Hoi,
heb hier een leuke uitdaging voor de Bmw liefhebbers,want ik ben een beetje ten einde raad met dit probleem..
Zo'n maand geleden had ik de klant voor het eerst : niet starten.
Wagen naar de werkplaats gehaald,geen brandstofvoorziening aan de motor,pomp onder zetel zoemt.
Dan in de tank gaan kijken: linkerhelft staat vol,rechterhelft leeg!
Beetje opzoekwerk gedaan om de werking ervan te begrijpen,wat diesel in de "klotskamer" van de pomp rechts gedaan en de pomp in gang gestoken.
Blijkt dat het retoursysteem perfect werkt,in een 15tal minuten was de volledige linkerhelft overgelopen in de rechterzijde.
Starten en perfect.Beetje mee gereden, nog eens gaan kijken met als normaal resultaat dat alle diesel(halve meter)in de rechter tankhelft zit.
Geen idee wat ervan te denken,wagen met nodige uitleg zo meegegeven.
Nu deze week weer hetzelfde probleem,ditmaal met kwartje bak.Betekent dat de linkerhelft halfvol zit en rechterhelft leeg.
Opnieuw litertje diesel in klotskamer gedaan,zelfde resultaat als vorige keer.
De klant heeft ertussen wel al 2 tankbeurten opzitten,zonder probleem.
Ook interessant is het volgende:in beide gevallen stond de wagen thuis op een vlakke oprit en kon 's morgens niet gestart worden.
Kan het toeval zijn dat meneer telkens met z'n laatste druppel diesel in de klotskamer thuisgeraakt is?Lijkt me vreemd...
Ook bij te vermelden dat er een verliesstroom aanwezig was afkomstig van de radio-navigatie die meer uitviel dan werkte en opgelost is door 2 zekeringen
te verwijderen.De klant wilde de vervangprijs van de ccc nog overwegen.Dit was 2 weken terug,zijn dan met de wagen naar dealer geweest,die na diagnose vertelde dat de ccc stuk is,ongeacht het stroomverlies.
Een hele boterham,iemand?
Groeten
Frederiek
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zit een soort overstort/zuig/straalpomp in de ene tank die dus de andere tank moet vullen. Inwendig willen wel eens slangen losschieten.
Niet elektrisch maar door de brandstofstroom wordt de andere tank gevuld.
Mercedes heeft daar ook wel eens een handje van.
Als hulpverlener komen we vaker tegen dat de auto zijn bestemming bereikt om daarna door brandstofgebrek niet willen aanslaan.
Een kannetje diesel erin en dan gaat het weer met uiteraard de boodschap naar de dealer/garage.
Meet ook de lagedruk even op ivm evt slechte werking van de pomp in de tank.
Hier een quote van jan 2011:
[quote=GJBAutos]Pomp in de tank zorgt er ook voor dat de brandstof uit de andere helft van de tank (Bestuurderskant) word gepompt, als deze versleten is dan doet ie dat vaak niet meer met als gevolg een naar wat het lijkt een lege tank terwijl de meter nog wel voldoende aangeeft. Pomp in de tank hoeft maar een 0.5 bar te leveren maar als ie daar ook maar iets onder komt dan krijg je dit soort problemen.
gr Martin[/quote]
Hoi,
de druk van de pomp is momenteel ok,waardoor het retoursysteem nu werkt.
Ik zat zo te denken of het mogelijk zou zijn dat de pomp per moment een te lage druk zou leveren die weliswaar groot genoeg is
om de motor te voorzien van brandstof,maar niet groot genoeg om de diesel via de "zuigstraalpomp" over te hevelen van links naar rechts?
Is dat misschien de reden dat bij jongere wagens(af 2006) nog een extra pomp aan de onderzijde hangt?
Maar bij deze gedachte zou ik op de gok de pomp moeten vervangen en met een bang hart de wagen teruggeven aan de klant.
Ik denk dat ik daar te oud voor ben en liever zekerheid heb alvorens te vervangen..
Ik zal wat rondtoeren deze namiddag en nog eens de tankvulling bekijken.
Alvast bedankt om mee te denken!
Groeten
Frederiek
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar