close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Controle carterventilatie

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5

De juiste werking van de carterventilatie is belangrijk en bevriezen van er in aanwezig vocht kan grote problemen geven.
Hoe beoordeel / controleer ik of de carterventilatie nog goed werkt?
Is preventief vervangen op een gegeven moment verstandig? (auto heeft ca. 220000 km gereden).

Alvast bedankt voor reactie's.


Peter

Geplaatst door

Pjotr9136 (50)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is eigenlijk niet de moeite om hem niet te vervangen als je hem toch controleren wilt. Hij blijft gewoon werken ook al zit er wat vocht en rommel in dus van de buitenkant kun je er niets van merken, als je wilt controleren of ie nog schoon is moet je hem uit elkaar halen en afgezien van het feit dat dat al moeizaam is moet je het hele inlaatspruitstuk eraf halen om er bij te komen en dan loont het al snel om het membraam toch maar te vervangen.

Is ook wel verstandig om het preventief te doen als je niet zeker weet wanneer ie vervangen is omdat als ie echt bevriest heb je de kans dat je motor kapot loopt. Heb er laatst nog 1 gehad die binnen een paar honderd meter 3 liter olie kwijt was door een bevroren membraam.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Dan moet ik die ook maar vervangen (m52) die loopt vanaf het kleppendeksel van de kunstofleiding en verdwijnt dan onder het inlaatspruitstuk?

MJ 0
badge

13 jaar

Onder het spruitstuk zit de regelklep zelf, die moet je vervangen, als de leidingen erg smerig zijn kun je die ook vervangen of proberen schoon te maken om elk risico te vermijden dat er iets bevriest onder het rijden, komt niet heel vaak voor hier in nederland maar als het gebeurt gaat het vaak goed mis.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de reacties.
Maar is er een manier om te beoordelen of de carterventilatie nog goed werkt, zonder deze los te halen.
Want loshalen betekend gelijk geheel vervangen omdat er dan vaak delen breken en vervangen is zonde als er geen reden voor is.

Gaat de motor b.v. minder regelmatig stationair lopen bij verstopping?
Of is de kans op verstopping niet aanwezig bij een auto die bij elke rit goed op temperatuur komt?

Pjotr9136 50

13 jaar

Als je carter ventilatie kapot is gaat ie valse lucht aanzuigen en dan gaat zeer waarschijnlijk het motorstoringslampje branden. Maar als je bang bent voor bevriezing dan hoeft ie niet kapot te zijn om te bevriezen, als je veel lange ritten maakt is de kans minder aanwezig dat ie bevriest, bevriezen komt ook niet heel erg vaak voor omdat je een combinatie van omstandig heden nodig hebt om de boel te laten bevriezen. bijvoorbeeld vocht/witte smurrie in het systeem, onder nul en onvoldoende warm voordat je bv de snelweg op gaat waardoor de koude lucht alles laat bevriezen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Beste Martin,

Aangezien de auto zo goed als dagelijks wordt gebruikt en eigenlijk bij elke rit goed op temperatuur komt verwacht ik geen problemen.
Ik rijdt bovendien altijd enkele kilometers over een 60km weg altevorens ik de snelweg opga en rijdt zeker bij koud weer de auto rustig warm.
Verder is ook aan de dop geen sludge aanwezig en er mooit een motorstoring geweest.

Ik denk dat ik weing risico loop op bevriezingsproblemen.
Je hoort nog wel eens van mensen die zo goed als alleen zeer kleine stukjes rijden, die zullen een veel groter risico lopen.

Bedankt voor je reactie.

Pjotr9136 50

13 jaar

kijk even of je nog de oude type slangen hebt.
aangezien de km stand van de auto advies toch wel te vervangen...meestal maken ze geluid of valse lucht veroorzaken of motorlamp laten branden.
vervangen van carterventilatie + alls slangen is 1 uurtje werk inlaatspruitstuk hoeft er niet af...als die nooit vervangen is is het wel verstandig om hem een keer te vervangen.

CIVICCOUPE66 0
badge

13 jaar

Dat klinkt goed, zit de carterventilatie los tussen de slangen of is ie vastgemonteerd? Hoe haal je die los zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen? (323i M52)

MJ 0
badge

13 jaar

Heb het gevonden, zit met 2 schroeven vast.... Kijken of het mij ook lukt om het spul los te krijgen!
http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E36...

MJ 0
badge

13 jaar

[quote=MJ]Heb het gevonden, zit met 2 schroeven schroeven vast.... Kijken of het mij ook lukt om het spul los te krijgen!
http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E36...[/quote]
Ik zal wel iets fout doen want ik kan alleen afbeeldingen plaatsen als ik op citeren druk.
[url=http://img823.imageshack.us/i/44527585.p...][img]http://img823.imageshack.us/img823/9218/...[/img][/url]

MJ 0
badge

13 jaar

Als eerder aangegeven denk ik niet dat met mijn gebruik van de auto en aangezien er geen storingen zijn voorlopig niet aan het vervangen gaan.

Pjotr9136 50

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.