BMW 3-Serie: Distributieriem geknapt (E30)

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318i

Gisteren is de distibutieriem van mijn 318i uit 1990 geknapt. De riem stond op de nominatie om binnen een maand vervangen te worden, tezamen met een beurt en een nieuwe APK, dat was echter te laat.

Nu heb ik begrepen dat de schade die je aan het knappen van de distibutieriem overhoudt per auto kan verschillen. Mijn vraag is wat de schade aan mijn auto zal zijn. Aan de hand hiervan kan ik de kosten inschatten en afwegen of reparatie een optie is.

Het gaat dus om een E30 met een M40 motor, geen distibutieketting dus.

argro

Geplaatst door argro (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

minimaal 4 kleppen krom, kosten afhankelijk van welke garage je neemt, oplopend van 500 tot 1000 euro

Groeten marcel

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

In het slechtste geval: 6 van de 8 kleppen krom
In het beste geval: niets krom.
Beide al 2 x meegemaakt bij een 518i met dezelfde motor. In alle gevallen ging de riem tijdens het rijden stuk.

Afhankelijk van de schade zal ook het kostenplaatje zijn en 8-900 euro is geen uitzondering.........

Gr.

argro (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reacties. Wat is een goede manier om er achter te komen wat er allemaal kapot is? Is het mogelijk om dit te zien zonder dat de motor gedemonteerd moet worden? Het verschil tussen het beste geval en het slechtste geval is nogal groot.

De riem knapte inderdaad tijdens het rijden. Op een rotonde schakelde ik terug van de 5 naar de 3. Bij het terugschakelen sloeg de motor af. Na het uitrollen op de vluchtstrook heb ik geprobeerd weer te starten, hetgeen dus niet lukte. Binnen een kwartier was de ANWB ter plaatse en nog geen minuut later was er geconstateerd dat de distributieriem geknapt was.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

dus motor is nog een paar keer rond geweest nadat de riem was gebroken. Hmmmmmm, het beste geval ( 0 kleppen krom) kan gecontroleerd worden door een compressiemeting, alle cilinders goede compressie, betekent riem erop en rijden. Voor elke cilinder die geen compressie heeft moet je eigenlijk 2 kleppen tellen.

Groeten Marcel

Hans4040 (325) PRO, 16 jaar geleden

Compressie meten kan zonder riem: je moet dan wel de kleppen van de te meten cylinder handmatig dichtzetten door verdraaien van de nokkenas.

mvg,
Hans.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

HANS WAT VERTEL JE ME NOU.

als je de kleppen dichtzet, en zonder riem gaat starten, maak je nog veel meer kans dat de rest van de kleppen er ook aangaan.

Riem erop, op tijd zetten, en DAN pas starten.

Groeten marcel

Hans4040 (325) PRO, 16 jaar geleden

Sorry,Marcel je hebt gelijk, niet bij nagedacht, maar ik ging even uit van jou antwoord: alle cilinders goede compressie, betekent riem erop en rijden.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

klopt hans, een beetje ongelukkig geformuleerd, ik bedoelde dus, dan kost het je enkel de nieuwe riem, en kun je weer rijden.


Groeten Marcel

Hans4040 (325) PRO, 16 jaar geleden

No hard feelings,Marcel.
een beetje dom van mij, ik had het zelf moeten weten.

mvg,
Hans.[img]http://img189.exs.cx/img189/206/confused...[/img]

argro (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor alle antwoorden. Ik ga morgen eens rondbellen naar een paar garagisten in de regio Leeuwarden (huidige locatie van de auto) om eens te informeren wat de mogelijkheden zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.