Goeiedag allemaal,
Sinds kort in het bezit van een 530i E39 uit 10-2001 met niet zo heel veel kilometers op de klok: 157000. Aantoonbaar één eigenaar gehad en bij de dealer navraag gedaan over de kilometerstand en onderhoud. Alles was zoals het hoorde.
Nadat de auto hevig trilde de versleten achterbanden vervangen en de trilling was weg. Toen viel een rare resonantie op, die begint bij 80 per uur, erger wordt bij 100/110 en daarboven wegsterft cq minder opvalt door toenemend windgeruis. Het geluid klinkt bonkerig, is vrij moeilijk te localiseren maar lijkt toch echt van achteren te komen. Klinkt als onweersgeluiden heel in de verte. Alle wielen zijn gebalanceerd, de auto trilt totaal niet. De pook trilt ook niet. Een andere set wielen gemonteerd, winterset, maar maakte niets uit. De koppeling intrappen met rijden maakt ook niet uit.
Tevens heeft de auto hetzelfde geluid, maar dan heel snel achter elkaar, in de vorm van een donkere "brroem" bij versnellen in z'n tweede of derde versnelling van ca. 40 naar 70 per uur. Het lijkt dan bij een bepaald toerental te zijn. De broem komt duidelijk van achteren.
De auto is al bij twee garages op de brug geweest en een ieder zegt dat alle onderstel-rubbers maar ook de hardy-schijf en het rubber vlak voor het differentieel er prima uitzien. Zelf ook gezien. Ook nergens speling. Wiellagers zijn in orde, uitlaat is in orde, diff-olie was prima.
Het enige wat nog niet is gecontroleerd is het tussenaslager, welke je niet kunt zien zonder dat je de uitlaat en beplating demonteert (heb ik het goed?).
Wat denken jullie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De kans is groot dat de resonantie van de cardan-as komt, maar de reden blijft gissen:
- Onbalans door flinke opdoffer door raken van een steen/ door een kuil rijden?
- Pignon-lager in het differentieel welke teveel speling heeft?
- Tussenlager van cardan-as kan het ook zijn.
Als test (niet permanent!) kun je deze tijdelijk wat uit het midden zetten* .
De hogere zijdelingse belasting op het tussenlager moet op zijn minst het probleem-
toerengebied veranderen.
*) Uitlaat en hitte-schilden zitten inderdaad in de weg ....
Nog bedankt voor je reactie Freude am Fahren (je bent een BMW-liefhebber, dat kan niet missen :-)
De dealer adviseert het tussenlager of de hele cardanas te vervangen. Kosten maximaal 800 euro. Ik zit nu al enkele weken allerlei fora te lezen en 9 van de 10 keer komt het neer op het tussenaslager, waar de as gaat zwiepen/bonken. Wat is wijsheid? Aan arbeidsloon maakt het niets uit om er dan maar meteen een hele nieuwe as op te doen. Heb ik meteen nieuwe rubbers, een kaarsrechte as, etc. Mits ie er natuurlijk recht tussen wordt gezet, maar daar ga ik dan wel vanuit.
Oh ja, als je de koppeling tijdens het schakelen wat ruw laat opkomen hoor je iedere keer een metalen tik. Heel soms ook een doffe "boenk". Ook bij afremmen bij een stoplicht en dan alvast in eerste versnelling zetten hoor je die " boenk". Duidt op speling lijkt mij?
16 jaar
Vanwege een versleten tussenlager de complete cardan-as vervangen, is naar mijn idee meer kosten maken dan strict nodig, tenzij je ervan overtuigd bent dat de cardan-as krom is. Een (kromme) cardan-as kan echter prima opnieuw (gericht/) gebalanceerd worden. (Adres hou je nog even tegoed). Als er toch een andere cardan-as gemonteerd moet worden, kun je ook gebruikt gaan winkelen (bijv. www.onderdelenlijn.nl). Nominaal kom je dan uit op de halve nieuw-prijs. Let wel - zeker in het geval van een cardan-as - goed op wat je koopt. Voor een goed adres voor gebruikte BMW-onderdelen: www.sterkens.nl
De beschreven bonk kan van de flexibele koppelschijf (hardy-schijf) tussen versnellingsbak en cardan-as komen - ondanks het feit dat deze er op het oog nog goed uitziet - door te grote speling tussen bouten/ uitsparingen in de schijf. De metalige klank kan van een reactie-arm bij de achter-as komen (door de optredende stootbelasting in de aandrijflijn), ondanks het feit dat daar nauwelijks overmatige speling aanwezig is. Speling in de aandrijflijn (hardy schijf, cardan-koppeling, homokineet aan einde van cardan-as, spline verbinding in deze homokineet, differentieel tandwiel-overbrenging, (homokineten van) aandrijf-assen) kan tot dit soort effecten leiden, op een heel andere plaats in het onderstel.
16 jaar
Probleem is gisteren opgelost door specialist van den Hengel in Amsterdam. Er is op mijn verzoek een compleet nieuwe cardanas gemonteerd. De klachten zijn verdwenen en de auto rijdt weer stil en strak. De oude as vertoonde geen sporen van slijtage of speling. Vreemd dus maar er zal ongetwijfeld ergens een onbalans in hebben gezeten. Om de diverse onderdelen van de as maar uit te sluiten besloot ik voor deze wat dure oplossing (kleine 1000 euro). Mijn advies aan mensen met een soortgelijk probleem: denk niet meteen als je geen speling of slijtage ziet dat de as het probleem niet is.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar