BMW 3-Serie: "diesel"geluid bij koude start 's morgens en sludge op de peilst

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316i

Heb 2 problemen bij mijn 316i automaat uit 2004, km.stand 125.000
-'s Morgens bij koude start maakt de motor een soort "dieselgeluid", dit zakt na 1 á 2 seconden weer weg en loopt dan weer lekker rustig.
- Op de peilstok zit sludge / caramalachtige blubber.
Heb de auto naar de garage ( géén BMW garage) gebracht. Daar hebben ze de oliedruk nagemeten, deze was in orde. De rotzooi in het carter zou kunen komen van mogelijk een lekke koppakking. De monteur meent dat het geluid kan komen van een slappe distributieketting, een vaker voorkomend probleem bij de E46, maar weet het niet zeker. Zijn advies is de auto naar een officiële BMW dealer te brengen. Misschien wel de beste oplossing, maar ik zou toch graag van te voren willen weten wat het probleem kan zijn, kan anders een erg dure reparatie worden.

Graag jullie reactie,

Rob Beumers

RoB-BM

Geplaatst door RoB-BM (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

voyager (0), 12 jaar geleden

Caramelachtige spul op je peilstok is geen goed teken. Het wijst op water of koelvloeistof in je karterpan.Vrees is dat je toch aan een "dure" reparatie van je koppakking toe bent.Evt. cylinderkop kan gescheurd zijn.Dat betekend openen van de motor.Dan kun je gelijk naar je distributie kijken, of de spanner zijn werk goed doet of is er iets anders aan de hand te meer het regelmatig voorkomend euvel is.

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij deze motoren komt het vaker voor dat er witte rommel in de olie peilstok en aan de vuldop zit. Dit komt door condens wat in de motor komt door vaak korte ritten en het niet op temperatuur hebben van de motor, een goede kwaliteit olie gebruiken werkt dit ook tegen, het geluid kan heel goed komen van een oud type ketting spanner die leeg gelopen is tijdens het stilstaan van de auto, hierdoor komt de ketting slap te hangen en dat hoor je. Er is een verbeterde ketting spanner te krijgen die dit voorkomt, ik zou deze er zowieso inzetten omdat het nogal eens voorkomt dat de ketting een tand overspringt en zo de ketting geleiders kapot maakt of erger dat de kleppen krom gaan.

gr Martin

greybmw (0), 12 jaar geleden

Heb niets toe te voegen aan het advies van Martin , bij mijn e46 ook in de wintermaanden iets meer sludge op de peilstok dan in de zomer heb te maken de bouw van de motor dat daar iets meer condens vorming is en zo die sludge op de peilstok krijgt kan geen kwaad.En de rest zoals martin zijn advies.

gr Ron.

RoB-BM (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor jullie snelle reacties en duidelijke antwoorden.
Misschien nog eraan toevoegen, De auto rijdt iedere dag woonwerkverkeer enkele rit 45 km waarvan 40 km snelweg.

Rob Beumers

greybmw (0), 12 jaar geleden

Hallo Rob dit wordt beschouwd als korte ritten ik maak ongeveer dezelfde afstand dus niks om je zorgen over te maken.



gr Ron

RoB-BM (0), 12 jaar geleden

Ik heb de auto ondertussen terug uit de garage. Bij dit type motor is er een bekend probleem met de distributieketting en spanrollen. Heb nog geluk gehad volgens monteur dat er niet al iets was gebeurd. Ketting kompleet met spanrollen etc. is vervangen.

Bedankt voor jullie reacties

Rob Beumers

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.