BMW type E3 3.0S: diverse vragen

Bouwjaar: 1973

Deze BMW's zijn de voorlopers van de 5 en 6-series en hebben 180PK 6-cyl motoren.

Ik heb in mijn pas gekochte BMW 3.0S een LPG-installatie zitten.
Lekkere auto. Het blok loopt mechanisch prima.
De auto heeft 2 register(2traps)carburateurs die gesynchoniseerd werken. (Zenith INAT 35-40 met automatische chokeregeling)


* Er zijn geen gas-tussenstukken te vinden; het gas komt er gewoon van boven met een pijpje in. Dit lijkt mij geen toffe oplossing...toch gas-tussenstukken monteren?
* Weet iemand of het normaal is dat bij inbouw van een LPG-installatie de choke-kleppen worden VERWIJDERD en
de 2de trappen van de carburateurs worden UITGESCHAKELD ?? (bedieningsstangen losgehaald!)

Feitelijk rijdt ik dus met alleen de eerste trap! (V-max = 140km/h, op B en LPG)(bij lange na niet zo snel als mijn CS!! >> 200++)

Graag jullie oordeel over dit klassieke LPG/carburatie-probleem
Kan ik met gastussenstukken en aansluiten van de 2de trappen VEILIG meer vermogen krijgen? (i.v.m. backfires?)





JanSpeed5133

Geplaatst door JanSpeed5133 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

axelsh (0), 21 jaar geleden

Een bekend bij gasinstallaties die onprofessioneel zijn ingebouwd. De gaspijpjes boven de carburateurs zijn een oplossing die nooit fatsoenlijk zal werken. Je krijgt de auto lopend, maar nooit fastoenlijk.



Daarnaast is waarschijnlijk een verdamper met te kleine capaciteit gemonteerd. Het gas wordt de motor ingezogen door de venturiwerking in je mengstukken, of in jouw geval door de venturiwerking van de pijpjes. Op het moment dat de verdamper een te kleine capaciteit heeft zal er onvoldoende gas opgezogen kunnen worden om de auto fatsoenlijk lopend te krijgen. De venturiwerking van de pijpjes zal zeker te klein zijn. De vorige eigenaar heeft dit "opgelost" door de tweede trappen dicht te zetten. Door deze te blokkeren zuigt de motor altijd langs één gasklep aan ipv. twee, oftewel door een nauwere opening. Wanneer dezelfde hoeveelheid lucht door een kleiner kanaal gezogen wordt, gaat de stroomsnelheid omhoog en wordt de venturi werking groter, wat de capaciteit van de verdamper weer compenseerd. Hij kan dan meer gas aanzuigen.



Conclusie: wanneer je een verdamper monteert met een goede capaciteit en de pijpjes vervangt door fastoenlijke mengstukken en hiervoor goede materialen gebruikt kun je de tweede trappen weer aansluiten en heb je een auto die zowel op gas als op benzine weer goed loopt en snel is. Zolang je de tweede trappen afgekoppeld heb zal de auto zowel op gas als op benzine hard lopen. Waarschijnlijk kun je dan ook je chokekleppen weer monteren. Tip: breng je auto naar een bedrijf dat kennis heeft van LPG, maar die vooral kennis hebben van oldtimers. Deze compbinatie is vrij belangrijk.






JanSpeed5133 (0), 21 jaar geleden





inmiddels heb ik gas-tussenstukken gemonteerd in de carburateurs en de 2de trappen weer aangesloten (demontage, ombouw en montage, synchroniseren en afstellen: 1 dag en 2 avonden... :-(





Het luchtfilter bleek ook te zijn omgebouwd(of liever verbrast) zodat de aanzuigopening minimaal was. Ik heb dat natuurlijk weer volledig open gezet.

Normaal pakte het luchtfilter de lucht via een rubberslang achter de grille vandaan (ram-aireffect?) maar dat gat heb ik dicht gemaakt zodat dat niet meer werkt en al de lucht van binnen de moterruimte wordt aangezogen.



Na terugbouw de carb's eerst zonder stangenstelsel afgesteld op B en gesynchroniseerd op het oor (slang in venturi, andere slangeind in het oor! op geluidssterkte de carbs gelijk zetten ;-) werkt best redelijk.)

Vervolgens het stangenstelsel zonder voorspanning aangesloten en vervolgens op hoger toerental ook het stangenstelsel gesynchroniseerd



op LPG gezet, op 4000tpm laten draaien en het hoofdafstelregister op max rpm afgeregeld.(zal niet zo horen maar er zijn voor zulke oude auto's nauwelijks milieu-eisen

(hieruit leid ik af dat de verdamper wel degelijk genoeg capaciteit heeft)

Vervolgens stationair LPG-mengsel afgeregeld.



Resultaat: prima starten, mooi rond draaien

Proefrit: ZELFDE verhaal! weer geen power!

Test: als ik met de hand het stangenstelsel bediende was de moter fel en zeer toerenwillig. Blijkbaar ging er iets mis tussen de carb's en het gaspedaal.

Na onderzoek bleek dat het stangenstelsel met geen mogelijkheid de gaskleppen vol open kon krijgen, ook al had ik gas plank.



stangenstelsel ingesteld (inkortverstelling): probleem opgelost!

Nu moet ik zelf weer m'n gasvoet intomen ;-) want zuipen doet 'ie!! (1:5 a 6 op LPG) Misschien toch nog eens even aan de CO-meter hangen om 'm helemaal goed af te laten stellen op 0,5% CO



De gastussenstukken komen van: http://www.mandersautogas.nl/pages/lpg.p... , specialiseerd in klassieke BMW's








axelsh (0), 21 jaar geleden





Mooi dat het allemaal goedgekomen is. Het lijkt erop dat je alle dingen gedaan hebt die je kon doen (inclusief het afstellen van het stangenstelsel).



Ik neem aan dat die 0.5% CO op toeren is. Waar heb je stationair het CO op staan?


janspeed2 (0), 20 jaar geleden





Ik heb inmiddels al weer heel wat ellende achter de rug met de beemer: lekke koppakking (van het lange stilstaan vrees ik.)

Meteen maar stelliet klepzittingen, 6 nieuwe klepgeleiders en 12 klepseals late monteren in de kop. Veel kosten en veel werk!



Maar de auto loopt nu leuk op LPG (CO heb ik nog niet met een CO-meter kunnen afstellen, gewoon op gevoel gedaan.)



Maar de echte doorbraak was toen ik ontdekte dat er een verkeerd type rotor in de verdeler zat (radius van het armpje was te klein) waardoor de hoogspanning eerst 15mm moest overbruggen voordat de bougiekabel de bougie kon bedienen van power...

Een nieuwe goede maat rotor deed wonderen! Nu kon ik weer echt toeren draaien en start de auto ook veel beter.



Vraagje: Hoe hoort een auto met een LPG-verdamper eigenlijk koud te starten? (op lpg) Op mijn 2 stuks registercarburateur's zitten automatische chokes. Moeten deze werken of niet?

De toerental-verhoging kan ik wel gebruiken maar is de verrijking ook wel goed/nodig? Er vindt bij LPG immers geen condensatie plaats van brandstof op de koude moterdelen. Gas is al gas als het de moter in gaat.

janspeed2 (0), 20 jaar geleden

antwoord.

chokekleppen eruit start veel beter!



Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.