auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Druk op het koelcircuit..

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320ci M52

Hallo mensen, ik zit met het handen in het haar met mijn 320ci..
Ik had een hele tijd geleden een gaatje in de radiator door de druk op het koelsysteem dat volgens mij veroorzaakt werd door een defecte thermostaat.. De radiator was onder zelfs helemaal rond gebogen door de druk.
Ik heb toen geen risico genomen en heb maar de radiator , thermostaat en de waterpomp vervangen, alles goed ontlucht enz. Na een tijd bleek echter dat ik nog steeds druk op het circuit had. Als ik de dop open van het expansievat staat er zelfs na 2 dagen stilstaan van de wagen nog steeds druk op. Dus dacht ik dat het mss de Dop van het expansievat defect( dop die bij 2 bar opent), na het verangen van die dop en ondertussen een 10000 Km verder heeft hij nog steeds druk op het circuit, zelfs zo erg dat de de bovenste slang van het blok naar de radiator een blaas vertoont van de druk.. Het gekke is dat de wagen altijd mooi 90 graden heeft en hij eigenlijk geen koelvoeistof verbruikt, loopt nooit warm, heeft geen mayonaise aan oliedop of olie in het koelwater.. Wie kan mij helpen, wat kan het zijn?
Dacht eens een dop te zoeken van 1.5 bar ofzo?
Mvg Dirk

Geplaatst door

bmw e46 320ci 2000 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Haal de kop er maar af, zoveel druk dat je slang opzwelt is compressiedruk door een lekke kop/koppakking.
Succes!

paulmichiel 0
badge

14 jaar

Het is niet de bedoeling van zoeen dop om overdruk kwijt te worden. Die openings druk is voor noodgevallen zodat er niet vanalles kapot gaat, of om een teveel aan koelwater kwijt te kunnen.
Hoe weet je dat temperatuur altijd mooi 90 graden is? Zoals Paul al zei denk toch dat je een lekke kop hebt.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Ga ervan uit, omdat hij het opt dashboard aangeeft, en ook omdat de ventilator achter de radiator pas aangaat als je hem heel lang laat draaien met de verwarming en alles uit, dan nog draait hij maar even , gaat weer uit, dan soms s terug aan, lijkt echt dat hij mooi op temperatuur blijft..
Ook, verbruikt hij geen koelvloeistof, geen lekkage, niks? Ik kan nergens niets vinden dat buiten de druk dat op een lekke koppakking wijst.. Had wel al gedacht aan een haarscheurtje in de culasse zelf, dat zich weer dicht na t koelen van de motor.. Als er een lek in de pakking zat dan zou de druk toch ook verdwijnen of verminderen langs dat lek na het afkoelen van de motor, niet?
mvg Dirk

laat de cilinderkop maar eens afpersen zal wel een scheurtje zitten ergens
succes jan

jan5047 0
badge

14 jaar

De thermostaat gaat bij stationair toerental pas open bij 105 graden. Daarom duurt het ook zo lang. Dan bouwt ie ook behoorlijk wat druk op wat normaal is. Tijdens belasting gaat de thermostaat al veel eerder open. Bij deze variaties blijft de naald van de tempratuur meter gewoon in het midden staan. Open en sluiten van de thermostaat moet je controleren met uitlees apparatuur. De druk kan terug lopen door hetzelfde lek maar dat hoeft niet. Het kan ook nog dat je gewoon een slang hebt waarvan een koord is gebroken. Als je geen koelvloeistof lekkage hebt zou ik er toch iemand naar laten kijken die er verstand van heeft en kan controleren of alle temperaturen kloppen.

Ik weet niet wat jij veel druk vind. Ik weet wel dat de meter in het dashboard geen directe aanwijzing is voor de temperatuur van de motor.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Net zoals de andere al zeggen is het waarschijnlijk toch de koppakking of de kop die gescheurt is.

Nu kun je er misschien nog mee rijden, maar eens begeeft hij het, zou daarom ook niet meer telang ermee wachten om het e.e.a. te laten controleren.

De druk moet ergens het koelsysteem inkomen, en dat is meestal via de bovengenoemde dingen.

Wat van druk op het systeem is geen probleem en gewoon normaal bij warme motor, maar zo hard dat de radiateur bol gaat staan en de draden in de slangen springen is alles, behalve normaal te noemen.

Ook de druk die er bij koude motor op blijft staan zijn tekenen zoals hierboven staan.

Het gebeurt regelmatig en zie het vaker..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

druk op het systeem kan door meerdere dingen komen. zoals slangen verstopt ect. maar jij hebt alles al los gehad dus waarschijnlijk heb je een lek bij je kop!

geo3 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.