moeten.
Begonnen aan de rechterzijde, de klemmen van de olie leidingen van het frame van de vooras los te schroeven, om te voorkomen dat ze buigen bij het zakken van het frame. Niet vergeten de stuuras los te maken, zit met 1 boutje vast, de as kan na verwijdering omhoog richting stuur gedrukt worden. Frame zit met 3 bouten links en 3 rechts vast aan chassis en 2 bouten links voor en rechts voor aan de voorbalk.
Frame heb ik voor het losdraaien ondersteund met een krik. Nadat alle bouten verwijderd waren, het frame ca 15 cm laten zakken, Nu nog het vooras frame laten zakken. Tijden het zakken wel goed rondom controleren of er geen leiding of kabel te veel onder spanning komt. Links nog 2 stekkers losgemaakt, 1 vd hydrolische pomp en nog 1.
Daarna het frame met houten blokken ondersteund.
Linker motor steun verwijderd, 1 bout losmaken van de steunplaat. De oliekoeler leiding van de oliekoeler onder inlaat van carterpan los geschroefd, maar ook de koeler beugel. Dan pas kan je bij de aangeschroefde, motorsteun plaat, welke vast zit met 3 bouten.
Alle carterpan bouten zijn nu bereikbaar. Na het verwijderen van alle bouten, de pan eraf gehaald( vooraf wel de stekker van olie niveau meter losmaken.
De pan was redelijk schoon, ik flush altijd voor de olieverversing.
De oliepomp met aanzuigbuis, geen enkele vervuiling. Toch maar besloten om de drijfstanglagers te laten zitten. Ik ververs de auto na 10 tot 15 dkm en ik rij de motor warm voordat ik het echt gas geef. Dit zijn oa de 2 risico factoren. Als ik van plan was om de auto nog 5 jaar te rijden had ik het wel gedaan. Maar ik wil er nog 1 a 2 jaar mee rijden.
Na alles te hebben gereinigd, de pan gemonteerd met de nieuwe pakking en nieuwe boutjes. 8 nm en 90 graden voor de korte boutjes en 8 nm en 180 voor de lange bouten. 1 boutje links voor zit niet bij de set, die ik bij bmw dealer heb gekocht, lengte is ook afwijkend. Ik heb hier de oude maar weer voor gebruikt.
Ging goed gelukkig.
Zo nu alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar zetten. Wel veel werk, had ik ook wel verwacht. Maar wel te doen, ik heb een bandenbrug, wat de klus wel beter uitvoerbaar maakt, dan de auto te moeten opkrikken. Ik hoop dat deze beschrijving duidelijk genoeg is, helaas niet met foto's. Maar als je twijfelt, dan weet je nu ongeveer wat je te wachten staat. Het opbouwen koste meer tijd, omdat ik voor veel bouten het aandraaimoment moest opzoeken.
Bij een moment en hoekverdraaing heb ik na het aanhaal moment een stipje op de kop van de bout gezet en een streepje naast de bout waar het stipje moet komen na de hoekverdraaing. Bij veel boutjes moet je meerdere slagen maken ivm de beschikbare ruimte, dan is de hoekverdraaing niet goed in te schatten.
Natuurlijk na de opbouw nieuw oliefilter en nieuwe olie erin.
Toch nog een lang verhaal geworden.
Gr Goos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.